توصیه‌های کاربردی، برای شست‌وشوی خودرو

شست‌وشوی خودرو یکی از ساده‌ترین مواردی است که در طول عمر خودرو و افت قیمت آن تأثیرگذار است. اما چه زمانی باید خودرو را به کارواش برد یا در منزل به شست‌وشوی آن پرداخت؟

موبنا – خودرو برای مالک اصلی آن یک سرمایه‌گذاری نسبتاً بزرگ است و در طول عمر آن هزینه‌هایی زیادی خرج تعمیر و نگهداری آن مانند تعویض روغن، تایرها و لنت‌های ترمز می‌شود. بسیاری از رانندگان که ارتباط نزدیکی با خودروی خود پیدا می‌کنند و درواقع به آن شخصیت می‌دهند، بیشتر موارد ایمنی و ملاحظات نگهداری آن را رعایت می‌کنند. اما آیا تابه‌حال مورد ساده‌ای مانند شست‌وشوی خودرو را هم به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلند مدت در نظر گرفته‌اید؟ هرچندوقت یک‌بار باید خودرو را تمیز کرد؟ اهمیت این موضوع تا چه‌حد است؟

کارواش

گاهی اوقات، تمیز کردن خودرو واضح و منطقی است. به عنوان مثال پس از رانندگی در یک جاده‌ی خاکی، خودرو به قدری کثیف می‌شود که شست‌وشوی آن به اولویت مهم تبدیل می‌شود. یا کابوس پارک در زیر درختان و عملیات نامحسوس پرندگان روی شیشه‌ها و بدنه‌ی خودرو، که تقریباً هر راننده‌ای آن را تجربه کرده است. آیا باید شست‌وشوی دستی یا کارواش خودرو را در قالب سرویس‌های تعمیر و نگهداری دانست؟ جواب این سؤال مثبت است. در واقع به دلایلی چون محافظت از رنگ بدنه و جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی یا تمیز نگه‌داشتن آن برای فروش به قیمت بالاتر در آینده، شستن خودرو بر اساس یک برنامه‌ی منظم امری لازم است.

شست‌و‌شوی خودرو هرچند وقت ‌یکبار لازم است؟

بیشتر کارشناسان، شست‌وشوی خودرو را هر ۲ هفته یا هر ۲۰ روز یک‌بار به‌طور منظم توصیه می‌کنند. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که نمک نسبتاً زیادی وجود دارد (نزدیک دریا یا مناطق برفی که بیشتر اوقات جاده‌ها نمک پاشی می‌شوند)، برای جلوگیری از پوسیدگی، خوردگی و زنگ‌زدگی باید در فواصل زمانی کمتری خودرو را شست‌وشو داد.

کارواش

اگر بیشتر اوقات در مناطق روستایی و یا حاشیه‌ی شهرها که درخت‌ها و محیط سبز بیشتری وجود دارد، رانندگی می‌کنید باید بیشتر از دیگر رانندگان مراقب خودرو باشید. همانطور که ذکر شد کابوس پرندگان، به دلیل اسیدی بودن نباید مدت زمان زیادی روی بدنه‌ی خودرو بماند؛ این مورد برای حشرات و شیره‌یی گیاهان نیز صدق می‌کند. در صورت وجود هرگونه از این موارد روی بدنه خودرو، هرچه زودتر به تمیز کردن آن‌ها اقدام کنید. اگر روزانه از خودرو استفاده نمی‌کنید و در گاراژ سرپوشیده پارک می‌شود، می‌توان فاصله‌ی بین دفعات کارواش یا شست‌وشو را بیشتر کرد.

کارواش

باور عمومی بر این است که در فصل تابستان باید بیشتر به شست‌وشوی خودرو پرداخت؛ اما جالب است بدانید که در فصل زمستان خودرو به شست‌وشوی بیشتری نیاز دارد. قاتل بدنه‌ی خودرو در فصل سرما، نمک است. توصیه می‌شود در این فصل به دفعات بیشتری و البته با دستگاه‌های فشار قوی به تمیز کردن و از بین بردن نمک روی بدنه بپردازید.

کارواش

بدیهی است که کابین خودرو در معرض نمک یا حشرات نیست، ولی از تمیز کردن این قسمت از خوردو غافل نشوید. برای تضمین نبود هرگونه خرده‌های موارد خوراکی، برگ خشک شده یا موی سگ از جاروی برقی به‌خصوص در زیرپایی‌ها و شکاف صندلی‌ها استفاده کنید. برای شست‌وشو و از بین بردن لک‌های صندلی‌ها، می‌توان از ترکیب آب گرم و مواد شوینده استفاده کرد. البته برای جلوگیری از پارگی و افت کیفیت روکش‌های چرمی، باید هر ۳ ماه یک‌بار آن‌ها را تمیز و از مواد مخصوص استفاده کرد. اگر رانندگی با خودرو شغل اصلی فرد باشد یا کابین بیش از اندازه در معرض نور خورشید قرار داد، این زمان به ۲ ماه کاهش پیدا می‌کند.

واکس و پولیش بدنه لازم است؟

برای حفظ کیفیت رنگ و حفظ بهترین شرایط بدنه، توصیه می‌شود حداقل سالی ۲ بار واکس زدن را در نظر داشته باشید. برای تشخیص وضعیت بدنه آزمایش زیر را انجام دهید:

کمی آب را روی بدنه‌ی خودرو بریزید. اگر آب به حالت قطره مانند در آمد، بدنه و رنگ در وضعیت مناسبی قرار دارد در غیر این‌صورت، زمان واکس زدن فرا رسیده است.

کارواش

فواید واکس بدنه، بیشتر از صرفاً براق و زیبا کردن خودرو است. موارد خورنده‌ای که پیشتر ذکر کردیم، مانند نمک، شیره‌ی گیاهان، حشرات، کابوس پرندگان و … ، با واکس زدن بدنه از بین می‌روند. علاوه بر این واکس روی بدنه، به عنوان یک لایه‌ی محافط بین رنگ و گردوخاک عمل می‌کند. در پایان، بهترین کاری که می‌توان برای تمیز کردن خودرو انجام داد، سرویس کامل پولیش و کارواش است. بیشتر مراکز کارواش حرفه‌ای و بزرگ، سرویس کامل شست‌وشوی خودرو از کابین تا بدنه و جلوپنجره را با قیمت‌های مختلف انجام می‌دهند. با این‌کار که البته به راحتی توسط خود فرد هم قابل انجام است، نفس تازه‌ای به خودرو خواهید بخشید.

کارواش

بهترین توصیه‌ای که برای حفظ ظاهر و وضعیت خودرو می‌توان داشت، شست‌شوی ساده هر ۲ هفته، واکس بدنه هر ۶ ماه و تمیز کردن کابین هر چند ماه یک‌بار است.

 منبع: زومیت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا