موسیقی فرکانس مغز را تغییر می‌دهد

محققان دریافتند موسیقی فرکانس الکتریکی مغز را تغییر می‌دهد و باعث افزایش لذت و سطح انرژی می‌شود.

موبنا – در سال ۲۰۱۲ دانشگاه “برونیل” لندن، موسیقی را به یک داروی قانونی افزایش عملکرد، از بین برنده خستگی و موثر در ایجاد احساسات خوب تشبیه کرد.
اما مکانیسم‌های دقیق مغز در هنگام گوش دادن به موسیقی در طول ورزش، کمتر شناخته شده بود.

موسیقی فرکانس مغز را تغییر می‌دهد

به همین دلیل است که فناوری‌های نظارتی به راحتی توسط حرکات بدن فریب می‌خورند، بنابراین دانشمندان نمی‌توانستند بدانند که این نتایج، خارج از آزمایشگاه یکسان خواهد بود یا خیر.

اکنون محققان برای اندازه گیری سه نوع از امواج مغزی در هنگام ورزش از دستگاه نظارتی “الکتروانسفالوگرام ” قابل حمل (EEG)استفاه کردند.

محققان دریافتند موسیقی فرکانس الکتریکی مغز را تغییر می‌دهد و باعث کاهش تمرکز می‌شود اما لذت را ۲۸ درصد بیشتر از زمان سکوت و ۱۳ درصد بیشتر از زمان گوش دادن به پادکست افزایش می‌دهد.

“مارسلو بیگلیاسی” (Marcelo Bigliassi)روانپزشک دانشگاه برونیل گفت: فناوری الکتروانسفالوگرام، اندازه‌گیری فعالیت‌های خارج از منزل را برای ما تسهیل کرد ، بنابراین ما می‌توانیم مکانیسم‌های مغز را که در شرایط واقعی زندگی تحت تأثیر موسیقی هستند، کشف کنیم.

موسیقی فرکانس مغز را تغییر می‌دهد

محققان از مقیاس‌های روانشناختی برای اندازه‌گیری احساس افرادی که پیاده روی می‌کنند، میزان تمرکز و همچنین میزان خستگی آنها استفاده کردند.

موسیقی تمرکز کسانی که پیاده روی می‌کردند را بهم زد، اما سطح انرژی و لذت آنها را افزایش داد. پادکست بر پاسخ‌های ادراکی عابران پیاده، مانند احساس خستگی و یا پاسخ‌های عاطفی آنها، از جمله اینکه چقدر خوشحال هستند، تاثیر نمی‌گذارد.

این مطالعه نشان می‌دهد که مکانیسم‌های مغزی پشت این اثرات، در افزایش فرکانس‌های بتا در قسمت‌های جلویی و قشر مرکزی قدامی مرتبط است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا