تلگرام فیلتر نمی‌شود

«تلگرام» این روزها به یکی از مهم‌ترین مباحث کشور تبدیل شده است. نوروز سال ۹۶ شاید کمتر فردی در کشور تصور آن را داشت که در کمتر از یک سال کلمه‌ای با ۶ حرف به چالشی تبدیل شود که در یک سوی آن دولتمردان به دفاع از آن پرداخته و در سوی دیگر برخی که بقای خود را در فیلتر و محدود کردن جامعه می‌دانند بر حذف آن تاکید کنند.

موبنا – این کلمه ۶ حرفی یک پیام‌رسان خارجی است که به سرعت جای خود را در میان ایرانیان باز کرد به نحوی که حتی تبدیل به شغل و وسیله امرار معاش برخی خانواده ها شد. نکته قابل توجه آنکه دیگر تفاوتی میان اصلاح طلبان و اصولگرایان در استفاده از آن نبود و همه به نوعی در آن عضویت داشتند و دارند اما زمانی که درصدد فیلتر کردن آن بر آمدند چنین وعده دادند که پیام‌رسان داخلی جایگزین تلگرام خواهد شد که در این راستا «سروش» و «ایتا» را به راه انداختند که استقبالی از آن نشد و کماکان تلگرام درصدر استفاده ایرانیان قرار دارد. رئیس جمهور هم مخالف فیلتر کردن تلگرام است و البته مخالفتی با فعالیت پیام‌رسان‌های داخلی ندارد اما نه به ارزش فیلتر کردن تلگرام بلکه معتقد به حرکت موازی پیام‌رسان‌هاست. دیروز هم که مدیران اجرایی و استانداران به دیدار دکتر حسن روحانی‌آمده بودند، رئیس جمهور بار دیگر بر اعتقاد خود تاکید و اظهارکرد: مردم ولی نعمت مسئولان و عامل اصلی امنیت و وحدت جامعه هستند و همه تلاش‌ها باید در راستای خدمت به مردم و ایجاد فضایی امن‌تر و توأم با آرامش و آسایش بیشتر برای آنان باشد. رئیس جمهور با بیان اینکه خواست مردم از دولتی که به آن رای داده‌اند، تلاش بیشتر برای تقویت رفاه و امنیت است، گام برداشتن در مسیر گسترش بیشتر دسترسی به فضای ارتباطی، اطلاعات و قدرت انتخاب مردم را ضروری خواند و تاکید کرد: داشتن پیام‌رسان‌های ایرانی، توانمند، امن و ارزان که بتوانند مشکل و نیازهای مردم را حل کنند، بی‌تردید باعث افتخار همگان خواهد بود و هدف از ایجاد و تقویت نرم افزارها و پیام‌رسان‌های داخلی فیلتر یا مسدود کردن دسترسی‌ها نباید باشد، بلکه باید با هدف رفع انحصار در پیام‌رسان‌ها انجام شود. روحانی آموزش استفاده بهینه از فضای مجازی و تدوین محتوای مناسب و خوب برای انتشار در این فضا را نیز ضروری خواند و گفت: فضای مجازی خوب با تولید محتوای خوب، جذاب و مفید و نه صرفا با انحصار و محدود کردن آن، تامین خواهد شد. رئیس جمهور تعامل سازنده با همسایگان و جهان را از سیاست‌های اصولی ایران اسلامی برشمرد و گفت: با تعامل با همسایگان و جهان، بی‌تردید منافع و سود بیشتری عاید کشور می شود و این سیاست به‌ویژه در سال حمایت از تولید کالای ایرانی، بیش از پیش پیگیری خواهد شد. روحانی در ابتدای این نشست نیز بعثت پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) را بزرگترین حادثه تاریخ بشریت خواند و تاکید کرد: هیچ حادثه ای به عظمت بعثت پیامبر اسلام(ص) نیست و این رویداد تاریخ ساز راه هدایت را به ما نشان داد. رئیس جمهور همچنین ابراز امیدواری کرد که سال ۹۷ سال برکت و تقویت بیش از پیش امنیت، توسعه، برادری و وحدت برای مردم باشد.

پیام‌رسان بومی

دیروز دبیر شورای عالی فضای مجازی هم به نحوی سخن گفت که نشانی از تصمیم برای فیلتر تلگرام در آن نبود. فیروزآبادی گفت: با توجه به معضلات عدیده پیام‌رسان تلگرام، در شورای عالی فضای مجازی به این نتیجه رسیدیم که حتما باید پیام‌رسان بومی داشته باشیم. فیروزآبادی افزود: اگر قرار شد تمهیداتی درباره پیام‌رسان تلگرام اتخاذ شود سعی خواهیم کرد کمترین ضرر را فعالان حاضر در این شبکه متحمل شوند. وی با تصریح اینکه اقتصاد بزرگی روی تلگرام شکل نگرفته است، افزود: کسانی که کسب و کار مکمل آنها روی تلگرام است، ما دقت خواهیم کرد که کمترین ضرر و زیان برای این کسب و کارها باشد. تلگرام هیچ وقت حاضر نشد در کشور نمایندگی بزند. هیچ وقت حاضر نشد با بخش خصوصی کار کند و دشمن بخش خصوصی است. وی با بیان این که تلگرام می‌توانست با تبلیغات هدف دار، کسب و کار پر رونق راه بیندازد، افزود: تلگرام می‌توانست با بخش خصوصی، کسب و کار مشترک داشته باشد. گوگل روزی یک میلیارد تومان از بازار ایران تبلیغات می‌گیرد. دبیر شواری عالی فضای مجازی گفت: مرجع تصمیم گیری مواردی مرتبط با فضای مجازی، سیاست گذاری‌ها و هماهنگی‌ها به عهده شورای عالی فضای مجازی است.

بستن تلگرام؛ راه حل؟

پس از پایان دیدار مسئولان با رئیس جمهور، جلال میرزایی یکی از نمایندگان مجلس حاضر در مراسم، اظهار کرد: آقای رئیس جمهور گفت که ما نباید با این نوع کار‌ها در جامعه التهاب ایجاد کنیم. اگر مشکلی هست باید آن را با تدبیر حل کرد و باید در سال جدید امید ایجاد کنیم و نباید مواردی مطرح کنیم که باعث ایجاد استرس و اضطراب در جامعه شود. وی افزود: رئیس جمهور گفت که تلگرام یک ابزار اطلاع رسانی است که ۹۵ درصد محتوای آن مفید و شاید ۵ درصد آن مشکل ساز باشد؛ از این رو ما باید محتوای آن را درست کنیم. فراموش نکنیم که با مسدود کردن تلگرام ۲۰۰ هزار فرصت شغلی از بین می‌رود و در این زمینه باید همه جوانب در نظر گرفته شود. این نماینده مجلس در ادامه گفت: آقای روحانی اشاره کرد که همگان روی تولید ابزار اطلاع رسانی که در داخل وجود داشته باشد و انحصار را از تلگرام بگیرد، اتفاق نظر دارند؛ ما باید در کنار تلگرام پیام‌رسان‌های داخلی را تولید کنیم و هیچ کس مخالف این نیست که انحصار از تلگرام گرفته شود، اما راه حل این نیست که تلگرام را ببندیم تا در داخل یک پیام‌رسان تولید کنیم. میرزایی اظهار کرد: ایشان نظرش این بود که با فیلتر کردن تلگرام مشکلی حل نخواهد شد. وی روی امنیت پیام‌رسان‌های داخلی نیز تاکید داشت و گفت: ما باید مطمئن شویم که آیا پیام‌رسان‌های داخلی می‌تواند امنیت پیام‌های خانوادگی کاربران را تامین کند؟ آقای روحانی در ارتباط با امنیت پیام‌رسان‌ها نیز توضیحاتی ارائه داد که دولت با تولید پیام‌رسان‌های داخلی مخالفتی ندارد، اما معتقد است راه اقبال نشان دادن مردم به پیام‌رسان‌های داخلی، مسدود یا فیلتر کردن تلگرام نیست.

قصد فیلترینگ

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس هم پس از پایان جلسه با رئیس جمهور، در مورد فیلترینگ تلگرام گفت: اصلا قصد فیلترینگ نیست و هیچ مرجع، نهاد و یا هیچ کسی اعلام نکرده که قرار است فیلترینگ تلگرام اتفاق بیفتد. زهرا ساعی در مورد صحبت‌های سه شنبه ۱۴ فروردین ماه رئیس جمهور کشورمان در مورد فیلترینگ تلگرام اظهار داشت: صحبت‌هایی که آقای رئیس جمهور داشتند در مورد این بود که بحث فیلترینگ به این صورت نبوده است. یعنی اصلا قصد فیلترینگ نیست و هیچ مرجع، نهاد یا هیچ کسی اعلام نکرده که قرار است فیلترینگ تلگرام اتفاق بیفتد و عنوان کردند که این یک شایعه است و اصلا به این صورت نحوه برخورد درست نیست. اگر قرار است نظارتی شود بحث تامین امنیت و آسایش و رضایت مردم است. باید رضایت مردم جلب و خواسته مردم تامین شود. با صراحت گفتند که بیشتر رفع انحصار است تا فیلترینگ و می‌خواهند از این انحصار خارج کنند.

 منبع: آرمان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا