پیت بول‌های خشن اما دوست داشتنی! (+عکس)

در این گزارش مهم‌ترین توانایی‌ها و مهارت‌های پیت بول از جمله پتانسیل‌های دفاعی آن آورده شده است و با خواندن این مطلب به خوبی متوجه می‌شوید که چگونه این سگ با ظاهر خشن خود می‌تواند به یک دوست خانوادگی تبدیل شود.

موبنا – این طور که در تاریخ ثبت شده است سگ‌ها نخستین گونه جانوری بودند که به دست انسان اهلی شدند و در حالی که از متنوع‌ترین جانوران روی کره زمین محسوب می‌شوند، از آنها به عنوان میراث چند هزار ساله مداخله انسان در روند پرورش موجودات زنده یاد می‌کنند.

این روزها سگ‌ها با نژادها مختلف و برای اهداف کاملا مشخص پروش داده می‌شوند و در بین آنها سگ‌های خانگی محبوبیت بسیار زیادی دارند. اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که تمایل به نگه داشتن سگ‌های «پیت بول» دارید، در اینجا همه اطلاعات در مورد این حیوان دوست داشتنی آورده شده است. البته توجه داشته باشید آن دسته از افرادی که هم اکنون پیت بول دارند و می‌خواهند در مورد این نژاد سگ‌ها بیشتر بدانند نیز در این گزارش اطلاعات جالبی آورده شده است تا پیت بول برای همه شناخته‌ شده تر باشد.

پیت بول‌های خشن اما دوست داشتنی! (+عکس)

در این گزارش مهم‌ترین توانایی‌ها و مهارت‌های پیت بول از جمله پتانسیل‌های دفاعی آن آورده شده است. شما با خواندن این مطلب به خوبی متوجه می‌شوید که چگونه این سگ با ظاهر خشن خود می‌تواند به یک دوست خانوادگی نزدیک برای شما تبدیل شود، با محیط زندگی شما تطبیق پیدا کند و این سگ تا چه اندازه به یک صاحب هوشمند و مسئول نیاز دارد. متاسفانه بسیاری از افراد از این سگ‌ها به درستی مراقبت نمی‌کنند یا از قابلیت‌ها و توانایی‌های آن اطلاعات درستی ندارند و همین مسئله باعث می‌شود نتوانند از ویژگی‌های ذاتی آن برای آموزش سگ به خوبی استفاده کنند. متاسفانه باید گفت یکی از نخستین اهداف تربیت پیت بول که همچنان در بسیاری از نقاط جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، حضور این حیوان در نبرد با دیگر سگ‌ها است. ولی در حقیقت باید توجه داشت پیت بول به جز خشونت و نزاع، توانایی‌هایی بیشتری دارد. این مسئله اهمیت بسیار زیادی دارد که همه صاحبان پیت بول به خوبی بدانند بسیاری از توانایی‌هایی که در نژاد‌های مختلف سگ‌های امروزی وجود دارد، در این نژاد شگفت‌انگیز قرار گرفته است و شما با پیت بول می‌توانید یک دوستی بسیار نزدیک برقرار کنید.

نوشته های مشابه

پیت بول‌های خشن اما دوست داشتنی! (+عکس)

بررسی اجمالی نژاد

باید توجه داشت که «پیت بول» در اصل یک نژاد سگ محسوب نمی‌شود. این نام برای معرفی گونه‌ای از سگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که صفات و ویژگی‌های مشخص دارند و همه آنها را می‌تواند در یک خانواده کوچک طبقه‌بندی کرد.

به خاطر داشته باشید که در مجموع اطلاعات کمی در مورد تاریخچه سگ‌های ناجی وجود دارد. ممکن است بعضی از آنها که در خانواده سگ‌های مبارزه‌گر طبقه‌بندی می‌شوند برای بازی و سرگرمی پرورش داده شوند، بعضی از آنها به عنوان سگ‌های نمایشی تربیت شوند و بعضی دیگر ممکن است با هر دو هدف یاد شده بزرگ شوند. در این میان ممکن است برخی نژاد سگ‌ها به این خانواده شباهت داشته باشند و در اصل با یک نژاد دیگر میکس شده باشند. توجه داشته باشید که هیچ روش آسانی برای شناخت نژاد دقیق این دسته از سگ‌ها وجود ندارد و تنها روش این است که شناسنامه و تاریخچه سگ را در دست داشته باشید. در اینجا برخی توصیه‌ها آورده شده است که به کمک آنها می‌توانید با این گروه از سگ‌ها بیشتر آشنا شوید.

پیت‌ بول‌ها حیوانات بسیار شگفت انگیزی هستند که به واسطه نزدیک شدن به انسان، مانند دیگر گونه‌های سگ‌ها می‌توانند زندگی بسیار خوبی را تجربه کنند. با این حال می‌بایست به خاطر داشته باشید که پیت بول‌ها شبیه دیگر سگ‌ها نیستند و باید به خوبی از توانایی‌های آنها باخبر باشید. به طور کلی می‌توان گفت این گونه نسبت به دیگر سگ‌ها توانایی‌های بیشتری دارد و زمانی که از این توانایی‌ها به درستی استفاده می‌کنید، از بودن کنار شما احساس رضایت می‌کند.

پیت بول‌های خشن اما دوست داشتنی! (+عکس)

مشخصات

پیت بول ویژگی‌های جسمانی و روانی منحصر به فردی دارد و به همین خاطر همواره به یک صاحب باهوش و مسئول نیاز دارد تا بتواند توانایی‌های خود را به نمایش بگذارد. از سوی دیگر، این ویژگی‌های برجسته می‌توانند باعث شوند نگهداری از این سگ اندکی دشوارتر شود و برای آن دسته از افرادی که تجربه زیادی در نگهداری از سگ‌ها دارند و این نژاد را به خوبی نمی‌شناسند، اندکی دردسر ایجاد کند.

آموزش

خوشبختانه پیت بول‌ها نسبت به تمام آموزش‌ها بسیار پاسخگو هستند و علاقه زیادی به یاد گرفتن نشان می‌دهند. بنابراین توصیه می‌شوند که صاحبان این سگ از دوره‌های آموزشی تخصصی استفاده کنند یا با خواندن کتاب‌های مربوطه، بتوانند سگ خود را به درستی تربیت کنند. نکات جزئی مربوط به این گونه از سگ‌ها بسیار گسترده است و به عنوان مثال باید توجه داشته باشید پیت‌ بول‌ها در مقابل هرگونه زخم یا جراحت بسیار آسیب‌پذیر هستند. بنابراین این نکته اهمیت زیادی دارد که پیش از برقراری ارتباط آن با دیگر سگ‌ها، تمام واکسن‌های پیت بول به صورت مرتب به او تزریق شود. یک پیت بول که به خوبی آموزش دیده باشد بسیار مطیع است و می‌تواند در بین دیگر گونه‌های سگ‌ها بسیار توانمندتر عمل کند.

پیت بول‌ها به راحتی با محیط پیرامون خود سازگاری پیدا می‌کنند و به خصوص برای زندگی در محیط شهری مشکلی را پیش روی خود نمی‌بینند. آنها باید فضای کافی پیرامون خود داشته باشند تا به صورت دایم بتوانند انرژی خود را تخلیه کنند و از محیطی که در آن زندگی می‌کنند لذت ببرند. اگر شرایط محیطی مناسب نباشد، بسیاری از پیت بول‌ها می‌توانند تنبلی را پیشه کنند تا در فاصله زمانی کوتاه چاق شوند. بیشتر پیت بول‌ها بین ۲ تا ۳ سالگی به بلوغ می‌رسند و بازی کردن همواره یکی از بهترین سرگرمی‌ها برای آنها محسوب می‌شود. پیت بول‌ها مانند دیگر انواع سگ‌ها باعث خنده شما نمی‌شوند و در عوض بازی‌های خاص خود را دارند.

پیت بول‌های خشن اما دوست داشتنی! (+عکس)

خلق و خو

پیت بول‌ها بسیار قدرتمند، سرشار از انرژی و چابک هستند. از آنها می‌توان به عنوان سگ‌های کاردان و هدایت شونده یاد کرد. «مصمم بودن» یکی از بارزترین ویژگی‌های این سگ‌ها محسوب می‌شود. هر زمان که قرار باشد کاری انجام دهند،‌ وظیفه خود را به نحو احسنت به انجام می‌رسانند و برای کاری که به آنها محول شده است از همه قلب و روح خود کمک می‌گیرند. این سگ را در محفظه مشخص در حیاط خانه بگذارید تا مراقب رفت و آمد همسایه‌ها باشد، او را در خانه تنها بگذارید تا کارهای بیرون از خانه را انجام دهید، از او بخواهید مراقب فرزندان باشد یا …. پیت بول همه وظایف خود را به درستی انجام می‌دهد و به ندرت شاهد این اتفاق خواهید بود که وظایف خود را دنبال نکند.

«جو استالکاپ» یکی از مشهورترین نویسنده‌های جهان در مورد سگ‌ها سال ۱۹۹۵ میلادی گفته بود: «پیت بول تریِر آمریکایی (APBT) نمی‌تواند برای هر شخصی به یک حیوان خانگی مناسب تبدیل شود. او یک سگ قدرتمند است، او به کنترل کافی و مناسب نیاز دارد. کهنسالان یا کودکان نمی‌توانند به راحتی از این سگ مراقبت کنند،‌ زیرا مهار کردن و کنترل کردن آن انرژی زیادی نیاز دارد. افرادی که برای نخستین بار تصمیم دارند صاحب یک سگ خانگی شوند، باید به خاطر بسپارند که بسیاری از صاحبان قدیمی‌تر سگ‌ها هم به راحتی نمی‌توانند از پیت بول تریر آمریکایی نگهداری کنند. شخصی که می‌خواهد یک سگ تهاجمی در اختیار داشته باشد تا از آن برای محافظت و حمله به دیگر انسان‌ها استفاده کند هرگز صاحب خوبی برای این خانواده از سگ‌ها نخواهد بود».

یکی دیگر از ویژگی‌های شخصیتی مهم برای سگ‌های پیت بول این است که آنها به انسان علاقه زیادی می‌ورزند. این سگ‌ها بسیار شگفت انگیز هستند و رفتارهای آنها توجه انسان را به خود جلب می‌کند. اگرچه این سگ‌ها ظاهر خشن دارند و توانایی آنها بسیار زیاد است، ولی هرگز به کسی آسیب نمی‌رسانند و بسیار مهربان هستند. بیشتر پیت بول‌ها پس از ورود به خانواده انسان‌ها تصور می‌کنند یک سگ خانگی مهربان هستند که به عنوان فرزند جدید در کنار یک خانواده زندگی می‌کنند.

پیت بول‌های خشن اما دوست داشتنی! (+عکس)

«جویس دونبار» یکی دیگر از نویسندگان صاحب‌نام در حوزه سگ‌ها سال ۱۹۹۹ میلادی در یکی از کتاب‌های خود گفته بود: «نژاد پیت بول‌ها امروزه به گونه‌ای پرورش یافته‌اند که از ملاقات با انسان‌ها و دوستان خود بسیار خوشحال می‌شوند و حتی وقتی که یک دوست غریبه برای اولین بار وارد خانواده شما می‌شود، از معاشرت با او لذت می‌برند. صاحبان جدید این سگ‌ها نگران آن هستند که پیت بول آنها بیش از اندازه مهربان و خونگرم است و به همین خاطر نمی‌تواند به خوبی از خانواده آنها مراقبت کند. این سگ‌ها بسیار باهوش هستند و به خوبی آموزش می‌بینند. بنابراین یک پیت بول که به درستی آموزش دیده باشد در طیف گسترده‌ای از مسئولیت‌ها و وظایف میتواند مورد استفاده قرار گیرد. او در چابکی، کشیدن بار سنگین، رویدادهایی که با هوش سروکار دارد و … به خوبی آموزش می‌بیند و می‌تواند شما را شگفت زده کند. پیشرفت این سگ در موارد یاد شده بسیار قابل ملاحظه است. علاوه بر این، خلق و خوی مهربان پیت بول باعث شده است که او به یک گزینه مناسب برای زندگی در کنار انسان‌ها تبدیل شود و حتی افرادی که به تنهایی زندگی می‌کنند هم بتوانند از بودن کنار آن لذت ببرند».

حمله به انسان‌ها، خجالتی بودن و بی‌ثباتی از جمله قابلیت‌هایی است که هرگز در پیت بول‌ها مشاهده نمی‌کنید. سگ‌هایی که این توانایی‌ها را دارند هرگز برای نگه داشتن در محیط خانه گزینه مناسبی محسوب نمی‌شوند.

پیت بول‌های خشن اما دوست داشتنی! (+عکس)

پیت بول‌ها مانند دیگر گونه‌های سگ‌ها می‌توانند مشکلات رفتاری را هم داشته باشند و اگر به درستی تربیت نشوند، مورد سوءاستفاده قرار بگیرند و .. در نهایت ضعیف می‌شوند، غیراجتماعی می‌شوند و ممکن است رفتارهای خشونت‌آمیز از خود نشان دهند. هر سگ بزرگ، قدرتمند و توانایی که می‌تواند حمله کند،‌ در صورت بدرفتاری رفتارهای ناخوشایندی را نشان خواهد داد. این همان خلق و خوی مهمی است که در پیت‌ بول‌ها باید به خاطر بسپارید. برخلاف آنچه که در رسانه‌های خبری گفته می‌شود، پیت بول‌ها هرگز به انسان حمله نمی‌کنند و در آزمایش‌های مختلفی که روی خلق و خوی آنها صورت گرفته است،‌ هرگز چنین اتفاقی صورت نگرفته است.

«انجمن ملی آزمایش خلق و خوی سگ‌ها» در آمریکا آزمایش‌های گسترده‌ای را روی انواع مختلف پیت بول‌ها در سراسر این کشور انجام داد و در نهایت برای رفتارهای این نژاد از سگ‌ها نمره مشخصی را اعلام کرد تا مردم با اطمینان بیشتر بتوانند آن را وارد خانه خود کنند. در مارچ ۲۰۰۱ که نتایج حاصل از این مطالعه به انتشار رسید، پیت بول تِریر آمریکایی موفق شد از امتیار کلی ۱۰۰ مجموع نمره ۸۲.۳ را به خود اختصاص دهد تا بر این اساس یکی از پنج سگ برتر برای زندگی در کنار انسان‌ها باشد.

به طور کلی می‌توان گفت پیت بول یکی از جذاب‌ترین، شگفت انگیزترین و وفادارترین گونه‌های سگ محسوب می‌شود. با این وجود این مسئله اهمیت زیادی دارد که در مورد نحوه آموزش و تربیت آن اطمینان حاصل کنید که روش‌های مناسب را پیش می‌برید. با این توضیح، صاحبان پیت بول می‌بایست در مورد محدودیت‌ها و توانایی‌های این سگ اطمینان کافی داشته باشند.

پیت بول‌های خشن اما دوست داشتنی! (+عکس)

هدف اصلی نگهداری از پیت بول

انسان‌ها در طول تاریخ سعی کردند سگ‌ها را با هداف ویژه تربیت کنند و آنها را در زمینه‌های تخصصی مورد استفاده قرار دهند. پیت بول‌ها نیز در این فرآیند مجزا نبوده‌اند.

پیت بول تریِر آمریکایی به صورت ویژه از جمله نژادهایی محسوب می‌شود طی صدها سال گذشته به عنوان یکی از قدرتمندترین سگ‌های تهاجمی و مبارزه‌گیر مورد استفاده قرار گیرد. متاسافانه این یکی از ناراحت‌ کننده‌ترین اتفاقاتی بود که انسان برای پیت بول در نظر گرفت. به صورت مشابه نژاد سگ‌های لابرادور برای شکار پرنده‌ها تربیت می‌شدند و در این میان نژاد پیت بول تریر آمریکایی برای جنگیدن و کشتن دیگر گونه‌های سگ‌ها تربیت شد. باید گفت در سال‌های اخیر هیچ یک از گونه‌های سگ‌ها به این شکل آموزش ندیدند تا در چنین نبردهایی شرکت کنند. باید گفت که انسان درمقابل این گونه از سگ‌ها بسیار بی‌رحمانه عمل کرده است.

ما نمی‌توانیم بگوییم که شخصیت اصلی سگ‌های پیت بول برای نزاع و تهاجم ساخته شده است. در صورتی که آموزش‌های ویژه برای این دسته از سگ‌ها در نظر گرفته شود، آنها می‌توانند قابلیت‌های منحصر به‌فردتر و کارآمدتری داشته باشند. این توانایی‌ها می‌تواند مانند قابلیت‌های دیگر گونه‌های سگ مورد پرورش قرار بگیرد. در عصر حاضر شما هرگز نمی‌توانید یک گونه ویژه از سگ را فقط برای تهاجم یا شکار پرورش دهید و بهتر است زندگی در کنار آن را به صورت بهتر تجربه کنید.

پیت بول‌های خشن اما دوست داشتنی! (+عکس)

احتیاط

اقدامات احتیاطی برای داشتن یک پیت بول از جمله مواردی است که صاحب آن باید مورد توجه قرار دهد. مخصوصا در شرایطی که چند گونه سگ کنار هم زندگی می‌کنند، این اقدامات اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. متاسفانه بسیاری از صاحبان پیت بول از این مسئله آگاهی ندارند و بنابراین از خشونت سگ خود در مقابل دیگر انواع سگ‌ها شکایت می‌کنند. اطلاعات از نحوه نگهداری و پرورش پیت بول برای جلوگیری از تهاجم او از مهم‌ترین اتفاقاتی است که پیش در اختیار گرفتن این حیوان باید از آن مطلع شوید.

توجه داشته باشید به هر دلیلی ممکن است به صورت ناگهانی پیت بول شما با یک سگ دیگر وارد نزاع شود. علایم هشداردهنده پیت بول برای پیش‌بینی این اتفاق بسیار ریز است و در برخی موارد ممکن است این علایم وجود نداشته باشد. دو قلاده سگ ممکن است برای سال‌های طولانی به نزدیک‌ترین دوستان خود تبدیل شوند، در کنار یکدیگر بخوابند، باهم بازی کنند، در کنار هم غذا بخورند و حتی از یک کاسه آب بخورند. با این وجود ممکن است یک روز همین سگ‌ها با یکدیگر وارد نزاع شوند و سگ دیگر را کتک بزنند. به هر حال زمانی که نزاع بین آنها خاتمه میابد در بسیار از موارد یکی از سگ‌ها به عنوان دوست نزدیک‌تر عمل می‌کند تا کدورت برطرف شود. همچنین حتی ممکن است آنها زخم یکدیگر را لیس بزنند. با این وجود شما به عنوان صاحب پیت بول باید توجه داشته باشید از چنین نزاع‌هایی جلوگیری کنید و همواره مراقب سگ خود باشید.

پیت بول‌های خشن اما دوست داشتنی! (+عکس)

توجه داشته باشید که علاقه نداشتن به دیگر گونه‌های سگ همواره دلیل حمله پیت بول محسوب نمی‌شود. با این وجود ممکن است تمایل او برای انجام یک کار خاص یا مخالفت با رفتار سگی که در یک زمینه ویژه تربیت شده است، دلیل این حمله باشد. پیت بول ممکن است حملات خود را به صورت مکرر و پشت سر هم انجام دهد و در این زمینه محرک‌های خارجی و هیجانات محیطی می‌تواند روی رفتار او تاثیر بگذارد. به خاطر داشته باشید هر گونه از نژاد سگ‌ها این قابلیت را دارند که حمله کنند. ولی پیت بول به صورت ویژه توانایی بیشتری در این زمینه دارد و ممکن است به دیگر سگ‌ها آسیب برساند.

در مجموع می‌توان گفت صاحب پیت بول همواره باید به خاطر داشته باشد که سگ او برای شرکت در هرگونه نزاع توانایی دارد و اگر به این مسئله توجه نشود، می‌تواند با خشونت رفتار کند.

پیت بول‌های خشن اما دوست داشتنی! (+عکس)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا