شش نیروی تأثیرگذار بر صنعت مخابرات

پیش‌بینی پنج سال آینده ارتباطات مخابراتی، توسط ناظران و تحلیلگران صنعت مخابرات انجام‌شده است. در لیست حاضر، بیشتر بر فاکتورهای خارجی تمرکز شده است که صنایع را هدایت خواهند کرد.

موبنا – شش حوزه عمده‌ای که بیشترین تغییر را در ارتباطات مخابراتی تا سال ۲۰۲۰ ایجاد خواهند کرد و نقشی تخریبی خواهند داشت، به این ترتیبند:

۱- یکپارچگی: رقابت محتوایی

اتصال به اینترنت، ارزان‌تر و ارزان‌تر می‌شود و هزینه‌های ارائه خدمات اتصال کاهش می‌یابند. در این میان، رقابت به معنای این است که قیمت کمتر و کمتر می‌شود. اتصال قابلیت ضبط نسبت کوچکی در زنجیره ارزشی اطلاعات را دارد، درحالی‌که محتوا، سرویس و عرضه‌کنندگان محصولات همیشه بیشتر از اتصال اطلاعات جذب می‌کند. به‌این‌ترتیب احتمال دارد که تا سال ۲۰۲۰، یک یا چند شرکت بزرگ مخابراتی توسط یک شرکت محتوا خریداری شود.

۲-IoT: انفجار ترافیکی

روند عمده بعدی که ارتباطات مخابراتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، گسترش دستگاه‌های اینترنت اشیا (loT) است. اینترنت اشیا یا Thingification، میلیارد‌ها منابع داده متصل جدیدی را تا سال ۲۰۲۰، به جهان اضافه خواهد کرد. افزایش این دستگاه‌ها باعث رشد نجومی در حجم داده‌ها خواهد بود و ما به‌سرعت از حجم‌های exabyte وارد دنیای zettabytes خواهیم شد.

۳- mobility: مهاجرت بزرگ وایرلس

رشد جهانی ارتباطات تلفن همراه ازلحاظ سخت‌افزاری بی‌نظیر و چشمگیر است. این امر منطقی است، زیرا بیشتر رشد درکشورهای درحال‌توسعه و در میان جمعیت‌های فقیر‌تر رخ می‌دهد. این مصرف‌کنندگان نمی‌توانند خانه بخرند، اما می‌توانند اتصال FiOS داشته باشند. تلفن همراه برای این افراد، تلفن ارزان‌تر، راحت‌تر و مفید‌تر است، حتی درزمانی که تنها گزینه موجود، اتصال به یک پایانه یا اپراتور باشد.

نوشته های مشابه

۴- اشباع: جستجو برای رشد

بازنشستگان جوامع از امکانات زندگی کمک می‌گیرند، امکاناتی که به‌طور کامل دیجیتالی شده‌اند تا بتوانند در حد ممکن کارآمد باشند؛ مثلاً آمریکایی‌های مسن‌تر مجبور خواهند شد از این فناوری‌ها در جهان اطرافشان استفاده کنند و احتمالاً پهنای باند بیشتری را نسبت به افراد دیگر مصرف خواهند کرد. زمانی که این مسئله اتفاق بیفتد، آخرین درصد باقی‌مانده از بازار نیز به دست خواهد آمد و بازار کاملاً اشباع خواهد شد.

۵- امنیت: شبکه‌‌ همان تهدید است

حاملان به‌عنوان نگهبانان شبکه نقش مهمی در مبارزه با تهدیدات جدید و نوظهور دارند. پیش‌بینی می‌شود که مشتریان انتظارات زیادی داشته باشند و به دنبال این انتظارات، تقاضای بیشتری نیز داشته باشند. همچنین انتظار می‌رود که حاملان از این انتظارات با نوآوری‌های فنی و عملیاتی حمایت کنند. درصورتی‌که حاملان نیاز مبرم به امنیت را بپذیرند و در نظر داشته باشند، رعایت و پیاده‌سازی آن، مزیتی مهم برای حاملان است.

۶- Skynet درنهایت واقعی می‌شود

Skynet 2.0 در حال ظهور است. این سیستم‌های مبتنی بر فضا، بالون یا هواپیمای بدون سرنشین دسترسی به پهنای باند باکیفیت بالا را در هر جای دنیا فراهم می‌آورند، آن‌ها این کار را باقیمت مناسب انجام می‌دهند و احتمالاً تا سال ۲۰۲۰ فراگیر می‌شوند؛ و البته این بار، بسیار موفق خواهند بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا