تلفن همراه عامل اختلال چرخه خواب

محققان استرالیایی هشدار دادند که استفاده از دستگاه‌های دیجیتال در شب بر عادت‌های خواب کودکان و آسیب رساندن به سلامت روان آنها تاثیر می‌گذارد.

موبنا – لیز بابز – مدیر مشترک انجمن ACT استرالیا – اظهار کرد: استفاده از این ابزارها موجب اختلال خواب دانش‌آموزان در شب شده و بر حضور آنان در کلاس تاثیر می‌گذارد.

وی گفت: ما کودکانمان را در اتاق خود گذاشته و برای آنان داستان می‌خوانیم و تصور می‌کنیم به خواب رفته‌اند. اما چه تضمینی برای بعد از آن وجود دارد؛ در مدارس مراجعه به روانشناسان افزایش یافته اما بسیاری از برنامه‌های بهداشت روان برای کودکان با سن کمتر از ۱۲ سال اجرا نمی‌شود.

سارا بلاندن – مدیر مرکز آموزش خواب – هم اظهار کرد: نور آبی که از طریق دستگاه‌های تلفن همراه منتشر می‌شود، موجب انتشار ملاتونین – هورمونی که خواب را تنظیم می‌کند – شده و در ریتم‌های روزانه بدن و چرخه خواب اختلال ایجاد می‌کند.

به دلیل اختلال در ریتم بدن دیرتر به خواب رفته و از طرفی صبح نیز دیرتر هوشیار خواهیم شد. با ایجاد اختلال در ساعت بدن احساسات تغییر کرده و بیشتر دچار افسردگی یا اضطراب خواهیم شد.

بابز در ادامه افزود: برای رفع این مشکل مدارس و والدین نیاز به هماهنگی دارند تا اطمینان حاصل شود که کودکان به طور مناسب از فناوری استفاده می‌کنند. مدارس نقش مهمی در پرورش کودکان و ایجاد تعادل در زندگی آنان دارند.

والدین نیز باید با استفاده از برنامه‌های خاص، دسترسی مناسب از این فناوری را برای کودکان خود فراهم کرده و آنان را از این فناوری محروم نکنند و فقط در مورد محدودیت دسترسی به آنها با کودک خود صحبت کنند تا روشی برای آموزش کودکان از این طریق ایجاد شود.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا