جلوگیری از سکته قلبی با اپلیکیشن ضربان قلب

بیماری “فیبریلاسیون دهلیزی” شایع‌ترین نوع ایست قلبی است که در آن دو حفره فوقانی قلب یعنی دهلیزها، فاقد ضربان مطلوب می‌باشند و بجای ضربان منظم و الگوی طبیعی، به شکل غیرمنظم و تند منقبض می‌شوند.

موبنا؛ علی مهدوی – پمپاژ مناسب خون توسط قلب مهم است. چرا که با پمپ مناسب خون، نیازهای اکسیژن و تغذیه‌ای بدن تامین می‌شوند. شما می‌توانید با فیبریلاسیون دهلیزی زندگی کنید، اما این مشکل منجر به سایر مشکلات ریتم قلبی، خستگی مزمن، نارسایی قلبی و بدتر از همه افزایش احتمال سکته مغزی خواهد شد. اگر از دستگاه الکترومغناطیسی ضربان‌گیری قلب استفاده نشود، تشخیص این بیماری بسیار سخت خواهد بود. اما بزودی یک اپ که در حال حاضر مرحله تبلیغات را می‌گذراند، تمام کارهای لازم را برای تشخیص بیماری‌های قلبی انجام خواهد داد.
دانشمندان دانشگاه تورکو (University of Turku) در فنلاند با همکاری بیمارستان دانشگاه طی یک تحقیق ۷ ساله موفق شدند به وسیله شتاب‌سنج‌های استاندارد گوشی‌های هوشمند، جنبش‌های بسیار ریز سینه و انقباض بی‌نظم دهلیز را که مربوط به بیماری “فیبریلاسیون دهلیزی” است، تشخیص دهند.
در نتیجه اپلیکیشنی را طراحی کردند که تنها لازم است تلفن همراه روی سینه فرد بیمار قرار داده شود تا جنبش‌های ضربان قلب او را تشخیص داده و بررسی کند. در یک آزمایش تصادفی که روی ۳۰۰ بیمار قلبی انجام شده بود، این اپ توانست ۹۶ درصد از آن‌ها را با موفقیت تشخیص دهد.
در نهایت این اپلیکیشن می‌تواند توسط بیماران برای معاینه خودشان، دکترها و یا توسط تیم پزشکی بیمارستان‌های کشورهای درحال توسعه استفاده شود.
همزمان دانشمندانی از دانشگاه چینی “هنگ‌کنک” یک اپ شناسایی برای تشخیص این بیماری طراحی کردند که از دوربین تلفن همراه برای بررسی تغییرات ناچیز در رنگ چهره بیمار (از علائم تغییرات ضربان قلب) استفاده می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا