اسپری‌های شوینده به اندازه سیگار برای ریه مضر هستند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد ریه اغلب زنانی که از محصولات شوینده استفاده می‌کنند همانند افراد سیگاری است.

موبنا – تحقیقات بین‌المللی جدید نشان می‌دهد زنانی که برای تمیزکاری خانه یا محل کار خود از اسپری‌های شوینده استفاده می‌کنند، در مقایسه با زنانی که این کار را انجام نمی‌دهند، اختلالات بیشتری در عملکرد ریه خود تجربه می‌کنند. در حقیقت، کاهش عملکرد ریه آنها مشابه سیگاری‌ها است.

جالب توجه است که محققان نتایج مشابه را در میان مردان شاهد نبودند، چه مردانی که به صورت عادی تمیزکاری می‌کردند و چه آنهایی که شغل‌شان این بود.

اسپری‌های تمیزکننده حاوی مواد شیمیایی هستند که مخصوصا برای ریه‌ها نامناسب هستند. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که افرادی که از چنین محصولاتی استفاده می‌کنند نیز ممکن است دچار نوعی از اختلال در عملکرد ریه شده باشند که افراد سیگاری دچار آن هستند.

بسیاری از مردم به دلیل کارشان و یا برای خانه و محل کارشان اغلب هنگام تمیزکاری از اسپری‌های تمیزکننده و دیگر محصولات شوینده که حاوی مواد شیمیایی هستند، استفاده می‌کنند.

متاسفانه شواهد در سال‌های اخیر ارتباط بین افزایش خطر ابتلا به آسم بر اثر استفاده از این مواد را نشان می‌دهند.

محققان به منظور درک اثرات طولانی‌مدت تنفسی حاصل از استفاده از این مواد شیمیایی، آنها را بررسی کردند و داده‌های ۶۲۳۵ شرکت‌کننده را در بررسی و نظرسنجی “سلامت تنفسی جامعه اروپایی” که بیش از ۲۰ سال دنبال می‌شد، تجزیه و تحلیل کردند.

آنها افراد را به سه دسته تمیزکاری کرده، تمیزکاری نکرده و افرادی که شغل‌شان این بود، طبقه‌بندی کردند.

اسپری‌های شوینده به اندازه سیگار برای ریه مضر هستند

از میان تمام شرکت‌کنندگان، ۵۳ درصد را زنان تشکیل می‌دادند، در حالی که ۴۴ درصد از آنها سیگاری نبودند.

شرکت‌کنندگان سیگاری این مطالعه حداقل هفت پاکت-سال سیگار می‌کشیدند. پاکت-سال با ضرب تعداد بسته‌های سیگار دود شده در روز در تعداد سال‌هایی که آنها سیگار می‌کشیدند، محاسبه می‌شود و هر بسته سیگار هم حاوی ۲۰ نخ سیگار می‌باشد.

نتایج مطالعه شواهدی از اختلال در عملکرد ریه در میان زنانی که هم به صورت حرفه و هم در خانه تمیزکاری می‌کردند، نشان داد، البته اختلال در میان افراد شاغل در این زمینه بیشتر بود.

در حقیقت، کاهش ظرفیت عملکرد ریه در میان تمیزکننده‌ها با سیگار کشیدن تقریبا ۲۰ ساله قابل مقایسه است. علاوه بر این، میزان شیوع آسم در این افراد بالاتر است.

“اوریستین اسوانس”(Øistein Svanes) سرپرست این مطالعه گفت: اگر به این فکر کنید که ذرات کوچکی که از مواد شوینده که برای تمیز کردن زمین و سطوح دیگر هستند و نه ریه‌های شما، ممکن است دیگر نتایج مطالعه ما برای‌تان تعجب‌برانگیز نباشد.

تیم بر این باور است که شاید این اختلال در ریه ناشی از تحریک مواد شیمیایی در غشای مخاطی باشد که مسیرهای هوایی را دنبال می‌کنند.

با همه اینها، تعداد مردان تمیزکار که دچار این عوارض شدند، بسیار اندک بود.

محققان به دلیل یافته‌های خود، درصدد تمرکز روی جلوگیری از بروز اثرات مضر حاصل از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی محصولات شوینده برآمده‌اند. نکته‌ای که محققان به آن اشاره داشتند اینست که استفاده از ماسک حین استفاده از این محصولات آسیب ریوی آنها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

این مطالعه در مجله Respiratory and Critical Care Medicine منتشر شده است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا