چگونه عکس های بهتری با گوشی اندرویدی خود بگیریم؟

عکاسی حرفه ای با گوشی های اندرویدی خیلی ساده است و فقط شما باید یک سری از کلک‌های اصلی را یاد بگیرید. در ادامه راه حل‌هایی رو نوشته‌ایم که هر کاربر با هر سطح مهارتی می تواند عکاس بهتری شود.

موبنا – از امروز  می توانید مهارت عکاسی موبایلی خود را با خواندن این مقاله افزایش دهید.

۱ . لنز خود را تمیز کنید

اولین مرحله ای که باید برای شروع عکاسی حرفه ای طی کنید، پاک کردن لنز دوربینتان است. این قسمت معمولا در معرض آلودگی قرار دارد که در صورت تمیز نبودن آن، عکس های شما حالت بلور و غیر شفاف به خود می گیرند. هر زمانی که به عکاسی می روید، یک تکه پارچه نرم در جیب خود داشته و قبل از شروع به عکاسی، از تمیز بودن لنز خود از هر گونه آلودگی مطمئن شوید.

androidpit-samsung-galaxy-note-5-6-w782

۲. از دکمه ولوم برای سلفی استفاده کنید

فرض کنید می‌خواهید یک سلفی معمولی بگیرید، هنگامی که قصد فشار دکمه لمسی شاتر را دارید احتمال افتادن موبایل از دست شما بسیار زیاد است. فعال کردن قابلیت لمس به عنوان شاتر می‌تواند این مشکل را تا حدودی بر‌طرف سازد اما همچنان خطر سقوط گوشی وجود دارد.

روش دیگر و بهتر استفاده از دکمه ولوم به عنوان شاتر است که البته بستگی به اینکه موبایل را با کدام دست خود گرفته اید نیز دارد. توجه کنید که این ویژگی در همه دستگاه ها در دسترس نیست ولی می‌توانید از سایر برنامه های عکاسی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند استفاده کنید. توجه کنید که ممکن است این تنظیمات به صورت پیش‌فرض فعال نباشد و باید با مراجعه به منو تنظیمات دوربین این ویژگی را فعال کنید.

آموزش عکاسی

۳. با اجرای سریع، هیچ صحنه‌ای را از دست ندهید

بیشتر اسمارت‌فون‌های اندرویدی دارای یک میانبر برای ورود به دوربین، بدون نیاز به مراجعه مستقیم به اپلیکیشن آن هستند. راه حل عمومی در اکثر موبایل‌ها، استفاده از یک میانبر در صفحه قفل است؛ اما در برخی می توانید با دوبار فشار سریع دکمه پاور به دوربین دسترسی داشته باشید که این ویژگی می‌تواند هنگامی که تنها یک دست آزاد دارید بسیار مفید‌تر از میانبر در صفحه قفل باشد. در برخی از مدل‌های سامسونگ، شما برای باز کردن اپلیکیشن دوربین می توانید دکمه Home را دو بار پشت سر هم فشار دهید.

گرچه این ترفندها به شما برای گرفتن عکس‌های بهتر کمک نمی کنند، اما به شما این امکان را می دهند که هیچ صحنه‌ای را از دست ندهید.

باز کردن سریع دوربین

۴. به صورت افقی (لنداسکیپ) عکاسی کنید

ما به تصاویر ۱۶:۹ عادت کرده‌ایم و آنها را در گوشه کنار خود میبینم. تصاویری که به صورت پرتره گرفته می شوند عمدتا در ذهن بیننده ناقص به نظر خواهند آمد. به جز در شرایط خاصی مانند گرفتن عکس از چهره یک شخص در فاصله بسیار نزدیک، سعی کنید از حالت لنداسکیپ برای عکاسی استفاده کنید، زیرا تصاویر در این حالت همیشه بهتر به نظر می رسند.

عکاسی منظره

۵. از فلش استفاده نکنید(به جز موارد ضروری)

حتی در دوربین های DSLR نیز استفاده از فلش می‌تواند تنها به عنوان آخرین گزینه برای تامین نور مورد نیاز عکاسی باشد. باید تمام سعی خود را به کار ببرید تا تصاویر را با نور طبیعی تهیه کنید تا خروجی تصویر نیز طبیعی‌تر به نظر برسد.

زمان‌هایی نیز لازم است که از نور فلش دوربین موبایل استفاده کنید، اما به دلیل نزدیکی زیاد آن به مجموعه لنزها، اثر نامطلوبی بر روی تصاویر خواهد گذاشت. اگر نور به اندازه کافی نیست می‌توانید با استفاده از راه کارهایی همانند افزایش مقدار نور‌دهی (exposure value) یا ISO اقدام به جبران این کمبود کنید. به یاد داشته باشید که استفاده از ISO بالا سبب ایجاد دانه‌های نورانی یا نویز خواهد شد، پس در انتخاب مقدار صحیح آن احتیاط کنید.

عکاسی با گوشی اندرویدی برای استفاده از فلش می توانید از این قانون پیشنهادی BruinGuy استفاده کنید:

هنگامی که قصد دارید در طول روز و در زیر نور شدید آفتاب عکاسی کنید، اگر سوژه پشت به خورشید است، چهره او دچار سایه خواهد شد و یا بسیاری از جزییات صورت او را از دست خواهید داد. گام اول این است که سعی کنید از قرار گرفتن او به صورت پشت به خورشید یا منبع نور جلوگیری کنید؛ اما اگر امکان آن فراهم نبود می توانید با استفاده از نور فلش چهره او را روشن کنید و در تصویر جزییات بیشتری از صورت سوژه داشته باشید.

این قانون در مورد اجسامی که خورشید در پشت سوژه قرار دارد نیز کاربردی است.

۶. از زوم دیجیتال استفاده نکنید

زوم دیجیتالی بهترین راه برای خراب کردن یک عکس خوب است! از زوم کردن بپرهیزید مگر در مواردی که گوشی شما داری زوم اپتیکال است زیرا زوم دیجیتال همانند برش تصویر، تنها پیکسل‌ها را بزرگ‌تر می‌کند و سبب کاهش شدید کیفیت عکس خواهد شد.

نکته جالب این است که شما بعد از گرفتن عکس بدون زوم دیجیتالی، می توانید با کراپ (برش تصویر) کردن، به تصویر بهتری از حالت زوم برسید در حالی که نتیجه کار نیز بسیار رضایت بخش‌تر نیز هست.

زوم دیجیتال

۷. جزییات را بررسی کنید

همه ما  عکس‌های عالی و بد گرفته ایم. هر زمان که یک عکس عالی گرفتید یا اینکه عکش چنان بد باشد که تنها راه برای خلاص شدن از شرش حذف آن است، نگاهی به جزییات آن کنید و ببینید در این تصاویر تنظیمات دوربین در چه حالتی تنظیم شده؛ برای مثال ببینید که مقدار ISO، سرعت شاتر و میزان گشودگی دیافراگم به چه میزان بوده است.

به این ترتیب کم‌کم بهترین حالت‌های تنظیم دوربین خود را در شرایط مختلف یاد می گیرید و می توانید با اعمال آنها به صورت دستی در تنظیمات دوربین، به بهترین نتیجه ممکن دست یابید. شما می توانید مدتی را با حالت خودکار عکاسی کنید و سپس بهترین و بدترین عکس‌هایتان را انتخاب کنید. در محیط ویندوز با راست کلیک بر روی عکس و رفتن به قسمت Properties و سپس Details  جزییات را مشاهده کنید. گرچه چنین قابلیتی با جزییات کمتر در اندروید نیز وجود دارد.

بهترین حالت عکاسی

۸. استفاده از HDR

HDR یک حالت بسیار عالی برا گرفتن عکس از سوژه های ثابت است.HDR (محدوده دینامیکی بالا)، نمایش قسمت های تیر و روشن به یک اندازه را تضمین می کند که برای عکس‌های با کنتراست بالا، بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

در حالت HDR، دوربین دو یا چند عکس با میزان نوردهی متفاوت می گیرد و سپس آنها را با یکدیگر ترکیب می کند تا درخشان‌ترین حالت ممکن را بدست آورد. هنگام عکس برداری در این حالت لازم است دوربین را کاملا ثابت نگه دارید، در غیر این صورت تصویر شما تار خواهد شد. پیشنهاد می کنیم یک سه پایه کوچک برای عکاسی موبایل خود تهیه کنید.

hdr
بدون HDR
HDR چیست
همان سوژه ولی با استفاده از حالت HDR

۹. استفاده از فیلتر‌ها

بیشتر مردم هنگامی که می خواهند برای عکس خود فیلتری انتخاب کنند، عموما فیلتر‌های نامناسب و غیر حرفه‌ای را به کار می‌برند که سبب کاهش ارزش هنری عکس خواهد شد. اما از میان این همه فیلتر، نمونه‌های حرفه ای و بسیار کاربردی نیز وجود دارند که در صورت بکارگیری بجا، جلوه خاصی به عکس خواهند داد. فیلتر های سیاه و سفید، Windmere و Islandia نوع فیلتر‌های محبوب و کاربردی میان عکاسان هستند. نرم افزارهای زیادی برای اعمال فیلتر بر روی تصاویر وجود دارند اما اگر می خواهید خیلی زود به نتیجه برسید می‌توانید نرم‌افزار Pixlr را امتحان کنید. اگر نیاز به یک نرم‌افزار قدرتمندتر دارید، نرم‌افزار VSCo و SnapSeed با امکانات کامل‌شان گزینه‌های بهتری محسوب می‌شوند. در آینده نزدیک تعدادی از برنامه های محبوب ویرایش عکس را در دیجی رو معرفی خواهیم کرد.

برنامه ویرایش عکس

 ۱۰. ترفند انعکاس تصویر

اگر شما یک عینک منعکس کننده نور دارید، می توانید به کمک آن تصاویر خلاقانه زیبایی بگیرید. شما درست همانند تصویر زیر، انعکاسی از یک منظره زیبا را از درون قاب عینک به تصویر بکشید و این گونه مخاطب خود را بیشتر به وجد بیاورید. نکته مهم در این نوع عکاسی این است که باید سعی کنید همیشه منبع نور را در شیشه منعکس کنید.

photos-2-w628

۱۱. از یک سوژه در یک عکس پانورما چند عکس بگیرید

برنامه Google Camera مدتی است که در گوگل پلی قرار گرفته و هر کس که دارای گوشی با سیستم عامل ۴.۴ کیت‌کت یا بالاتر است می‌تواند آن را دریافت کند. با این برنامه می توانید اقدام به تهیه تصویر پانورما کنید، بنابراین می‌توانید یک منظره را به طور کامل در تصویر جا کنید.

اما ترفند ما از این قرار است: هنگامی که تصویر بخش اول را ثبت کردید، در حالی که دوربین را ثابت نگه داشته‌اید از سوژه خود بخواهید به قسمت بعدی تصویر برود و سپس شما دوربین را به سمت او بچرخانید. این کار را می‌توانید برای چند بار تکرار کنید. برای راحتی کار می‌توانید از سه پایه استفاده کنید.

photos-5-3-w782

۱۲. قانون یک سوم

قانون یک سوم یکی از ساده‌ترین قوانین عکاسی است، با این حال این قانون برای ترکیب بندی یک عکس جذاب بسیار مهم است. چشم ما به طور ناخود‌آگاه به مناطق یک سوم عکس جلب می‌شود و اگر سوژه‌ای در این قسمت باشد، برای مخاطب جذاب‌تر خواهد بود.

بسیاری از دوربین‌ها و نرم‌افزار‌های عکاسی قابلیت تقسیم بندی منظره‌ یاب، به صورت دو خط عمودی و دو خط افقی را دارا می‌باشند که محل اتصال این خطوط، همان نقاط طلایی یک سوم است. برای جذاب شدن عکس، سوژه را در نقاط طلایی تصویر یا بر روی خطوط قرار دهید.

ترفند عکاسی

 منبع: دیجی رو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا