تکمیل بزرگترین شجره‌نامه تاریخ حاوی اطلاعات ۱۳ میلیون نفر (+عکس)

این شجره‌نامه بسیار بزرگ است و محققان در مورد آن توضیح می‌دهند که به کمک آن می‌توانند اطلاعات دقیق در مورد سلامت مردم و نحوه تغییرات ژنتیکی به دست آورند تا با کشف علت بیماری‌ها، بتوانند آنها را ریشه‌کن کنند.

موبنا – محققان سندی را منتشر کردند که از آن می‌توان به عنوان بزرگترین شجره‌نامه تاریخ جهان یاد کرد: یک شجره‌نامه حاوی پایگاه داده بسیار دقیق مربوط به پنج قرن گذشته که ارتباط میان ۱۳ میلیون نفر را به صورت خونی یا از طریق ازواج نشان می‌دهد و دقیق‌ترین منبع حاضر برای نشان دادن ارتباط فامیلی میان افراد است. این درخت خانوادگی که روی هر شاخه آن نام یک نفر نوشته شده است تا نسَب او با دیگر افراد مشخص شود، بینش دقیق در مورد نحوه انتقال ژن‌ها در طول پنج قرن گذشته را نمایان می‌کند و نشان می‌دهد نتیجه ازدواج کدام فراد با یکدیگر توانسته است چنین فرزندانی را در پی داشته باشد. محققان می‌گویند این شجره‌نامه نقطه شروع اتفاقات بزرگی است که می‌تواند تحولات قابل ملاحظه‌ای را رقم بزند.

تکمیل بزرگترین شجره‌نامه تاریخ حاوی اطلاعات ۱۳ میلیون نفر (+عکس)

«پیتر ویسچر»  از محققان علوم ژنتیک در دانشگاه کوئینزلند استرالیا که در جمع‌آوری اطلاعات و تکمیل این شجره‌نامه نقش داشت در این خصوص گفت: «نتایج مطالعه صورت گرفته در این زمینه بسیار قابل توجه است و حجم گسترده‌ای از داده‌های دقیق را نشان می‌دهد که بسیاری از سوالات بی‌جواب دانشمندان طی قرن‌های گذشته را پاسخ خواهد داد». این شجره‌نامه بسیار بزرگ است و ویسچر و همکارانش در مورد آن توضیح می‌دهند که به کمک آن می‌توانند اطلاعات دقیق در مورد سلامت مردم و نحوه تغییرات ژنتیکی به دست آورند تا با کشف علت بیماری‌ها، بتوانند آنها را ریشه‌کن کنند.

تکمیل بزرگترین شجره‌نامه تاریخ حاوی اطلاعات ۱۳ میلیون نفر (+عکس)

«یاوین ارلیچ» از متخصصان ژنتیک محاسباتی در دانشگاه کلمبیا نیز در این خصوص اظهار داشت که این پروژه بزرگ برای جمع‌آوری اطلاعات ۱۳ میلیون نفر و تعیین دقیق نسبت فامیلی آنها ۷ سال به طول انجامیده است. او می‌گوید که در این پروژه یک حلقه گمشده وجود داشت و باعث شده بود نسَب بخش اعظم این شجره‌نامه به یکدیگر متصل نشود. ولی به صورت کاملا اتفاقی چندی پیش پسرعموی دور حلقه گمشده این شجره‌نامه از طریق سایت اینترنتی Geni.com یک ایمیل به آنها ارسال کرد و سپس شجره‌نامه خانوادگی خود را در اختیار آنها قرار داد تا سرانجام مشکل دانشمندان برطرف شود.

او پست الکترونیکی خود را به مدیر فناوری پروژه تحقیقاتی ارسال کرد و سرانجام این امکان برای شخص مذکور فراهم شد تا از طریق سایت اینترنتی مذکور بتواند اطلاعات عمومی ده‌ها میلیون نفر از جمله نام، جنس، تاریخ تولد، محول تولد، تاریخ فوت، نسبت فامیلی و … را دانلود کند و حتی به اطلاعات ژنتیکی ذخیره شد در ساختار سلولی DNA هر یک از این افراد هم دسترسی داشته باشد. سپس این اطلاعات با داده‌های درج شده در شجره‌نامه فرد یاد شده تطبیق داده شد و کارشناسان توانستند بخش اعظم اطلاعات شجره‌نامه خود را تکمیل کنند. با این اتفاق هم اکنون پروژه دیگری تعریف شده است که به موجب آن کارشناسان می‌کوشند اطلاعات دقیق مربوط به ۸۶ میلیون نفر را گرد هم آورند و شجره‌نامه خود را گسترده‌تر کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا