هنگام بو کشیدن چه تصویری در ذهن سگ‌ها ایجاد می‌شود؟

دانشمندان می‌گویند در مورد نحوه عملکرد حس بویایی و تصویرسازی ذهنی در مغز سگ‌ها اطلاعات کمی دارند و تحلیل قدرت شناختی سگ‌ها از روی بو در مراحل نخست خود به سر می‌برد.

موبنا – برای آنکه یک سگ به دنبال کودکی که گم شده است بگردد، معمولا از او می‌خواهند لباس کودک را بو کند تا آسان‌تر بتواند او را بیابد. با این توضیح، سگ‌ها هنگامی که بو می‌کشند چه چیزهایی را می‌بینند و چگونه از این طریق سوژه خود را پیدا می‌کنند؟

گروهی از دانشمندان برای کشف این مسئله ۴۸ سگ را مورد آزمایش قرار دادند که نیمی از آنها آموزش ویژه دیده بودند و برای شرکت در عملیات‌های نجات آمادگی کامل داشتند. دانشمندان در شرایط آزمایشگاهی اسباب‌بازی های مورد علاقه هر یک از این سگ‌ها را در گوشه‌ای از اتاق پنهان کردند. سپس یکی از محققان یک سگ را وارد اتاق آزمایش کرد و با دادن یک اسباب‌بازی دیگر برای بو کشیدن از سگ مورد نظر خواست آن را در نقطه‌ای که پنهان شده است بیابد.

در یکی از آزمایش‌ها سگ پس از آنکه حین جست‌وجو اسباب‌بازی مورد علاقه خود را پیدا کرد شگفت‌زده شد و دست از ادامه جست‌وجو برای پیدا کردن شیئ مورد نظر کشید. ولی در مابقی آزمایش‌ها، بقیه سگ‌ها پس از آنکه با اسباب‌بازی مورد علاقه خود روبرو شدند و از دیدن آن شگفت‌زده شدند، به جست‌وجو ادامه دادند تا اسباب‌بازی که در ابتدا بو کرده بودند را پیدا کنند. با این بررسی دانشمندان در آخرین شماره از نشریه بین‌المللی روانشناسی‌ مقایسه‌ای اعلام کردند سگ‌ها نوعی قابلیت بازنمایی ذهنی دارند که به کمک آن شیئ مورد نظری که پیش‌تر بو کرده‌اند را تصویرسازی می‌کنند و از این طریق به صورت کاملا دقیق به دنبال شیئ اصلی می‌گردند.

هنگام بو کشیدن چه تصویری در ذهن سگ‌ها ایجاد می‌شود؟

نوشته های مشابه

هر دو خانواده سگ‌های خانگی و سگ‌های کاری که در این آزمایش شرکت کردند، عکس‌العمل مشابه نشان دادند تا دانشمندان بار دیگر بتوانند با تایید نتایج مطالعات قبلی نشان دهند که آموزش تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر افزایش قابلیت‌های اجرایی سگ ندارد.

در مطالعات قبلی مشخص شده بود اسب‌ها برای آنکه صاحب خود را شناسایی کنند از قابلیت تصویرسازی ذهنی استفاده می‌کنند و با همین توانایی دیگر اسب‌ها را هم شناسایی می‌کند. این مطالعه نشان داده بود که اسب‌ها برای انجام این نوع تصویرسازی ذهنی از صداها استفاده می‌کنند.

با این وجود دانشمندان می‌گویند در مورد نحوه عملکرد حس بویایی و تصویرسازی ذهنی در مغز سگ‌ها اطلاعات کمی دارند و تحلیل قدرت شناختی سگ‌ها از روی بو در مراحل نخست خود به سر می‌برد. پیش‌بینی می‌شود در این زمینه سگ‌ها، فیل‌ها و موش‌ها به صورت مشابه تصویرسازی ذهنی انجام می‌دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا