بررسی سلامتی با یک نمایشگر پوستی ارتجاعی (+فیلم و عکس)

پژوهشگران ژاپنی موفق شدند یک صفحه ارتجاعی ابداع کنند که روی پوست قرار می‌گیرد و سلامتی فرد را می‌سنجد.

موبنا – یک نمایشگر ارتجاعی فوق‌العاده باریک که به آرامی روی پوست قرار می‌گیرد، می‌تواند حرکت موج شکل نوار قلب ثبت شده به وسیله یک حسگر الکترودی تنفسی پوستی را نشان دهد. این سیستم حسگر بیوپزشکی یکپارچه که با یک ماژول ارتباطی بی‌سیم ترکیب شده و “الکترونیک پوست” (skin electronics)نامیده می‌شود، می‌تواند داده‌های بیومتریک (زیست‌سنجشی) را به فضای ابری منتقل کند.
این پژوهش توسط یک گروه علمی و صنعتی ژاپنی به سرپرستی پروفسور “تاکائو سومیا” (Takao Someya) در “دانشگاه توکیو” (University of Tokyo)صورت گرفت.

به خاطر پیشرفت‌های صورت گرفته در فناوری نیم‌رسانا، اکنون ابزار پوشیدنی می‌توانند با سنجش نشانه‌های حیاتی یا گرفتن نوار قلب و سپس، انتقال بی‌سیم داده‌ها به یک گوشی هوشمند، سلامتی را بررسی کنند. شکل‌های موج نوار قلب را می‌توان روی یک نمایشگر نشان داد یا به فضای ابری یا دستگاه حافظه‌ای که اطلاعات در آن ذخیره می‌شوند، فرستاد.
سیستم “الکترونیک پوست” که به تازگی توسعه یافته است، با افزایش دسترسی اطلاعات برای افراد مسن یا ناتوان که اجرا و دستیابی به داده‌های ابزار یا رابط‌ها برایشان دشوار است، پا را یک گام فراتر گذاشته است. این سیستم از راه بررسی مداوم و غیرتهاجمی سلامتی و مراقبت از خود در منزل، امیدی برای کاهش فشار روی سیستم‌های مراقبت سلامت خانه در جوامع سالخورده است.

بررسی سلامتی با یک نمایشگر پوستی ارتجاعی (+فیلم و عکس)

این سیستم یکپارچه جدید، یک صفحه انعطاف‌پذیر و دارای قابلیت تغییر شکل را با یک حسگر سبک‌وزن متشکل از یک الکترود نانوشبکه قابل تنفس و یک ماژول ارتباطی بی‌سیم، ترکیب می‌کند.
داده‌های پزشکی سنجیده شده با حسگر مانند نوار قلب را می‌توان یا برای دیدن به شکل بی‌سیم به یک گوشی هوشمند و یا برای ذخیره به فضای ابری فرستاد. این صفحه در آخرین پژوهش، شکل موج نوار قلب در حال حرکت را که در حافظه ذخیره شده بود، نشان داد.
سومیا می‌گوید: این صفحه نمایش پوست، گرافیک‌های ساده‌ای را با حرکت نشان می‌دهد و از آنجا که از مواد باریک و نرم ساخته شده، می‌تواند به راحتی تغییر شکل دهد. قابلیت کشش این صفحه به اندازه ۴۵ درصد از طول اصلی آن است.
این صفحه نسبت به صفحه‌های پوشیدنی پیشین، برای پوشش و کشش، مقاوم‌تر است و ساختار جدیدی دارد که فشار ناشی از کشش را در اتصال مواد سختی مانند لامپ‌های میکرو LED و مواد نرمی مانند سیم‌کشی دارای قابلیت ارتجاع به حداقل می‌رساند که دلیل اصلی آسیب در مدل‌های دیگر است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا