پرواز پهپاد هوشمند کنار خفاش‌ها (+عکس)

چیروکوپتر به مدت ۸۴ دقیقا در ارتفاع‌های مختلف بین ۵ تا ۵۰ متر با خفاش‌ها پرواز کرد و به کمک صداها ذخیره شده خفاش‌ها این امکان را برای دانشمندان به وجود آورد تا بتوانند موقعیت دقیق و نحوه پرواز ۴۶ خفاش را شناسایی کنند.

موبنا – زیست‌شناسان حیات‌وحش تا کنون انواع مختلف پهپادها یا هواپیماهای بدون سرنشین را با هدف شمارش نهنگ‌ها، بررسی لانه پرندگان و تعقیب شکارچیان نایاب ساخته‌اند و به کمک این دستگاه‌های کوچک پژوهش‌های علمی خود را پیش می‌برند. آنها هم اکنون یک گام جلوتر رفته‌اند و بر اساس آخرین تلاش‌های صورت گرفته یک پهپاد طراحی شده است که می‌تواند در دسته‌های پرسر و صدای خفاش‌ها زندگی کند و در آسمان تاریک شب با سرعت زیاد در کنار آنها پرواز کند.

این پهپاد «چیروکوپتر» نامگذاری شده است. چیروپترا در اصل نام علمی خفاش است و به همین خاطر نام پهپاد علمی کوچک هم چیروکوپتر در نظر گرفته شده است. پهپاد جدید در اصل یک شیئ پرنده بسیار کوچک است که تمام صداهایی که خفاش‌ها برای پیدا کردن مسیر تولید می‌کنند را ذخیره کند و از طریق آنها به پرواز خود ادامه دهد. این پهپاد یک دوربین حرارتی در اختیار دارد که به کمک آن به صورت لحظه به لحظه موقعیت خفاش‌ها را شناسایی می‌کند و با تشخیص میزان حرارت بدن آنها، محل قرار گرفتن خفاش‌ها در آسمان و زمین را تشخیص می‌دهد.

پرواز پهپاد هوشمند کنار خفاش‌ها (+عکس)

لازم به ذکر است فناوری مشابه به صورت همزمان روی سطح زمین و بالای برج‌های مخصوص کار گذاشته شده است تا به صورت لحظه به لحظه فعالیت خفاش‌ها زیر نظر گرفته شود. چیروکوپتر نسبت به همه فناوری‌هایی که تاکنون ساخته شده است مزایای منحصر به فردی دارد. ین شیئ پرنده پیشرفته قادر است در هر نقطه از فضای سه‌بعدی که می‌خواهد به راحتی قرار بگیرد و به صورت لحظه به لحظه گزارش‌های اطلاعاتی خود را در اختیار محققان بگذارد. گروه تحقیقاتی سازنده چیروکوپتر نتایج حاصل از مطالعات خود را این ماه در آخرین شماره از نشریه «اکولوژی و تکامل» منتشر می‌کنند.

بر اساس آخرین تجربه عملی صورت گرفته، چندی پیش چیروکوپتر در فضای خارجی یکی از مشهورترین غارهای نیومکزیکو مستقر شد. این غاز محل زندگی بیش از ۸۰۰ هزار خفاش بدون دم برزیلی است. بررسی‌های این پهپاد نشان داد درست پیش از طلوع خورشید خفاش‌ها در گروه‌های مشخص به غار برمی‌گردند و مسیر حرکت آنها از طریق یک اتوبان هوایی دنبال می‌شود تا از هر گونه هرج و مرج یا برخورد جلوگیری شود. خفاش‌ها به خوبی مسیر رفت و برگشت در این اتوبان هوایی غار را می دانند و همواره از آن عبور می‌کنند. زمانی که خفاش‌ها در این اتوبان هوایی قرار می‌گیرند با میانگین سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند.

این گروه تحقیقاتی موفق شد چیروکوپتر را در کنار خفاش‌ها به پرواز دربیاورد و آن را وارد اتوبان هوایی کند. چیروکوپتر به مدت ۸۴ دقیقا در ارتفاع‌های مختلف بین ۵ تا ۵۰ متر با خفاش‌ها پرواز کرد و به کمک صداها ذخیره شده خفاش‌ها این امکان را برای دانشمندان به وجود آورد تا بتوانند موقعیت دقیق و نحوه پرواز ۴۶ خفاش را شناسایی کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا