نگاهی به روندهای مخابراتی سال ۲۰۱۸

روندهای رشد متعددی را در صنایع مخابراتی و رسانه‌ای شاهدیم؛ اما در سال ۲۰۱۸ شاهد چه روندهایی خواهیم بود؟

موبنا – زمان زیادی از زمانی که ۴G روی تلفن‌های همراه و تبلت‌ها ارائه شد، نمی‌گذرد، اما اکنون ۵G نیز معرفی‌شده است: شبکه‌ای که امکان دانلود فیلم فول‌اچ‌دی در ۱۰ ثانیه را برای کاربران فراهم می‌آورد. در سال ۲۰۱۸، اولین تست‌های این فناوری در شهر لندن شمال شرقی و ورچستر انجام خواهد شد. اگرچه ممکن است این آزمایش‌ها در سال ۲۰۱۸ ادامه نیابند، اما این تست‌ها سازمان‌دهی و تنظیم خواهند شد. لندن طی همکاری با Cornerstone Telecommunications Infrastructure نقاط دسترسی ۵G را در لندن ایجاد خواهد کرد و شمال شرقی این شهر نقطه‌ای مرکزی برای تست ۵G خواهد بود.

خدمات ابر

برنامه‌های کاربردی ابر (Cloud) و امکانات ذخیره‌سازی در سال ۲۰۱۷ در سیستم‌های ویندوز ۱۰، Dropbox و گوگل درایو افزایش یافت و محبوبیت زیادی را به دنبال داشت. همه این‌ها مدتی است که وجود داشته‌اند، اما با پیشرفت‌های قابل‌توجهی که در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد، استفاده از آن‌ها به میزان قابل‌توجهی افزایش‌یافته است. در سال ۲۰۱۸، استفاده از برنامه‌های مبتنی بر ابر ادامه خواهد یافت و به اجرای شبکه‌های VoIP در مقیاس بزرگ، به اشتراک‌گذاری اسناد بین فریلنسر‌ها و ذخیره‌سازی امن‌تر اطلاعات حساس کمک خواهد کرد. اپلیکیشن‌ها به‌تدریج مجهز به سیستم‌های ذخیره‌سازی می‌شوند تا همه برنامه‌ها در قالب یک برنامه به کاربران ارائه شوند.

ارتباطات نور مرئی

سال‌های زیادی است که از ارتباطات نور مرئی (VLC) در اتومبیل‌ها، چراغ‌های راهنمایی و ماوراء بنفش / مادون قرمز (IR) استفاده می‌شود. با این حال، انجمن ارتباطات ویژوال لایت (VLCA) یا Visual Light Communication Association روی استفاده از نور به عنوان گزینه‌ای ارتباطی برای شبکه‌های کارخانه-‌ها و کسب و کار‌ها تمرکز کرده است. VLC در اپلیکیشن‌های Li-Fi استفاده شده است، VLC پرسرعت در Wi-Fi نیز استفاده می‌شود، به این ترتیب که از نور به جای رادیو برای انتقال بهره‌برداری می‌شود. در سال ۲۰۱۸ این امید وجود دارد که برنامه‌ای برای توسعه بیشتر استفاده از این فناوری در ارتباطات و اینترنت اشیا ارائه شود.

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی (VR) عموما مربوط به ارتباطات و مخابرات نیست، اما در پایان سال ۲۰۱۷ استفاده از آن گسترش یافت و در سال ۲۰۱۸ نیز توسعه بیشتری را به دنبال خواهد داشت. این فناوری، به عنوان راه‌حل جدیدی گسترش یافته و این امکان را برای کسب و کار‌ها فراهم می‌آورد که امکانات را قبل از ساخت آن‌ها بررسی کند و شبیه‌سازی‌هایی از محصولات ارائه دهد، واقعیت مجازی همچنین در موقعیت‌های درمانی و بهاشتی نیز استفاده می‌شود.

نوشته های مشابه

کسب‌وکارها می‌توانند از واقعیت مجازی در هنگام برقراری ارتباط با مشتریان استفاده کنند، برای مثال، در صنعت نساجی، تأمین‌کنندگان می‌توانند جلساتی با مشتریان بالقوه خود داشته باشند، بدون اینکه صد‌ها نمونه از محصولات خود را نشان دهند. تنها لازم است این نمونه‌ها را در نرم‌افزار VR بارگذاری کنند تا مشتریان متوجه شوند که پارچه‌ها برای آن‌ها مناسب هستند یا نه. شرکت‌های فناوری اطلاعات می‌توانند برای کارمندانی که از راه دور کار می‌کنند، الگوهای کاری را ارائه دهند و به‌این‌ترتیب در زمان صرفه‌جویی کنند، یا خودشان را محدود به کارکنان بومی نکنند.

پهنای باند فوق‌العاده سریع

اپراتور‌ها در حال حاضر برای راه‌اندازی پهنای باند فوق‌العاده سریع، دچار مشکل هستند؛ مثلاً BT مناطق مسکونی را برای ارائه فیبر هدف قرار داده است. Ofcom نیز متوجه این مشکل شده است، اما در حال حاضر برای تغییر تمرکز از خانه‌های مسکونی به کسب‌وکارها تلاش زیادی صورت نمی‌گیرد؛ بنابراین فعلاً تنها جایگزین واقعی برای اکثر شرکت‌هایی که نیاز به‌سرعت بالا و قابلیت اطمینان دارند، خط اینترنت است. گفته می‌شود که هزینه‌های خط اینترنت در حال کاهش است و این روند در سال ۲۰۱۸ ادامه خواهد یافت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا