سگ‌ها چگونه احساسات ما را درک می‌کنند؟

محققان بر این اساس اعلام کردند مغز انسان و سگ‌ها در برخورد با چهره افراد و تشخیص حالات روحی آنها مکانیسم مشابه را دنبال می‌کند.

موبنا – همان طور که دانشمندان و مردم می‌دانند، بین همه حیوانات خانگی سگ‌ها بهترین دوست انسان محسوب می‌شوند و حتی می‌توانند حالات صورت صاحب خود را تشخیص دهند. سگ‌ها به راحتی تفاوت میان شادی و غم را در چهره انسان‌ تشخیص می‌دهند و با نگاه کردن می‌توانند از حالات روحی ما از جمله عصبانیت، شرم، خشم یا ناراحتی باخبر شوند. این حیوانات مانند انسان سمت چپ صورت افراد را نگاه می‌کنند و همان طور که می‌دانید زمانی که برای نخستین بار سمت چپ صورت افراد مشاهده می‌شود نشانه‌های احساسی را می‌توان در این بخش پیدا کرد. سگ‌ها می‌توانند احساسات ما را تفسیر کنند و متناسب با آن عکس العمل نشان دهند. ولی به نظر شما مکانیسم عصبی که چگونگی تحلیل صورت انسان را در سگ‌ها کنترل می‌کند چگونه است؟

دانشمندان برای پاسخ دادن به این سوال هشت سگ را انتخاب کردند که بیشتر آنها به خانواده سگ‌های کاری «بردر کولی» تعلق داشتند. از این سگ‌ها خواسته شد در مقابل یک اسکنر تصویربراری رزونانسی مغناطیسی قرار بگیرند و تصاویر افراد غریبه با چهره‌های شاد یا خنثی را مشاهده کنند. جنسیت چهره عکس‌هایی که به این سگ‌ها نشان داده شد با جنسیت صاحب آنها یکسان بود، زیرا در بررسی‌های قبلی مشخص شد زمانی که به عنوان مثال صاحب سگ یک خانم است، او در مقابل زنان به صورت متفاوت عکس‌العمل نشان می‌دهد و رفتار او با مردان تغییرمی‌کند.

سگ‌ها چگونه احساسات ما را درک می‌کنند؟

نتایج حاصل از این بررسی نشان داد چهره افراد شاد روی سمت چپ مغز سگ‌ها و دیگر نواحی عصبی آنها تاثیر مستقیم برجا می‌گذارد. نتایج حاصل از بررسی جدید این هفته در آخرین شماره از نشریه بین‌المللی bioRxiv به چاپ رسید.

نوشته های مشابه

در ادامه این آزمایش مشخص شد مغز سگ‌ها قادر است چهره افراد شاد، عصبانی، ترسیده، غمگین و … را به دقت از یکدیگر تفکیک کند تا سگ در مقابل هر یک از آنها عکس‌العمل مناسب نشان دهد. الگوهای شادی پس از مشاهده چهره افراد شاد در مغز سگ‌ها بسیار قابل تشخیص بوده است و دانشمندان به کمک سیستم‌های یادگیری ماشیینی موفق شدند ارتباطت میان نورون‌های مغز و عکس‌العمل‌های احساسی سگ‌ها را شناسایی کنند. لازم به ذکر است الگوهای شادی در مغز انسان‌ها نیز به صورت مشابه خود را نشان داد.

محققان بر این اساس اعلام کردند مغز انسان و سگ‌ها در برخورد با چهره افراد و تشخیص حالات روحی آنها مکانیسم مشابه را دنبال می‌کند و از این رو به طور قطع می‌توان گفت سگ‌ها در مواجه با انسان به راحتی می‌توانند حالات روحی او را تشخیص دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا