جنسیت در کسب و کارهای حوزه «فاوا» معنا ندارد

در دولت تدبیر و امید و به‌دنبال آن دولت دوازدهم، همواره بر ضرورت حضور زنان در توسعه اقتصادی تأکید شده و وزارتخانه‌های مختلف تلاش می‌کنند تا سهم مدیریتی زنان و مردان تا حد امکان متوازن شود.

موبنا – یکی از وزارتخانه‌هایی که در این زمینه بسیار موفق عمل کرده، وزارت ارتباطات و فناوری است. آمارها نشان می‌دهد در دولت یازدهم انتصاب زنان در مدیریت‌های میانی ۲۵۰ درصد رشد داشته است و در دولت دوازدهم نیز در وزارت ارتباطات سه زن به‌عنوان عضو هیأت مدیره و معاون سازمان‌های تابعه منصوب شده‌اند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همایش «نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در توان‌افزایی زنان» با تأکید بر ضرورت حضور زنان در کسب و کارهای مبتنی بر ICT یادآور شد: موضوع جنسیت در این حوزه مطرح نیست و اگر در این چرخه، زنان را نادیده بگیریم به این معنی است که ۵۰ درصد ظرفیت کشور را نادیده گرفتیم.

 

نیم نگاه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همایش «نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در توان افزایی زنان» با تأکید بر ضرورت حضور زنان در کسب و کارهای مبتنی بر ICT یادآور شد: موضوع جنسیت در این حوزه مطرح نیست و اگر در این چرخه، زنان را نادیده بگیریم به این معنی است که ۵۰ درصد ظرفیت کشور را نادیده گرفتیم .
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری: به دلیل نداشتن اکوسیستم لازم برای حضور بیشتر زنان در حوزه ارتباطات، متأسفانه بانوان جایگاه ویژه ای را نتوانستند به دست بیاورند؛ اما با این حال ۱۲ درصد شرکت های دانش بنیان دارای مدیرعامل زن هستند و این خود یک الگو سازی است که نقش بانوان را در این حوزه نشان می دهد.
سودابه رادفرد مشاور وزیر ارتباطات در امور زنان و خانواده : در دولت یازدهم انتصاب زنان در مدیریت های میانی ۲۵۰ درصد رشد داشته است و در دولت دوازدهم در وزارت ارتباطات سه زن به عنوان عضو هیات مدیره و معاون سازمان های تابعه منصوب شده اند.

زنان اهل تبانی و اختلاس نیستند
محمد جواد آذری جهرمی با بیان اینکه زنان موفقی در شرکت‌های حوزه ICT مشغول فعالیت هستند، افزود: فعالیت در کسب و کارهای حوزه ICT به شکلی است که زنان در کنار فعالیت در این حوزه می‌توانند به وظایف مادرانه خود هم بپردازند.
وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه باید این فرصت را مغتنم بدانیم، گفت: باید موانع را برای بانوان برداریم و اعتماد به نفس آنان را برگردانیم تا با نگاه دین و مکتب بتوانیم در عرصه اقتصادی از آنان استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه موضوع توانمندسازی زنان در حوزه ICT در وزارت ارتباطات در حال پیگیری است، افزود: نگاه رئیس جمهوری و وعده‌های انتخاباتی ایشان که افزایش نقش زنان در مناصب مدیریتی بود، نه برای رفع مسئولیت که به صورت واقعی انجام می‌شود.
آذری جهرمی تصریح کرد: در تحقیقات ما در این عرصه به‌ موردی که خانمی اختلاس، فساد یا تبانی کرده باشد برخورد نکردیم. وی با تأکید بر اینکه استفاده از بانوان در وزارت ارتباطات برای ویترین و شعار نیست، افزود: به تمامی معاونان و مدیران تأکید شده است که در امور مالی و اداری از ظرفیت بانوان استفاده شود.
۱۲ درصد شرکت‌های دانش بنیان در دستان زنان
در همایش«نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در توان‌افزایی زنان» معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری نیز حضور داشت و درباره نقش زنان در فضای مجازی گفت: در فضای مجازی، خلاقیت نسبت به‌قدرت بدنی، برتری دارد و این موضوع به نفع زنان است.
سورنا ستاری ادامه داد: در ابتدای انقلاب ۱۷۰ دانشجو داشتیم و ورودی دانشجویان زمان انقلاب ۲۰ درصد زنان را تشکیل می‌دادند، اما امروز ما ۷/۴میلیون دانشجو داریم که ۵۳درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: امروز ما از نظر تعداد دانشجو در جهان کشور سیزدهم جهان محسوب می‌شویم و ۴۹درصد از خروجی دانشگاه‌ها نیز بانوان هستند.
وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کند زیرا امروز استارتاپ‌های حوزه ارتباطات هفته‌ای ۱۰ درصد رشد دارند و این تمام خواسته یک بخش خصوصی است.
ستاری افزود: به‌دلیل نداشتن اکوسیستم لازم برای حضور بیشتر زنان در حوزه ارتباطات، متأسفانه بانوان جایگاه ویژه‌ای را نتوانستند به دست بیاورند؛ اما با این حال ۱۲ درصد شرکت‌های دانش بنیان دارای مدیرعامل زن هستند و این خود یک الگو‌سازی است که نقش بانوان را در این حوزه نشان می‌دهد.
معاون رئیس جمهوری بیان کرد: در حال حاضر این اکوسیستم ما باید تغییر کند زیرا این اکوسیستم فضای مناسبی را برای کارآفرینی یک زن در جامعه ما ایجاد نمی‌کند. وی افزود: مشکل بانوان در بحث کارآفرینی، اثبات شدن به جامعه ما است که متأسفانه این اثبات نسبت به مردها دیر اتفاق می‌افتد و گاه نیز اتفاق نمی‌افتد.
وی همچنین بیان کرد: امروز ۵۵ درصد فارغ‌التحصیلان رایانه ما زنان هستند و البته این انگیزه در دولت وجود دارد که نقش زنان بیشتر شود. امروز رسیدن به جایگاه مناسب، راحت‌تر از گذشته است و این به‌دلیل فضای ایجاد شده در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
رشد ۲۵۰ درصدی انتصاب زنان
مشاور وزیر ارتباطات در امور زنان و خانواده نیز در همایش «نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در توان‌افزایی زنان» با تأکید بر رشد ۲۵۰درصدی انتصاب زنان در مدیریت میانی در دولت یازدهم گفت: در دولت دوازدهم وزیری در حوزه ارتباطات داریم که به رشد زنان و توانایی‌های آنان معتقد است و از آن حمایت می‌کند.
سودابه رادفرد یادآور شد: پس از تدوین سند راهبردی زنان و خانواده که با نگاه به برنامه پنجم و ششم توسعه و با توجه به اسناد بالا دستی تصویب شد یکی از شاخص‌های مد نظر، توسعه پایدار و متوازن در این زمینه بود.
مشاور وزیر ارتباطات در امور زنان و خانواده افزود: توسعه متوازن، ما را بر آن داشت تا زنان شهری و روستایی همزمان بتوانند از آموزش‌های لازم برای استفاده از اینترنت در جهت اشتغالزایی بهره‌مند شوند.رادفرد با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی استفاده از اینترنت برای اشتغالزایی در ۵۰ نقطه کشور در سال ۹۶ با همکاری ادارات کل‌ «آی‌سی‌تی» استانی تصریح کرد: برای سال ۹۷ در نظر داریم این آموزش‌ها را در ۲۷۰ نقطه کشور و در دورترین نقاط روستایی کلید بزنیم که به‌صورت آزمایشی، طرح را در ابرکوه استان یزد اجرا کرده‌ایم.
مشاور وزیر ارتباطات ادامه داد: در دولت یازدهم انتصاب زنان در مدیریت‌های میانی ۲۵۰ درصد رشد داشته است و در دولت دوازدهم در وزارت ارتباطات سه زن به‌عنوان عضو هیأت مدیره و معاون سازمان‌های تابعه منصوب شده‌اند.
نشست تخصصی نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در توان‌افزایی زنان و دختران با همکاری معاونت امور زنان و خانواده و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از سازمان‌های زیرمجموعه این وزارتخانه در محل سالن همایش‌های شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار شد.
فضای دیجیتال تبعیض جنسیتی را از بین برده است
معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در همایش نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در توان‌افزایی بانوان عنوان کرد در کشور دسترسی به فضای مجازی و اینترنت، شرایط خوبی برای فعالیت زنان به وجود آورده است.
به گفته وی، اقتصاد جدید مبتنی بر خلاقیت و نوآوری است و خوشبختانه ویژگی انقلاب دیجیتال این است که در آن تبعیض جنسیتی معنا ندارد.
وی در ادامه گفت: این معاونت پیگیر تدوین شاخص‌هایی برای اجرای تعادل جنسیتی در کشور است و یکی از این شاخص‌ها موضوع آموزش و استفاده از فناوری اطلاعات برای بهره‌مندی زنان از آموزش بویژه ارتقای مهارت‌های زندگی است.ابتکار از همکاری دستگاه‌های دولتی برای تعیین نقشه راه کمک به حضور زنان در حوزه‌های مختلف کاری اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون با همکاری معاونت علمی، وزارت ارتباطات و وزارت صنعت در حال تعیین یک نقشه‌راه مشخص برای استفاده از فناوری اطلاعات در توان‌افزایی زنان هستیم.

 منبع: روزنامه ایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا