۱۶ مجوز فعالیت فرهنگی دیجیتال صادر شد

۱۶ مجوز فعالیت فرهنگی دیجیتال در جلسه ۱۶ دی‌ ماه ۱۳۹۶ مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شد.

موبنا – به گزارش موبنا به نقل از روابط عمومی و بین‌الملل مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، در جلسه شانزدهم دی‌ ماه ۱۳۹۶ کار گروه صدور مجوز متقاضیان واحد فرهنگی دیجیتال، مجوز فعالیت ۱۶ واحد دیجیتالی صادر و مجوز ۳ واحد دیجیتالی نیز باطل شد.

این ۱۹ مصوبه شامل ۱۶ صدور مجوز و ۳ مورد باطل کردن و عدم‌ تأیید مجوز، جمعاً مربوط به ۱۰ موسسه دیجیتالی فرهنگی بوده است. ۳ مصوبه ابطال مجوز مربوط به ۳ مورد مجوز تکثیر حامل‌های دیجیتال و خدمات وابسته بوده است.

از میان ۱۶ مصوبه صدور مجوز، ۱۳ مورد مربوط به صدور مجوز نهایی فعالیت و ۳ مورد مربوط به تجهیز و راه‌اندازی بوده است. واحدهایی که مجوز نهایی فعالیت دریافت می‌کنند مجاز هستند که فعالیت‌های خود را در حوزه تخصصی دیجیتالی مورد تقاضا گسترش دهند. از ۱۹ مصوبه‌ای که کارگروه نشر دیجیتال مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در ۱۶ دی‌ ماه ۹۶ صادر کرده است، هفت مورد به نشر دیجیتال برخط مربوط بوده است. نشر دیجیتال برخط شامل فعالیت‌هایی است که بر بستر اینترنت و به‌ صورت آنلاین انجام می‌شود مانند راه‌اندازی وب‌سایت و اپلیکیشن‌های مبتنی بر موبایل که به‌ صورت آنلاین کار می‌کند.

از این ۱۹ مصوبه، شش مورد مربوط به تکثیر حامل و شش مورد دیگر مرتبط بانشر دیجیتال بر حامل بوده است. نشر دیجیتال بر حامل شامل فعالیت‌های دیجیتالی مبتنی بر ابزارهای ذخیره‌سازی مانند لوح فشرده (CD و DVD) است که به‌صورت آفلاین مورداستفاده کاربران قرار می‌گیرد.

ابوالفضل قناعت‌پیشه مدیر گروه نشر دیجیتال مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در این زمینه گفت: «مدت اعتبار مجوزهای صادرشده ۵ سال است و مجوزهایی که برای تجهیز و راه‌اندازی واحد دیجیتال صادرشده است دارای اعتبار ۶ ماهه است و بعد از این مدت، متقاضی باید درخواست صدور مجوز فعالیت دائمی بدهد که مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال آن را بررسی کرده و در صورت دارا بودن شرایط و احراز صلاحیت متقاضی، مجوز فعالیت ۵ ساله برای متقاضی نشر دیجیتال صادر می‌شود.»

متقاضیان صدور مجوز فعالیت فرهنگی دیجیتال می‌توانند برای ثبت تقاضای خود به وب‌سایت ساماندهی در آدرس www.samandehi.ir مراجعه کنند. بر اساس قانون، مرجع صدور مجوز هرگونه فعالیت دیجیتالی اعم از فعالیت آنلاین و آفلاین، ثبت شناسه الکترونیک محتوای دیجیتال، وب‌سایت‌ها، نرم‌افزارها، اپلیکیشن ها، واحدهای فرهنگی دیجیتالی، کانال‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی، اپ استورها، لوح فشرده و حامل‌های دیجیتالی، مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار فعالیت دیجیتالی در کشور مجوز فعالیت از این مرکز گرفته‌اند. نشانه مجوز دیجیتالی در رسانه‌های آنلاین، لوگوی رسانه، در رسانه‌های بر حامل، هلوگرام رسانه و در شبکه‌های اجتماعی، کد یا شناسه شامد است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا