GPD؛ کنسول همراه به مفهوم واقعی! (+تصاویر)

داشتن یک کنسول بازی همراه که قادر به اجرای بازی‌های درجه یک باشد، همیشه رویای گیمرها بوده است. اما حتی بهترین کنسول‌های دستی مانند PSV هم به زحمت این بازی‌ها را اجرا می‌کنند. عملکرد بهتر حین بازی طبیعتاً نیازمند دستگاهی است که دارای قدرت پردازش کافی باشد و طول عمر باتری مناسبی داشته باشد.

موبنا؛ علی مهدوی – کنسول GPD WIN 2 به شکل فشرده طراحی شده اما این مساله اثر منفی بر تجربه بازی نمی‌گذارد. طراحی سبک با وجود سخت افزار پردازشی قدرتمند به دستگاه این امکان را داده تا کمترین میزان تولید گرما را داشته باشد و همچنین باتری دارای طول عمر بالایی خواهد بود.

GPD؛ کنسول همراه به مفهوم واقعی! (+تصاویر)

سال قبل دستگاه GPD WIN به‌عنوان اولین کنسول ۵.۵ اینچی ویندوزی با موفقیت به بازار عرضه شد. ویژگی خاص دستگاه GPD اجرای بازی‌هایی است که در گذشته فقط روی کنسول های خانگی یا کامپیوترها قابل اجرا بودند، حالا برای اولین بار روی یک دستگاه دستی قابل حمل اجرا می‌شوند.
با این وجود ما می‌دانیم که اولین نسل GPD WIN ایراداتی خصوصاً در بخش عملکرد و تولید گرما داشت.

GPD؛ کنسول همراه به مفهوم واقعی! (+تصاویر)

کمپانی GPD، در تلاش است که یک کنسول دستی همراه برای بازی‌های درجه ۱ بسازد که آن‌ها را بسادگی اجرا کند و همچنین به صورت همزمان میزان تولید گرما، مصرف انرژی، وزن دستگاه، قابلیت حمل دستگاه و عمر باتری را هم در نظر گرفته‌اند. آن‌ها زمانی طولانی را برای اصلاح این دستگاه گذاشته‌اند تا نسل جدیدی از محصول خودشان را به شما معرفی کنند.

پیشرفت های ساختاری و عملکردی در دستگاه WIN 2 بسیار واضح است. آنچه در ادامه می‌بینید، مقایسه عملکرد بین WIN 2 و نسل قبلی خود یعنی WIN است. این شکل نشان دهنده سرعت گیم فریم دستگاه WIN 2 و WIN است.

رزولوشن تصویر حین آزمایش ۱۲۸۰*۷۲۰ است. مگر زمانی‌که خود بازی از جلوه‌های ویژه کمتری استفاده کند.
برخی از تست‌های انجام شده به شرح ذیل می‌باشد:
بازی Grand Theft Auto 5 با تنظیمات پیشرفته در ۳۸ fps
بازی Heroes of the Storm در ۶۰fps
و team battle در ۳۸ fps
و ….

به عنوان قوی‌ترین کنسول دستی، طراحی این دستگاه توسط یک تیم آلمانی برنده جایزه “Red Dot” انجام شده است.

دستگاه WIN 2 یک صفحه نمایش لمسی شش اینچی “شارپ” با زاویه نمایش ۱۷۸ درجه دارد. سطح صفحه نمایش نسبت به مدل قبلی WIN ، نه درصد بزرگتر شده است و همچنین از سیستم نوردهی کامل درون سلولی استفاده می‌کند و دارای نسل چهارم شیشه محافظ “Corning Gorilla Glass” است. همچنین دستگاه دارای رزولوشن ۱۲۸۰ * ۷۲۰ است و مقدار PPI آن ۲.۵۳ برابر بیشتر از یک مانیتور دسکتاپ ۲۴ اینچی می‌باشد. علاوه بر این، از صفحه نمایش لمسی خازنی استفاده می‌کندکه نسل سوم پردازنده‌های Intel®که نزدیک به کارایی یک پردازنده Core™ i7-3770K داراست. همچنین با یک پردازنده تک هسته‌ای که با امتیاز عملکرد ۱۲۴۴ هیچ پرشی هنگام انجام آخرین بازی‌های درجه ۱ با افکت‌های کم مشاهده نمی‌شود.

GPD؛ کنسول همراه به مفهوم واقعی! (+تصاویر)

برای تکمیل کار، این cpu به همراه نسل نهم گرافیک‌های ۶۱۵ اینتل با ۲۴ واحد اجرایی EU و فرکانس دینامیک بیشینه ۹۰۰ مگاهرتز استفاده شده است. سرعت گیم‌فریم نیز ۲.۲ برابر نسبت به نسل قبل افزایش پیدا کرده است. در نتیجه اجرای بازی‌ها واقعی‌تر و ساده‌تر خواهد بود.
این دستگاه به همراه پورت USB Type c با سرعت بسیار بالا بارگذاری بازی را چهار برابر سریع‌تر از هارد دیسک‌های مکانیکی می‌کند. این وسیله دو عدد باتری پلیمرلیتیوم ۴.۹ ‌آمپر- ساعت با ظرفیت و چگالی بالا نیز دارد.

GPD؛ کنسول همراه به مفهوم واقعی! (+تصاویر)

باتری دستگاه GPD WIN 2 در هنگام بازی تا ۶ ساعت دوام می‌آورد. این دستگاه اولین دستگاه کنترل دستی است که از سیستم شارژ سریع PD2 استفاده می‌کند که به باتری اجازه می‌دهد تا در عرض ۴۵ دقیقه تا ۵۰ درصد شارژ شود.
طراحی این دستگاه به همراه دو دسته بازی سه بعدی از شرکت “آکس ژاپن” که موتورهای لرزشی دوگانه دارند تا شما را کاملاً درون بازی غرق کنند. شما می‌توانید کوچک‌ترین لرزش‌ها را در عین راحتی هنگام بازی حس کنید.

سیستم خنک کننده این دستگاه براساس سیستم کامپیوتر شخصی و بسیار خلاقانه طراحی شده است؛ از یک توربوفن قوی که می‌تواند از ۲۰۰۰ تا ۸۸۰۰ دور در دقیقه سرعت ایجاد کند، بهره‌مند است. هنگامی که دمای هسته CPU بین ۲۰ تا ۸۰ درجه سلسیوس باشد، سیستم کنترل دما با سرعت عمل کرده تا بازدهی را متعادل کند. WIN 2 می‌تواند توسط شارژرهای موبایل براساس سیستم‌های PD2 یا PD3 شارژ شود. همچنین این دستگاه می‌تواند گوشی‌های هوشمند شما را نیز شارژ کند.

فواید

نماینده کمپانی می‌گوید: مدت ها در این فکر بودیم که چگونه کنسول های دستی خود را به شکل ارگونومیک، زیبا و به صرفه بسازیم.
اکنون با خوشحالی به شما اعلام می‌کنیم که طراحی GPD WIN 2 با همکاری شرکت GPD و یک تیم طراح (که برنده‌ی جایزه Red Dot است) انجام شده است. به نظر می‌رسد طراحی WIN 2 به بهترین شکل به تعادل بین زیبایی و مهندسی ارگونومیک دست یافته است.

GPD؛ کنسول همراه به مفهوم واقعی! (+تصاویر)

قاب در این دستگاه از آلیاژ منیزیم قوی ساخته شده تا از خم شدن صفحه جلوگیری کند همچنین لبه‌های منحنی دستگاه موجب شده تا شکیل‌تر به نظر برسد. کاور سیاه و قابل جداسازی ABS می‌تواند با یک کاور آلیاژ مس تعویض شود. در ضمن شما می‌توانید آن‌ها را با برچسب‌های چسبی یا فلزی مورد علاقه‌تان تزئین کنید و از ایجاد تغییرات دلخواه روی دستگاه GPD WIN 2 لذت ببرید.

GPD؛ کنسول همراه به مفهوم واقعی! (+تصاویر)
برای سبک نگه داشتن GPD WIN 2 بدنه آن از ABS ساخته شده ؛ضمناً فرورفتگی JOYSTIC ها همراه با کلید‌های منحصر به فرد و از جنس فلز، امکان کنترل راحت تر بازی‌ها را برایتان فراهم می‌کند. به طوریکه بدون نگاه کردن می‌توان از آنها استفاده نمود. شکل ۳۶۰ دکمه‌های ABXY با دولایه از کاراکترها طراحی شده است. (یعنی با دو صفحه روی هم چاپ شده‌اند). برای بدنه ماشینی و کیبورد و گیم‌پد این دستگاه از رنگ‌هایی استفاده شده که طرح و جلوه‌ی آن را بسیار زیباتر می‌کند. این دستگاه به شکل هنرمندانه‌ای با تعادل بین رنگ‌ها و کاربرد ابزار ساخته شده است.
خروجی هوای داغ هم در پشت آن قرار دارد. شکل فشرده‌اش بهترین طراحی را ارائه کرده است. زیر سطح win 2 با پورت “درب دار” طراحی شده تا بتوان به راحتی حافظه ssd-m2 را به کمک پیچ محکم کرد که به این صورت تضمین می‌کند. حتی هنگامی‌که این دستگاه لرزش‌های شدید داشته باشد یا از ارتفاع بیفتد، حافظه ssd کاملاً به درگاه m2 متصل است.

GPD؛ کنسول همراه به مفهوم واقعی! (+تصاویر)
طراحی ورودی هوای مدل قبلیwin به گونه‌ای بود که با نگه داشتن دستگاه روی دست، مسیر هوا بسته می‌شد و همین موضوع باعث نقد بسیاری از منتقدان شد. این بار ورودی هوای win 2 در زیر سطح طراحی شده و فن‌های دستگاه، هوای داغ را از پشت دستگاه به بیرون منتقل می‌کنند و دمای دستگاه را در ۳۹ درجه نگه می‌دارند.

نماینده کمپانی GPD درباره این پروژه می‌گوید:
ما مصمم بودیم تا یک وسیله همراه را بسازیم تا توانایی اجرای بسیاری از بازی‌های کلاسیک به کمک شبیه‌سازها را داشته باشد. در نتیجه gpd xd را تولید کردیم که بسیار موفق و محبوب شد.
سپس دریافتیم که بازی‌های بسیار زیادی برای پلتفورم ویندوزی وجود دارند اما هیچ کنسول دستی در بازار قادر به اجرای این بازی‌ها نیست. پس GPD WIN را عرضه کردیم که معرفی آن در داخل و خارج از کشور بسیار خبرساز شد اما این وسیله بی‌نقص نبود.
ایده WIN پایه‌ای برای ساختWIN2 بود که بسیاری از ایراد های آن را برطرف می‌کرد و پیشرفت بزرگی در زمینه عملکرد، تولید گرما، ظاهر، ارگونومی و دیگر جنبه‌ها داشت.
هزینه‌های تحقیق و توسعه و مواد اولیه این دستگاه نسبتاً بالا بوده و به همین دلیل این شرکت با سرمایه گذاری مردم(شامل طرج پیش فروش کنسول)، محصول win 2 را به تولید انبوه رسانده است. آن‌‌ها معتقدند که این وسیله انتخاب اول گیمرهای pc است که می‌خواهند در هرجایی از بازی، لذت ببرند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا