کنترل دیابت بدون سوزن!

برای میلیون ها نفر از بیماران دیابتی، انجام آزمایش خون و خون‌گیری از انگشت برای کنترل سطح قند خون، قسمت ناخوشایندی از زندگی روزمره آن‌ها است. ما در این مطلب قصد داریم به معرفی یک دستگاه کوچک بپردازیم که احتمالاً عامل کنار گذاشتن روش‌های سوزنی اخیر خواهد بود!

موبنا؛ علی مهدوی – این دستگاه توسط دانشمندان دانشگاه بات در انگلستان، بر پایه گرافن طراحی شده و بدون سوراخ کردن پوست روی سطح آن قرار می‌گیرد. این وسیله شامل مجموعه‌ای از سنسورهای مینیاتوری است که با استفاده از یک جریان الکتریکی کوچک گلوکز را از بین سلول‌هایی که داخل فولیکول‌های مو قرار دارند، جذب کرده و آن ها را بررسی می‌کند – هر سنسور می‌تواند یک فولیکول فردی را پوشش دهد.
گلوکزهای استخراج شده در مخازن کوچک جمع آوری و اندازه‌گیری می‌شوند و سپس میزان دقیق قند خون توسط دستگاه نشان داده می‌شود. این عمل می‌تواند در طی یک فرایند چند ساعته در هر ۱۰ الی ۱۵ دقیقه انجام شود. این دستگاه یکبار مصرف ارزان قیمت می‌تواند به صورت بی‌سیم اطلاعات را به اپلیکیشن مربوطه روی گوشی هوشمند انتقال دهد و هشدارها را در صورت لزوم روی گوشی فرد منتقل کند.

کنترل دیابت بدون سوزن!

پروفسور ریچارد گای می‌گوید: “دستیابی به یک روش غیرتهاجمی – یعنی بدون نیاز به سوزن – برای نظارت بر قند خون، یک هدف دشوار به حساب می آید.” نزدیک‌ترین نتایجی که تا الآن داشتیم، استفاده از روش‌های سوزنی بوده است که یا نیاز به اندازه‌گیری در یک نقطه به خصوص از انگشت به کمک سوزن را دارد یا نیاز به تزریق سنسورهای از پیش تنظیم شده است که باز هم توسط تزریق سوزنی انجام می‌شود. ”
این وسیله که در دانشگاه بات طراحی شده و با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته، نوید بخش یک پیشرفت بزرگ خواهد بود. برچسب کنترل گلوکز در تست‌های آزمایشگاهی، هم در افراد سالم و هم در پوست موش‌های آزمایشگاهی که سطح گلوکز بالایی دارند، به صورت موفق توانسته سطح گلوکز خون را اندازه‌گیری کند. دانشمندان اکنون در حال برنامه ریزی برای بهینه‌سازی تعداد سنسورها در این برچسب هستند، تا در طی یک دوره ی ۲۴ ساعته عملکرد خوبی داشته باشد و پس از آن در کلینیک‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
این مقاله در مجله Nature Nanotechnology منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا