فیلترشکن‌هایی که شما را لو می‌دهند!

به تازگی گروهی از محققان و پژوهشگران امنیتی دریافته‌اند که سه فیلترشکن یا VPN معروف اطلاعات کاربران و موقعیت آنها را در صورت لزوم، افشا می‌کنند.

موبنا – یکی از مطمئن‌ترین راههایی که کاربران برای دور زدن فیلترینگ و مسدودسازی برخی وب سایت ها و اپلیکیشن ها در جهان می‌دانند، استفاده از فیلترشکن یا VPNهایی است که در فروشگاههای اینترنتی و آنلاین همچون پلی استور گوگل و اپ استور اپل وجود دارند. این فیلترشکن‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا بدون اینکه مشخص شود از چه کشوری به اینترنت وصل می شوند، به وب سایت، اپلیکیشن و پیام رسان مورد نظر خود دسترسی یابند و از اطلاعات آن استفاده کنند. برخی از کشورها از جمله چین قوانین سختگیرانه ای برای شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن‌های مختلف وضع کرده و به همین خاطر هم بسیاری از اپلیکیشن های معروف جهانی در این کشور مسدود و فیلتر هستند. اما این بدان معنا نیست که کسی در چین به آنها دسترسی ندارد چرا که فیلترشکن و وی پی ان VPN هایی توسعه و ارائه داده شده است که امکان وب گردی ناشناس را به کاربران این گونه کشورها می‌دهد. اما به نظر می رسد که نگرانی‌های جدیدی مبنی بر امنیت ضعیف و افشای اطلاعات محرمانه کاربران توسط این فیلترشکن ها وجود دارد.

به تازگی گروهی از محققان و پژوهشگران موسسه امنیتی VPN Mentor دریافته و اعلام کرده‌اند که سه فیلتر شکن و وی پی ان معروف در جهان که میلیون‌ها کاربر از آنها استفاده می‌کنند، دچار ضعف های امنیتی هستند که اطلاعات کاربران از جمله مکان و موقعیت جغرافیایی اتصال به اینترنت، اطلاعات ذخیره شده در دستگاه الکترونیکی متصل و نتایج جستجوهای آنها قابل دسترسی و ردیابی هستند. این مساله به عقیده کارشناسان امنیتی، نگرانی‌های جدی در خصوص استفاده از فیلترشکن‌ها ایجاد می کند چرا که کاربران با گوش سپردن به  شعارهای این دسته از اپلیکیشن ها، با خیالی آسوده وب گردی می کرده و بر این باور بوده اند که قابل ردیابی نیستند.

پائولوس ییبلو – یکی از محققان امنیتی و هکرهای سفید فعال در شرکت  VPN Mentor – در این باره می گوید: سه فیلترشکن و VPN شناسایی شده اند که آنچنان که به کاربرانشان قول می دادند، امن نبوده و در مواقعی نیز با پلیس فدرال آمریکا ( FBI ) همکاری‌هایی داشته‌اند.

وی اسامی ضمن اشاره به اسامی این سه فیلترشکن، می گوید ک بعنوان مثال، فیلترشکن PureVPN چندماه پیش با پلیس فدرال آمریکا FBIهمکاری کرده و به آنها کمک کرده تا مجرمان سایبری موردنظر را در ماساچوست آمریکا شناسایی کرده و دستگیر کنند.

اسامی این سه فیلترشکن به شرح زیر است:

PureVPN

ZenMate

HotSpot Shield

با آزمایش‌های مختلفی که این محققان بر روی فیلترشکن های متعدد انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که هر سه فیلترشکن و VPN نام برده شده، اطلاعات و IP آدرس‌های کاربرانشان را افشا می کنند و در صورت لزوم، به قولهای خود مبنی بر حفظ اطلاعات و عدم ردیابی آنها عمل نمی کنند و ممکن است با دولت ها و نهادهای امنیتی همکاری کنند.

آنها خاطر نشان کردند که در میان این سه فیلترشکن، وضعیت امنیتی ZenMate نسبتا بهتر است.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا