بهبود روند دیالیز با پرورش رگ‌های مصنوعی

یک شرکت سوئیسی قصد دارد با پرورش رگ‌های مصنوعی، فرآیند دیالیز بیماران کلیوی را بهبود بخشد.

موبنا – بیماران کلیوی که دوره دیالیز آنها طولانی‌مدت است، در معرض عفونت‌ها و دیگر عوارض جانبی هستند زیرا باید یک لوله پلاستیکی را در بازوی خود قرار دهند. اکنون، یک شرکت سعی دارد رگ‌های خونی جدیدی پرورش دهد که به یک ماشین متصل هستند.

دوره ای که بیماران کلیوی در انتظار پیوند طی می‌کنند، طولانی‌مدت و دردناک است و می‌تواند به درمان‌های دیالیزی ناراحت‌کننده هفتگی منجر شود. با از بین رفتن کلیه‌ها، فرآیند پاکسازی خون از ناخالصی‌هایی که معمولا با ادرار دفع می‌شوند، متوقف می‌شود. خون بیماران، در طول فرآیند دیالیز خارج می‌شود، تصفیه شده و به طور منظم به عقب باز می‌گردد. این فرآیند خسته‌کننده، بیماران را تا زمان پیوند زنده نگه می‌دارد اما عوارض جانبی جدی از جمله آسیب به رگ‌ها را در پی دارد.

این ابزار جدید، به بیماران در رشد رگ‌های جدیدی برای تصفیه خون کمک می‌کند و تحمل این فرآیند را آسان می‌سازد.

“سیلور لاک‌کوین”(Silvére Lucquin)، مدیرعامل شرکت “ادیتلیز”(Aditlys) در سوئیس توضیح داد: هنگامی که ایمپلنت‌ها در بدن قرار می‌گیرند، به آسانی به مسدود کردن تمایل پیدا می‌کنند. پژوهش این شرکت، مشخص می‌کند که این انسداد، در ۵۰ درصد بیمارانی که در نخستین سال درمان هستند، رخ می‌دهد.

به همین دلیل، شرکت “ادیتلیز” قصد دارد با پرورش رگ‌هایی که به راحتی به یک ماشین متصل می‌شوند، بیماران را برای کنار آمدن با دوره‌های دیالیز تجهیز کند. این کار، با نصب یک ایمپلنت خالی مصنوعی در رگ‌های بیمار صورت خواهد گرفت.

به مرور زمان، این رگ پلیمری، به رشد بافت جدیدی که در اطراف آن شکل می‌گیرد، کمک می‌کند. در حالی که ایمپلنت، به آرامی حل می‌شود، رگ‌های جدید، موجب اتصال طبیعی با لوله دیالیز می‌شوند.

ایده ساخت این ابزار هنوز در مراحل اولیه است و راه بسیاری برای رسیدن به بازار در پیش دارد.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا