شکار در آسمان با سرعت ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت! (+فیلم)

اگر سار سعی کند از چنگال قوش خود را برهاند و در جهت‌های مختلف پرواز کند، قوش تیزپر می‌بایست سرعت خود را به حداکثر برساند تا بیشترین شانس برای شکار را داشته باشد.

موبنا – قوش‌های تیزپر که از آنها به عنوان سریع‌ترین شکارچی در جهان یاد می‌شود با سرعت بیش از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت به سمت طعمه پرواز می‌کنند و خود را به آن می‌رسانند. این نوع مانور هوایی در بین همه پرندگان بی‌نظیر است و به آنها امکان می‌دهد شکار خود را در کوتاه‌ترین زمان به چنگ آورد و در آسمان آن را از پا دربیاورند. ولی نکته مهم اینجاست که اگر سرعت قوش‌ها به این میزان نرسد نمی‌توانند طعمه را به این شکل شکار کنند و این طور که نتایج حاصل از مطالعه جدید نشان داده است، میان حداکثر سرعت قوش‌ها و نحوه خفه کردن شکار آنها در آسمان رابطه مستقیم وجود دارد.

 

 

حمله قوش‌ها با سرعت بسیار بالا صورت می‌گیرد و بنابراین مطالعه علمی روی نحوه عملکرد آنها و مشاهده جوانب مختلف رفتار قوش هنگام شکار در آن واحد تقریبا غیرممکن است. بنابراین محققان یک شبیه‌سازی سه‌بعدی رایانه‌ای انجام دادند و در حالت رایانه‌ای نشان دادند که قوش‌ها چگونه یک طعمه مجازی را دنبال می‌کنند و آن را به چنگ می‌آورند.

این گروه تحقیقاتی متوجه شد زمانی که پرندگان کوچک‌تر مثل سارها در مسیر مستقیم پرواز می‌کنند، پرنده شکاری در بهترین موقعیت قرار دارد تا با حداقل سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت روی آن شیرجه بزند و آن را به دست آورد. با این وجود اگر سار سعی کند از چنگال قوش خود را برهاند و در جهت‌های مختلف پرواز کند، قوش تیزپر می‌بایست سرعت خود را به حداکثر برساند تا بیشترین شانس برای شکار را داشته باشد. نتایج حاصل از این مطالعه که امروز در آخرین شماره از نشریه «زیست‌شناسی محسباتی» به چاپ رسید نشان داد که این پرنده شکاری در هنگام لزوم می‌تواند حداکثر سرعت خود را به ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت برساند.

ممکن است فکر کنید سرعت بیشتر در هنگام حمله باعث خواهد شد تا قوش برای تشخیص موقعیت دقیق هدف در حال حرکت با مشکل بیشتری مواجه شود. ولی باید گفت برای این پرنده شکاری شرایط به صورت کاملا متفاوت پیش می‌رود. پرنده‌های شکاری در سرعت بالا قدرت مانور بیشتری دارند، زیرا می‌تواند نیروی چرخشی بیشتری تولید کنند و از این طریق امکان شکار سارهای کوچک با قابلیت چرخش جهت با سرعت بالا برای آنها فراهم می‌شود. بنابراین سرعت بالا نه تنها به قوش کمک می‌کند خود را سریع‌تر به هدف برساند، بلکه این امکان را فراهم می‌آورد تا به راحتی مسیر پرواز را تغییر دهد و به نقطه مورد نظر برسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا