جلوگیری از مسمومیت غذایی به وسیله گوشی‌های هوشمند (+عکس)

دانشمندان راهی پیدا کردند تا با استفاده از گوشی همراه بتوانند جلوی مسمومیت غذایی را بگیرند. لین مک لندزبرو و لی لی هه دانشمندان علم تغذیه دانشگاه یومس در کشور آمریکا در حال تحقیق روی راه هایی هستند تا با استفاده از گوشی هوشمند باکتری‌های غذا را پیدا کنند.

موبنا – دانشمندان در حال حاضر برای پیدا کردن باکتری‌های مضر مثل “ای‌کولای” یا “سالمونلا” ، از آزمایش DNA استفاده می‌کنند. یعنی آن ها نمونه‌هایی از غذا مثل اسفناج خام یا پوست مرغ را می‌گیرند و پس از شستشو مقدار کوچکی از آن را جدا می‌کنند و برای مدت زمان ۲۴ ساعت نگه می‌دارند تا باکتری‌ها تکثیر شوند.
اما همه این‌ها نیاز به زمان و وسایل مخصوص دارد. “خانم لین مک لندزبرو”، میکروبیولوژیست دانشگاه یومس می گوید: وجود باکتری‌ها حتی به تعداد کم می‌تواند موجب بیماری شود. پس برای یافتن تعداد بسیار کم آن ها نیاز به یک دستگاه قدرتمند است.
آن‌ها در حال بررسی روشی بسیار ساده و کاربردی هستند. گفته می‌شود که دستگاه ساده‌ای است که می‌تواند باکتری‌های روی غذا را پیدا کند؛ یک اپ گوشی هوشمند که از یک میکروسکوپ همراه ۳۰ دلاری استفاده می‌کند.
این وسیله، که دارای یک چیپ با پوششی از یک ماده شیمیایی است، به باکتری متصل می‌شود. باید این چیپ به مدت نیم ساعت داخل آبی که این ماده در آن بوده، قرار داده شود تا باکتری را به ما نشان دهد.
آن‌ها در آزمایشی، چیپ را به باکتری “سالمونلا” آغشته کردند و با میکروسکوپ روی آن زوم کردند تا ما بتوانیم در پس زمینه طلایی تصویر، تعدادی نقطه سیاه ببینیم که این نقطه‌ها همان باکتری‌ها هستند.
این دانشمندان امیدوارند که مصرف کننده‌ها این کیت آزمایش را برای آشپزخانه‌های خود بخرند. همچنین این وسیله می‌تواند برای تست سالم بودن آب شرب مورد استفاده قرار گیرد.
دانشمندان دانشگاه یومس گفتند: چندین شرکت تولید غذا پس از علنی کردن این تحقیق با آن ها تماس گرفتند اما هنوز چندین سال باقی مانده تا این وسیله وارد بازار شود.

جلوگیری از مسمومیت غذایی به وسیله گوشی‌های هوشمند (+عکس)

“خانم مک لندزبرو” می گوید: این تحقیقات در حال حاضر در مراحل مقدماتی است. یعنی ما می‌توانیم باکتری‌ها را با گوشی هوشمند تشخیص دهیم اما هنوز نمی‌دانیم که این باکتری‌ها مضر هستند یا مفید.
آن ها در حال تلاش هستند تا با روشی بتوانند نوع باکتری را تشخیص دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا