اجرای دولت الکترونیک نیاز جدی به تغییر فرهنگ سازمانی کشور دارد

روز گذشته دانشگاه شهید بهشتی میزبان مدیران و معاونان وزارتخانه‌های مختلف در چهارمین همایش اقتصاد مقاومتی بود.

موبنا – محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این همایش به ارائه گزارشی در خصوص مأموریت‌های این وزارتخانه در اجرای اقتصاد مقاومتی پرداخت.

مأموریت‌های وزارت ارتباطات
در اجرای اقتصاد مقاومتی
محمد جواد آذری جهرمی با اعلام اینکه وزارت ارتباطات در اجرای اقتصاد مقاومتی ۵ پروژه در دست بررسی دارد گفت: بخشی از این پروژه‌ها در حوزه زیرساختی و بخشی هم در حوزه عملیاتی دیده می‌شود. در بخش زیرساختی ما باید دست به توسعه دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت تا ظرفیت ۲۰ مگابیت برثانیه تا پایان برنامه پنجم توسعه بزنیم. در واقع اجرای این زیرساخت زمینه ساز توسعه سرویس‌های اینترنتی دیگر خواهد شد. اما متأسفانه در این خصوص هنوز نتوانسته‌ایم براساس پیش‌بینی‌های برنامه قدم برداریم.

 

نیم نگاه
در بخش دولت الکترونیک دستگاه‌های مختلف کارهای خوبی را به صورت جدا گانه انجام داده اند
که این کارها در نهایت خروجی مشخصی برای مردم نداشته و کار آنها را ساده نکرده است به این دلیل
که تفاوت در فرهنگ سازمانی بخش‌های مختلف بدنه دولت وجود دارد
هنوز بسیاری از بخش‌ها برای کاهش رفت و آمد ارباب رجوع به ادارات مختلف مقاومت می کنند. در حال حاضر هر دستگاه برای خودش سامانه و نظام مختلفی بر مبنای دولت الکترونیک راه انداخته که این سامانه ها به هم متصل نیستند. حالا شرایطی به وجود آمده که اگر در گذشته مردم از اداره‌ای به اداره دیگر پاس داده می شدند حالا از سایتی به سایت دیگر فرستاده می شوند.

او یکپارچگی سامانه املاک کشور برای بهبود مدیریت یکپارچه در معاملات مسکن، مأموریت‌های فضایی، افزایش تولید محتوا در کشور و رساندن حجم تولید محتوای داخلی به ۸۰ درصد تا پایان برنامه ششم توسعه را از دیگر مأموریت‌های وزارت ارتباطات در اجرای اقتصاد مقاومتی اعلام کرد.
جهرمی مأموریت اصلی وزارت ارتباطات در راستای عمل به اقتصاد مقاومتی را اجرای دولت الکترونیک معرفی کرد و گفت: در بخش دولت الکترونیک دستگاه‌های مختلف کارهای خوبی را به صورت جدا گانه انجام داده‌اند. برای مثال از زمان توسعه مکانیسم ثبت سفارش کالا تا حدود قابل توجهی قاچاق کالا در کشور کاهش پیدا کرده و گمرک کشور هم توانسته تا حدودی آمار شفافی را در اختیار جامعه بگذارد.
اما جهرمی بعد از اشاره به کارهای خوبی که در بخش الکترونیکی کردن سیستم اقتصاد، بهداشت، صنعت و تجارت و … شده تأکید کرده که این کارها در نهایت خروجی مشخصی برای مردم نداشته و کار آنها را ساده نکرده است. او دلیل اصلی اجرا نشدن دولت الکترونیک به معنای واقعی را به تفاوت در فرهنگ سازمانی بخش‌های مختلف بدنه دولت ارتباط داد و افزود: هنوز بسیاری از بخش‌ها برای کاهش رفت و آمد ارباب رجوع به ادارات مختلف مقاومت می کنند. در حال حاضر هردستگاه برای خودش سامانه و نظام مختلفی برمبنای دولت الکترونیک راه انداخته که این سامانه‌ها به هم متصل نیستند. حالا شرایطی به وجود آمده که اگر در گذشته مردم از اداره‌ای به اداره دیگر پاس داده می شدند حالا از سایتی به سایت دیگر فرستاده می شوند.
جهرمی همچنین با اشاره به وضعیت توسعه کسب وکارهای نوین در کشور گفت: متأسفانه نظام کاری ما غریب پروری است اگر کسب و کار داخلی بخواهد شروع به کار کند صدها موانع پیش پایش می‌گذارند اما اگر یک سرویس بین‌المللی بخواهد وارد کشور شود از او استقبال می کنند و تمام شرایط کار را برایش فراهم می کنند.
وزیرارتباطات همچنین تأکید کرد که براساس اقتصاد مقاومتی باید به‌دنبال کوچک کردن دولت باشیم اما متأسفانه به خاطر شکل نگرفتن فرهنگ کارآفرینی دنیا در کشور همه به‌دنبال استخدام در دولت هستند.
جهرمی در پایان سخنرانی خود در این همایش تأکید کرد که اجرای درست دولت الکترونیک در کشور نیاز به تغییر فرهنگ سازمانی و نظام اداری کشور دارد.
افزایش قیمت گوشی، کار متضرران طرح رجیستری
همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شامگاه شنبه با حضور در یک برنامه تلویزیونی به ارائه گزارشی در خصوص آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات، اینترنت کودک، پیام‌رسان‌های داخلی، رجیسترینگ و … پرداخت.
او در ابتدای این گفت‌و‌گوی تلویزیونی به آغاز فاز پنجم طرح رجیستری تلفن همراه با کنترل واردات گوشی ال‌ جی ازروز ۲۸ بهمن ماه خبر داد و تأکید کرد که تا پایان سال تمامی برندهای گوشی تلفن همراه مشمول این طرح خواهند شد.
او در پاسخ به چرایی ورود پررنگ وزارت ارتباطات به طرح رجیستری گوشی تلفن همراه گفت: گران شدن قیمت گوشی تلفن همراه بعد از اجرای طرح رجیستری به‌دلیل نقش فناوری در اجرای این طرح، مسئولیت کارگروه طرح رجیسترینگ گوشی به وزارت ارتباطات سپرده شده و منابع حاصل از اجرای این طرح که باعث افزایش درآمد گمرک می‌شود وارد خزانه خواهد شد. یعنی وزارت ارتباطات از اجرای این طرح هیچ درآمدی نخواهد داشت. جهرمی در واکنش به افزایش قیمت گوشی از زمان اجرای رجیستری تلفن همراه نیز اعلام کرد که برای جلوگیری از به هم خوردگی بازار این طرح در چند فاز مشخص و براساس برنامه‌ریزی انجام شده است. براساس اظهارات او تنها هزینه اضافه شده به قیمت گوشی بعد اجرای طرح هزینه ۴ درصد گمرک است که این هزینه تأثیری در افزایش قیمت گوشی نخواهد داشت. او با اشاره به این موضوعات افزایش قیمت مقطعی گوشی تلفن همراه در فاز ابتدای این طرح را به سوداگران و متضرران اجرای این طرح ارتباط داد و افزود:‌ برخی که از اجرای این طرح ضررمی‌دیدند شروع به فضاسازی کردند و قیمت ها را یک شبه بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان گران کردند که من در همان ابتدا به مردم اعلام کردم که در این شرایط گوشی نخرند. هرچند که این پیشنهاد باعث انتقادهای زیادی به من شد اما همین صحبت باعث شد که مردم آگاه شوند و قیمت ها به حالت متعادل بازگردد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اما بخش دیگری از افزایش قیمت گوشی تلفن همراه در چند ماه اخیر را به نوسان بازار ارز ارتباط داد و تأکید کرد که اگر قیمت بازار ارز کنترل شود قیمت تلفن همراه هم صددرصد متعادل خواهد شد و فضای رقابتی خوبی هم شکل خواهد گرفت. آذری جهرمی رجیستری را بهترین ابزار کنترل بازار دانست و گفت: این طرح پیام خوبی برای شرکت‌های خارجی است که ما می‌توانیم بازارمان راکنترل کنیم. برای مثال در زمینه مشکل اهدای گوشی سامسونگ در المپیک زمستانی این طرح توانست یک ابزار فشار باشد که اگر شرکتی به کاربران ایرانی احترام نگذارد با برخورد مواجه خواهد شد. البته در موضوع اهدای گوشی به وزرشکاران ایرانی سامسونگ مقصر نبود و این شرکت با ایران رابطه تجاری خوبی دارد اما اگر مشخص می‌شد این شرکت در این داستان نقش دارد قطعاً با طرح رجیستری می‌توانستیم با آن برخورد کنیم.
نظرهای متفاوت از شبکه ملی اطلاعات
اما وزیر ارتباطات در ادامه این گفت‌و‌گوی تلویزیونی به توضیح در خصوص وضعیت شبکه ملی اطلاعات در کشور پرداخت. او در این خصوص گفت: یکی از موضوعات مهمی که به‌دنبال اجرای آن هستیم شبکه ملی اطلاعات است که یک مدل مفهومی برای توسعه فضای مجازی در کشور است اما هر فردی در کشور یک برداشت از آن دارد. آنچه در قانون برنامه ششم توسعه درباره شبکه ملی اطلاعات آمده کاملاً فنی است. اما شبکه ملی اطلاعات از سه لایه زیرساخت فنی، خدمات و محتوا تشکیل شده است. براساس اظهارات او در لایه زیرساخت سن الزامات شبکه ملی توسط شورای مجازی تبیین شده اما در بخش خدمات و محتوا کار مشخصی صورت نگرفته است. او تأکید می کند که در این دولایه هنوز سند مدونی تدوین نشده است که آماده کردن سند در این خصوص در انتظار بررسی شورای فضای مجازی است.
او با اشاره به فرصت های شغلی که فناوری اطلاعات در کشور ایجاد کرده گفت: از سال ۹۵ تا ۶ ماه سال ۹۶ به کمک این حوزه ۱۵۰ هزار شغل ایجاد شده است. البته منظور ما از ایجاد شغل به کمک فناوری اطلاعات این نیست که مثلاً یک راننده آژانس حالا به سیستم تاکسی‌یاب آنلاین آمده و در این حوزه فعالیت می کند. بلکه منظور ما ایجاد شغل‌هایی است که به کمک توسعه نرم افزاری اتفاق افتاده است مانند کاری که سرویس کافه بازار انجام داده است. طبق آمار برنامه‌های نرم افزاری که در پلتفرم‌های ما تولید برنامه و ارائه خدمت می‌کنند ۳۰ هزار گروه هستند که برنامه خود را در کافه‌ بازار قرار می‌دهند و این گروه‌ها ممکن است دو نفره یا شرکت‌های ۲۰۰ نفره باشند.
توجه به امنیت کودکان در فضای مجازی
اما بخش دیگری از صحبت های وزیر ارتباطات در این برنامه به فراهم کردن شرایط سالم برای استفاده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی و شرایط فعالیت پیام رسان‌های داخلی در کشور اختصاص یافت.
آذری جهرمی در خصوص توجه به امنیت کودکان و نوجوانان در فضای اینترنت گفت: از تهدیدهایی که با نفوذ اینترنت در خانواده‌ها با آن روبه رو هستیم بحث کودکان است. بنابراین ما در حال راه‌اندازی نظام اینترنت کودک هستیم زیرا ممکن است گوگل برای سالم‌سازی فضای مجازی با ما همکاری نکند اما موتورهای جست‌و‌جوی بومی از جمله پارسی‌جو و یوز این نیاز را برطرف می‌کنند. ضمن اینکه اطلاعات آنها قابل مدیریت و سالم‌سازی است. اما جهرمی در خصوص چرایی استقبال نکردن کاربران ایرانی از سرویس‌های داخلی از جمله پیام رسان های داخلی اعلام کرد: سرویس های داخلی باید بیشتر از همه به کیفیت زیرساخت های سخت‌افزاری و نرم افزاری خود بپردازند. همچنین در این خصوص باید به مقوله امنیت هم توجه شود. به باور وی کاربران ایرانی هنوز به سرویس‌های داخلی احساس امنیت ندارند و در این زمینه تنها وزارت ارتباطات مسئول نیست. نهادهای اصلی در این خصوص باید با شفاف‌سازی روند امنیتی کشور احساس اعتماد به کاربران را بازگردانند.

 

 منبع: روزنامه ایران | مانی آشتیانی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا