احتمال پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع ۱ با داروی فشار خون

پژوهشگران آمریکایی ادعا کردند، نوعی از داروهای فشار خون می‌تواند به تعویق یا حتی پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع یک کمک کند.

موبنا – پژوهش جدیدی در مورد دارویی که تجویز آن برای ۵۰ سال متداول بوده است، نشان می‌دهد که این دارو می‌تواند از ابتلا به دیابت نوع یک پیشگیری کند.

این پژوهش امیدوارکننده، یک رویکرد جدید را برای بررسی داروها نشان می‌دهد که ممکن است بتواند به درمان انواع بیماری‌های خودایمن کمک کند.

تا ۶۰ درصد افرادی که در خطر گسترش دیابت نوع یک قرار دارند، مولکولی موسوم به ” DQ8″ را دارا هستند.

در این پژوهش جدید که توسط پژوهشگران “دانشگاه کلرادو” (University of Colorado) و “دانشگاه فلوریدا” (University of Florida) در آمریکا انجام شد، این موضوع که آیا متوقف کردن این مولکول خاص می‌تواند دیابت نوع یک را هم متوقف کند و این که آیا در حال حاضر دارویی که به این اثر دست یافته باشد، تایید شده است، بررسی شد.

“آرون میشلز” (Aaron Michels)، یکی از پژوهشگران این پروژه توضیح می‌دهد: ما همه داروهای مربوط به این مولکول کوچک که به تایید “سازمان غذا و داروی آمریکا” (FDA) رسیده است، بررسی و مولکول HLA-DQ8 را با استفاده از یک ابررایانه تحلیل کردیم.

هدف این پژوهش، دارویی موسوم به ” متیل‌دوپا” (methyldopa) است که بیش از ۵۰ سال برای درمان موارد فشار خون بالا هم در بزرگسالان و هم در کودکان تجویز شده است.

پس از این که در پژوهش‌های مربوط به موش‌ها اثبات شد که این دارو مشخصا، “DQ8” را متوقف می‌کند، گام بعدی یعنی آزمایش مرحله اول انسان‌های مبتلا به دیابت نوع یک برای ارزیابی ایمنی و کارآمد بودن این دوز در کاهش سطوح مولکول “DQ8” در بیماران مورد نظر آغاز شد.

این نتایج، به عنوان مدرک اثبات آزمایش بالینی ابتدایی، امیدوارکننده بودند. در این آزمایش مشاهده شد که “متیل‌دوپا”، واکنش‌های “سلول‌های تی” را در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک کاهش می‌دهد که نشان‌دهنده تاثیر دارو در پیشگیری از رشد بیماری است.

یکی دیگر از نتایج قانع‌کننده این پژوهش، امکان انتقال روند تحقیقی مشابه به دیگر بیماری‌ها است.

“دیوید اوستروف” (David Ostrov)، دیگر پژوهشگر این پروژه می‌گوید: این پژوهش نشان می‌دهد که ممکن است همین روش برای پیشگیری از بیماری‌های خودایمن مانند روماتیسم مفصلی، بیماری سلیاک (بیماری گوارشی اختلال خودایمنی روده باریک با زمینه ژنتیکی)، ام‌اس، “لوپوس منتشر” و دیگر بیماری‌ها سازگار باشد.

این پژوهش، در مجله ” Clinical Investigation” به چاپ رسیده است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا