زنبور عسل می‌تواند اسرار مغز انسان را آشکار کند

محققان دانشگاه شفیلد کشف کردند که زنبور عسل در یک کلونی مانند نورون در مغز می‌تواند به ما در درک مکانیسم‌های اصلی رفتار انسان کمک کند.

موبنا؛ علی مهدوی – این تیم یک مدل نظری راجع به نحوه تصمیم‌گیری زنبور عسل برای ساخت لانه را بررسی کردند و کلونی زنبور عسل را به عنوان یک ابر ارگانیسم واحد پنداشتند که یک پاسخ هماهنگ همانند مغز انسان به محرک‌های خارجی نشان می‌دهد. این مطالعه نشان داد که نحوه برخورد زنبورها با یکدیگر و تصمیم‌گیری آن‌ها، قابل مقایسه با نحوه ارتباط نورون‌های مغز انسان با یکدیگر است.
تحقیقات نشان داده است که مغز انسان‌ها و حیوانات دیگر قوانین خاصی را با عنوان قوانین روان شناختی دنبال می کنند. نورونهای مغزی به تنهایی از قوانین پیروی نمی‌کنند، بلکه کل مغز به قوانین عمل می کند. به همین ترتیب، این مطالعه نشان می دهد که کلونی زنبور عسل در هنگام تصمیم گیری های جمعی به همان قوانین مغز پایبند هستند.
این کشف دانشمندان را قادر می سازد تا با مطالعه سوپر ارگانیسم هایی همچون کلونی زنبور عسل اصول و قوانینی که در آن‌ها وجود دارد، بهتر بفهمند که بسیار ساده تر از تماشا و بررسی نورون های مغز در هنگام تصمیم گیری است و در نتیجه به ما در درک و بررسی قوانین مغز، از جمله قانون پیرون، قانون هیکس و قانون وبر کمک می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا