احداث بزرگراه‌های الکتریکی در سوئد(+فیلم و عکس)

پروژهeRoadArlanda در سوئد زیرساخت‌های اصلی خودروهای الکتریکی را از طریق ریل برقی فراهم خواهد کرد.

موبنا؛ علی مهدوی – سازمان حمل و نقل سوئد به تازگی یک جاده الکتریکی را به طول ۲ کیلومتر راه اندازی کرده است که شامل فناوری جاسازی ریل‌های الکتریکی در سطح جاده‌ها می‌باشد و بدین ترتیب وسایل نقلیه الکتریکی از طریق یک بازوی قابل اتصال که از سطح زیرین خودرو خارج می‌شود، شارژ می‌شوند.

 

احداث بزرگراه‌های الکتریکی در سوئد(+فیلم و عکس)

اگر قرار باشد استفاده از وسیله نقلیه الکتریکی تبدیل به یک جریان فراگیر شود، زیرساخت‌های آن‌ها نیز باید برای رانندگان تا حد ممکن فراهم باشد. ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی روز به روز پیشرفته‌تر می‌شوند و ما همچنین شاهد سیستم‌های دیگری هستیم که می‌توانند اتومبیل‌ها را در حال حرکت شارژ کنند و آن ها را به حرکت در بیاورند. مانند خطوط شارژ بی‌سیم یا بزرگراه‌های الکتریکی Siemens که از کابل‌های برق موجود در جاده استفاده می‌کنند.

 

احداث بزرگراه‌های الکتریکی در سوئد(+فیلم و عکس)

همانطور که در بند‌های قبل اشاره کردیم، در پروژه eRoadArlanda، نیروی برق از دو ریل موازی در جاده از طریق یک بازو به سطح زیرین خودروها متصل می‌شود. این ممکن است محدود کننده به نظر برسد، اما این بازو قابلیت جمع شدن دارد و دارای سنسورهایی است که فقط در هنگام گذر از روی ریل‌ها باز می‌شود. اگر خودرو به هر دلیلی از این مسیرهای مخصوص در جاده خارج شود، این بازو جمع می‌شود و خودرو از باطری خود نیرو می‌گیرد.

احداث بزرگراه‌های الکتریکی در سوئد(+فیلم و عکس)

از نگاهی دیگر شاید راه اندازی کانال‌های برق در جاده‌ها خطرناک به نظر برسد، اما این تکنولوژی به گونه‌ای طراحی شده که در صورت عبور انسان‌ها و حیوانات از روی این ریل‌ها، دچار برق گرفتگی نخواهند شد. ریل‌ها طوری در سطح زمین قرار گرفته‌اند که بخش هادی یا رسانای آن‌ها در اعماق زمین فرو رفته است که از به وجود آمدن شوک جلوگیری می‌کند، و در صورت عبور وسایل نقلیه اتصال برقرار می‌شود. فقط در صورتی برق گرفتگی برای افراد به وجود می‌آید که دست ها و زانوهای خود را روی زمین بین ریل ها قرار دهند که این غیرممکن است. زیرا فاصله بین ریل‌ها بسیار کم است.

احداث بزرگراه‌های الکتریکی در سوئد(+فیلم و عکس)

بارش باران هم مشکلی ایجاد نمی‌کند. سیستم‌های زهکشی و تخلیه آب در امتداد ریل‌ها جاسازی شده‌اند و بازوی اتصال به گونه‌ای طراحی شده که آب را به همراه سنگ و دیگر موانع کوچک کنار بزند. اما از مشکلات آن فاصله بسیار کم بین ریل‌هاست که باعث ایجاد مشکلاتی برای چرخ‌های موتور و دوچرخه در هنگام عبور از روی آن‌ها می‌شود.

احداث بزرگراه‌های الکتریکی در سوئد(+فیلم و عکس)

پس از گذشت چند سال از انجام آزمایش روی ریل‌های بسته، بالاخره این پروژه در حال پیگیری، در جاده‌های عمومی اجرا خواهد شد. در حال حاضر ریل آزمایشی به طول ۲ کیلومتر بین ترمینال باری در فرودگاه استوارت آرلاندا و سایت لوجستیک Rosersberg توسط کامیون‌های مخصوص PostNord استفاده می‌شود. اگر این امر بدون هیچ مشکلی پیش برود، سازمان حمل و نقل سوئد در حال برنامه‌ریزی برای گسترش این فناوری در بزرگراه‌های کشور است. طبق گزارش گروه eRoadArlanda، راه‌اندازی نیروی برق در ۲۰ هزار کیلومتر از جاده‌های سوئد نزدیک به ۸۰ میلیارد یورو هزینه خواهد داشت، اما ظرف مدت سه سال این هزینه‌ها جبران می‌شود.

احداث بزرگراه‌های الکتریکی در سوئد(+فیلم و عکس)

هدف نهایی این است که ریل‌ها برای تکمیل زیرساخت‌های خودروهای الکتریکی بزرگ‌تر استفاده شوند. در این صورت فقط بزرگراه‌ها و راه‌های شریانی باید به این ترتیب برقی شوند، در حالی که وسایل نقلیه می‌توانند با استفاده از باطری خود در خیابان‌های کوچک‌تر حرکت کنند و در صورت لزوم در خانه یا سایر ایستگاه‌ها شارژ شوند. این پروژه به جای تلاش برای مقابله با اضطراب توسعه باطری‌های بزرگ، طول سفرها بین ایستگاه‌های انرژی را کوتاه‌تر می‌کند.

احداث بزرگراه‌های الکتریکی در سوئد(+فیلم و عکس)

شما می‌توانید با تماشای ویدیوی زیر از جزئیات این طرح بزرگ مطلع شوید.

 

دکمه بازگشت به بالا