تشخیص مشکلات چشمی به کمک هوش مصنوعی

کارشناسان معتقدند که در آینده نزدیک هوش مصنوعی در حوزه چشم پزشکی به مرحله‌ای از پیشرفت دست می‌یابد که حتی بدون نیاز به چشم پزشک بیماری‌های چشمی را تشخیص خواهد داد.

موبنا – یکی از شناخته‌شده‌ترین الگوریتم‌های موجود برای تشخیص بیماری‌های چشمی برنامه IDx-DR است. این الگوریتم در حال حاضر توسط کارشناسان سازمان غذا و داروی ایالات متحده در حال بررسی است.

الگوریتم IDx-DR یک برنامه کاربردی و با توانایی یادگیری است که قادر به تشیخص بیماری‌های چشمی مربوط به افزایش سن است. این برنامه همچنین از طریق یادگیری می‌تواند بیماری‌های مهم‌تر مثل آسیب‌های شبکیه و بیماری‌های بینایی مربوط به دیابت را نیز تشخیص دهد.

مایکل آبراموف، متخصص بیماری‌های شبکیه از دانشگاه آیووا و طراح الگوریتم IDx-DR گفت: برای افزایش دقت تشخیص تاکنون بیش از یک میلیون عکس مربوط به چشم توسط این برنامه بررسی شده است. در حال حاضر این برنامه قادر است با دقت بالا فرایند تخریب رگ‌های خونی شبکیه تحت تاثیر قند خون بالا را تشخیص دهد.
تشخیص مشکلات چشمی به کمک هوش مصنوعی
وی در ادامه افزود: نتیجه آزمایش‌های انجام شده برای تعیین دقت تشخیص الگوریتم ثابت کرد که این نرم‌افزار در تعیین بیماری‌های چشمی با دقت ۹۶.۶ درصد عمل می‌کند.

الگوریتم IDx-DR همچنین در تشخیص تصاویر چشمی مربوط به افراد سیگاری و غیر سیگاری تا ۷۱ درصد صحیح عمل می‌کند.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا