بعد از سرقت یا گم شدن گوشی همراه باید چکار کنیم؟

این گزارش به بررسی مختصر اقداماتی که کاربران باید بعد از گم شدن یا به سرقت رفتن گوشی هوشمند و همراه خود انجام دهند، می‌پردازد.

موبنا این روزها یکی از بزرگترین ترس های زندگی کاربران گوشی همراه، گم شدن یا سرقت گوشی هایشان است چرا که آنها بر این باورند تمامی اطلاعات ارزشمندشان به یکجا با هم از بین خواهد رفت و متحمل خسارات مادی و معنوی بسیاری خواهند شد.

لحظه ای که متوجه می شوید گوشی هوشمندتان دیگر در جیب یا کیف تان وجود ندارد و هرچه با شماره تماس خود سعی می کنید آن را در اطرافتان بیابید، موفق نمی شوید، برای هر کسی بسیار ناخوشایند و آزاردهنده است اما بسیاری از ما در جوامع شلوغ و پرهیاهوی امروزی آن را تجربه کرده و یا تجربه خواهیم کرد.  

بهرحال اطلاع از مجموعه اقدامات مهمی که می تواند بعد از سرقت یا گم شدن گوشی همراه، از گسترش خسارات و آسیب های وارده جلوگیری کرده و به حفظ حریم شخصی و امنیت و اطلاعات خصوصی و مالی کمک کند، برای تمامی کاربرن گوشی های هوشمند بسیار ضروری است.   

در گزارش زیر به بررسی مختصر نکات و اقداماتی که باید بلافاصله بعد از سرقت یا گم شدن گوشی انجام داد، خواهیم پرداخت:

۱. استفاده از اپلیکیشن های جستجوی گوشی هوشمند

در ابتدا باید مطمئن شوید که آیا به راستی گوشی تان را دزدیده اند یا تنها فراموش کرده اید که آن را کجا گذاشته اید. در بسیاری از موارد، کاربران با استفاده از اپلیکیشن های کاربردی جستجوی گوشی هوشمند نظیر Find My iPhone  و Android Device Manager قادر خواهند بود گوشی هوشمندشان را به راحتی پیدا کنند. البته در صورتی که گوشی در اطراف و یا منزل شما باشد، تنها با گرفتن شماره تماس خود، می توانید آن را جایی نزدیک در پیرامون خود حتی نظیر زیر تخت یا مبل پیدا کنید.

بعد از سرقت یا گم شدن گوشی همراه باید چکار کنیم؟

بعد از سرقت یا گم شدن گوشی همراه باید چکار کنیم؟

۲. بلافاصله گذرواژه تمامی شبکه های اجتماعی خود را تغییر دهید

در دومین گام پس از آنکه از سرقت یا گم شدن گوشی خود اطمینان حاصل کردید، باید بلافاصله کلمات عبور، رمز و گذرواژه های تمامی شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن هایی را که از آن استفاده می کنید تغییر دهید.

این اقدام می تواند از دسترسی خودکار و بی دردسر سارقان و افراد غریبه به حساب های کاربری و اطلاعات خصوصی شما جلوگیری کند. بنابراین یادتان باشد باید بلافاصله رمز تمامی شبکه های اجتماعی و پیام رسان های مورد استفاده خود همچون فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و غیره را تغییر دهید.

بعد از سرقت یا گم شدن گوشی همراه باید چکار کنیم؟

۳. تماس با اپراتور مخابراتی مربوطه و قطع سیم کارت

سومین قدم تماس با اپراتور مخابراتی مربوطه و آگاه ساختن آنها از سرقت گوشی و سیم کارت تان است و بدین ترتیب، اپراتور مربوطه سیم کارتی را که در آن گوشی همراه بوده، از کار انداخته و به اصطلاح می سوزاند تا کسی نتواند از آن سیم کارت و اطلاعاتش استفاده کند. سپس با مراجعه و درخواست شما، یک سیم کارت دیگر با همان شماره به شما تحویل داده می شود.

بعد از سرقت یا گم شدن گوشی همراه باید چکار کنیم؟

۴. به همکاران و رئیس محل کار خود اطلاع بدهید

قدم بعدی مهم دیگری که باید انجام دهید آن است که به رئیس شرکت و سازمانی که در آن مشغول به کار و فعالیت هستید، از سرقت گوشی و اطلاعات خود خبر دهید تا در صورت دسترسی افراد غریبه و سارقان به ایمیل و مسائل کاری شما، اطلاعات محرمانه، خصوصی و مالی شرکت و سازمان مربوطه فاش نشود و مشکلی برای آنها ایجاد نشود. این کار می تواند به آنها این هشدار را بدهد تا با استفاده از دانش متخصصان امنیت سایبری خود، اقدامات لازم را انجام دهند.

بعد از سرقت یا گم شدن گوشی همراه باید چکار کنیم؟

بعد از سرقت یا گم شدن گوشی همراه باید چکار کنیم؟

۵. تماس با بانک و قطع ارتباط کارت های اعتباری بانکی

اپلیکیشن های بسیاری بر روی سیستم عامل گوشی های هوشمند وجود دارد که به کاربران این امکان را می دهد تا با استفاده از آنها از خدمات و سرویس های آنلاین و غیر حضوری بانکی بهره مند شوند. بنابراین اطلاعات مالی و خصوصی بسیاری بر روی گوشی های هوشمند وجود دارد که سرقت گوشی می تواند تهدید بزرگی برای کاربران به شمار رود.

شما با تماس و مراجعه به بانک هایی که در آنها حساب دارید، باید کارت های اعتباری مذکور را غیر فعال کرده و یا اطلاعات کامل آنها را تغییر دهید تا از دسترسی و یا هرگونه سواستفاده هکرها، سارقان و افراد غریبه جلوگیری کنید.

بعد از سرقت یا گم شدن گوشی همراه باید چکار کنیم؟

۶. قطع ارتباط با اپلیکیشن‌های پیام‌رسان با استفاده از دستگاه‌های دیگر

آخرین اقدامی که باید در این راستا انجام شود آن است که با در دست گرفتن گوشی جدید خود، بلافاصله وارد پیام رسان خود همچون واتس اپ یا تلگرام شده، به تنظیمات رفته و بر روی گزینه Terminate other sessions یا گزینه های مشابه با همین عملکرد کلیک کنید. این گزینه در تنظیمات پیام رسان به شما این امکان را می دهد تا سارقان و هکرها هیچگونه دسترسی به پیام ها، تصاویر و اطلاعات شما از هر دستگاه الکترونیکی دیگری همچون گوشی قبلی و مسروقه شما نداشته باشند. این قابلیت بلافاصله باید بعد از سرقت گوشی تان انجام شود تا افشای اطلاعات شخصی و خصوصی شما جلوگیری کند.

بعد از سرقت یا گم شدن گوشی همراه باید چکار کنیم؟

جیسون چایکین – بعنوان یک کارشناس و متخصص امنیت سایبری – در این خصوص می گوید:” اینکه کاربران خود را آماده چنین موقعیتی کنند و از قبل به روزی که گوشی هوشمندشان با تمامی اطلاعاتش به سرقت رفته است، فکر کنند می تواند تا حد زیادی به آنها کمک کند تا کمترین آسیب و خسارت ممکن را متحمل شوند”.

وی ادامه داده است:” آماده سازی خود قبل از هر اتفاق ناخوشایندی می تواند کمک بسزایی به کاهش ترس، اضطراب و احساسات ناگوار کند و از نابودی کامل اطلاعات شخصی و سواستفاده از آنها جلوگیری کند”.

او به کاربران توصیه کرده است که اطلاعات شخصی خود را همچون تصاویر، موسیقی، ویدیو و هرچیزی که از اهمیت خاصی برایشان برخوردار است، در فضای ابری حساب های کاربری مجازی خود (Cloud) ذخیره کنند تا در صورت نیاز، دوباره بتوانند با استفاده از هر دستگاه الکترونیکی به آنها دسترسی یابند.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا