تلاش ناسا برای رشد بیشتر محصولات کشاورزی در فضا (+فیلم)

ناسا در حال پیشرفت در عرصه “رشد و مطالعه محصولات کشاورزی ” درفضا است و بر همین اساس طی آخرین نوآوری‌های صورت گرفته در “ایستگاه فضایی بین‌المللی”، یک ویدئوی ۱۰ ثانیه‌ای از رشد محصولات کشاورزی در یک اتاق کوچک آزمایش، منتشر کرده است.

موبنا – اتاقک آزمایش در ایستگاه فضایی بین‌المللی، به اندازه یک یخچال کوچک است و برای آزمایش شرایط رشد گیاهان در فضا طراحی شده است.
این اتاقک آزمایش برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ در ایستگاه فضایی بین‌المللی نصب شد و بزرگترین مرکز رشد گیاه در ایستگاه فضایی است و به عنوان یک محل مهم برای رشد محصولات کشاورزی مختلف محسوب می‌شود.
این اتاقک، یک ابزار رشد کاملا خودکار گیاهان است که برای تحقیقات ” علوم گیاهی ” در ایستگاه فضایی بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اتاقک مجهز به سیستم الکترونیک هوانوردی برای مدیریت زمان واقعی محل رشد گیاهان است.
توانایی بالای حسگر این سیستم، اجازه می‌دهد تا اطلاعات زمان واقعی در مورد شرایط زیستگاه گیاهان از قبیل “درجه حرارت”، “میزان اکسیژن” و “سطح رطوبت گیاهان” مشخص شود.

گفتنی است اطلاعات جمع‌آوری شده از ۱۸۰ حسگر، به “مرکز فضایی جان اف کندی” ناسا ارسال می‌شود.
نکته جالب راجع به این اتاقک آزمایش این است که نیازمند کمترین تعداد پرسنل برای ثبت اطلاعات، آب دادن به گیاهان و سایر فعالیت‌های تعمیر و نگهداری آن‌ها است.
اولین گیاهان رشد یافته در این اتاقک شامل گیاه “رشادی”، ” گیاهان گلدار کوچک‌” و “گندم‌های کوتوله” بوده است.
این پروژه به بررسی امکان رشد کامل یک گیاه از یک دانه که از زمین به ایستگاه فضایی برده شده است، می‌پردازد.
“برایان اونیت”، مدیر این پروژه گفت: اگر ما بتوانیم بذرهایی را که در فضا قابلیت رشد دارند، بکاریم و چند نسل دیگر از آن دانه را رشد دهیم، این یک توانایی جدید خواهد بود.
وی افزود: ما هم‌اکنون بستر این نوآوری را فراهم کرده‌ایم و در تلاش ایجاد “زمین مادر کوچک” در فضا هستیم.
این اتاقک آزمایش به تازگی مجهز به سیستم نوری “ال‌ای‌دی” (LED) است که نسبت به نورهای به کار گرفته‌شده تاکنون پیشرفته‌تر است.
با گسترش این طیف نوری در اتاقک آزمایش، محققان قادر خواهند بود انواع بیشتری از گیاهان را در فضا پرورش دهند.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا