اندازه‌گیری فشار خون با گوشی هوشمند‌ (+فیلم و عکس)

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که بدنه تلفن همراه می‌تواند برای اندازه‌گیری فشار خون استفاده شود.

موبنا – به گزارش موبنا،‌طبق این تحقیق تلفن هوشمند شما می‌تواند فشار خونتان را بدون نیاز به بازوبند فشارسنج و هرگونه دردسری اندازه‌گیری کند. هنوز برای قضاوت درمورد این فناوری خیلی زود است. اما اگر عملکرد این فشارسنج موبایلی تأیید شود، می‌تواند به افراد بسیار زیادی خصوصاً در کشور های در حال توسعه کمک کند تا خطر بیماری های قلبی را پیش بینی کنند.

این وسیله از یک بدنه چاپ شده توسط پرینترهای سه‌بعدی تشکیل شده که به پشت گوشی هوشمند شما متصل می‌شود و هنگامی که فردی انگشت خود را روی یک دکمه حسگر قرار می‌دهد، گوشی هوشمند به وسیله یک اپلیکیشن مخصوص، فشار خون فرد را محاسبه می‌کند. به اعتقاد بسیاری از متخصصین این وسیله روی تعداد بسیار کمی از افراد که اکثر آن‌ها فشار خون نرمال داشتند،تست شده و بررسی دقت اندازه‌گیری‌ها غیرممکن است.

اندازه‌گیری فشار خون با گوشی هوشمند‌ (+فیلم و عکس)
فشار خون بالا می‌تواند باعث سکته، حمله قلبی و بیماری‌های کلیوی شود. اما اندازه‌گیری فشار خون بسیار سخت است. چیزهای ساده‌ای مثل استرس، نوشیدن قهوه یا آویزان کردن پاها از یک میز می‌تواند باعث اندازه‌گیری‌های اشتباه شود. علاوه بر این موضوع، در برخی از موارد کار با بازوبندهای فشار سخت است و می‌تواند برای افراد مسن دردناک باشد. یا برای افراد مبتلا به چاقی بی حاصل باشد. در نتیجه دانشمندان در تلاش بودند تا بازوبندهای قابل حملی را بسازند تا بسادگی فشار خون افراد را چندین بار در روز بررسی کند.

اندازه‌گیری فشار خون با گوشی هوشمند‌ (+فیلم و عکس)

“ادگارد ریموند میلر” متخصص فشار خون می‌گوید: ظاهر این ایده بسیار جالب است و مردم خواهان آن خواهند بود. اما مسئله اصلی دقت آن است. دیگر متخصصین نیز همین نظر را دارند.
استفاده از گوشی هوشمند برای اندازه‌گیری فشار خون می‌تواند بسیار تکنولوژی مهم و قابل توجهی باشد. اما هنوز بسیار زود است تا بگوییم که این وسیله به درستی کار می‌کند یا خیر. آن‌ها علاقمند به بررسی عملکرد این وسیله برای افراد با فشار خون‌های مختلف هستند. اما تعیین دقت این وسیله غیرممکن است.
افراد بسیار زیادی تلاش کردند تا بازوبندهای فشار خون را بسازند و شکست خوردند. برای مثال یک اپلیکیشن به نام “فشار خون سریع” از افراد می‌خواست تا گوشی هوشمند خود را روی سینه و انگشت خود را روی دوربین قرار دهند تا فشار آن‌ها مشخص شود. اما این اپلیکیشن نتوانست فشار بالای هشت فرد از بین ده مورد را درست اندازه گیری کند که این موضوع نگران کننده‌ای است. زیرا مردم به اندازه گیری‌ها اعتماد می‌کنند.
وسیله معرفی شده در این مقاله از بازوبند استفاده نمی‌کند؛ بلکه شبیه یک قاب گوشی با حسگرهای مختلف است که نوک انگشت خود را روی یک دکمه قرار داده و به اندازه کافی فشار می‌دهید. سپس یک اپلیکیشن فشار شما را نشان می‌دهد.
این وسیله روی ۳۰ نفر آزمایش شده است. در ۹۰ درصد موارد فشار خون پس از یک یا دو بار امتحان، درست اندازه‌گیری شده است. اندازه‌گیری‌های تلفن هوشمند با نتایج یک بازوبند فشار خون مقایسه شده و کاملاً دقیق و یکسان بودند. اما هنوز آزمایش‌های بیشتری باید انجام شود. سرپرست پروژه در پاسخ به خبرنگاران درباره ورود این وسیله به بازار پاسخ منفی داد و معتقد است که هنوز کارهای بیشتری باید انجام شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا