تشخیص غذای فاسد شده به کمک DNA

گاهی اوقات برچسب‌های روی بسته‌بندی مواد غذایی از جمله گوشت نشان می‌دهد که هنوز محتویات آن منقضی نشده است اما شاید واقعاً برای خوردن مناسب نباشند.

موبنا؛ علی مهدوی – به لطف تحقیقات انجام شده در دانشگاه McMaster کانادا، به زودی بسته‌بندی‌های جدید در محصولات غذایی با استفاده از یک تکنولوژی جالب می‌توانند شما را از تازگی یا خرابی مواد غذایی آگاه کنند.
آنچه که دانشمندان طراحی کرده‌اند، یک فیلم برچسب پلیمری شفاف غیرسمی است که با حساسیت بالا می‌تواند در بسته‌بندی مواد غذایی استفاده شود.
این وسیله که Sentinel Wrap نامیده می‌شود، در یک طرف توسط آرایه کوچکی از مولکول‌های DNA با نام DNAzymes پوشانده شده است. هنگامی که پاتوژن (ویروس یا باکتری) هایی مانند E. coli با آن‌ها تماس پیدا می‌کنند، این DNAzymes ها نور فلوئورسانس از خود ساطع کرده و کاربران با استفاده از یک اپلیکیشن روی تلفن هوشمند خود می‌توانند این فلورسنت را برای تعیین تازگی یا خرابی غذا در داخل بسته‌بندی قرائت کنند.
پروفسور کارلوس فیلیپه از دانشگاه McMaster می‌گوید: “DNAzyme بخشی از DNA است و اساسا طوری طراحی شده است که اگر یک باکتری در آنجا وجود داشته باشد، این دنباله شکسته خواهد شد.”
“اگر تصور کنید که DNAzyme مانند یک طناب است. در این صورت قیچی‌هایی وجود دارند که می توانند طناب را در یک مکان خاص برش دهند، این قیچی‌ها همان حضور ویروس‌ها و باکتری‌ها و یا به اصطلاح E. coliها هستند. در یک طرف طناب، شما مولکول‌های فلورسانس و در طرف دیگر رقیق کننده‌ها را دارید.اگر طناب بدون تماس باقی بماند، آن‌ها همدیگر را خنثی می‌کنند. اما اگر آن را با قیچی برش دهید، این دو بخش از هم جدا می‌شوند و در نتیجه نور فلورسانس قابل تشخیص خواهد بود.”
دانشمندان بر این باورند که تولید انبوه این برچسب‌ها باید نسبتاً ارزان و ساده باشد، زیرا DNAzyme ها به سادگی روی پلیمر قابل چاپ هستند و علاوه بر این، فناوری مذکور می‌تواند در بانداژهایی که روی زخم آلوده قرار دارند، و یا در بسته‌بندی ابزار جراحی استفاده شود تا مشخص کند که آیا آن‌ها استریل هستند یا خیر.
این تحقیق که توسط فیلیپه و پروفسور توحید دیدار انجام شده، اخیراً در مجلهACS Nano تحت عنوان یک مقاله منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا