مواد شیمیایی و آفت‌کش‌ها از اتومبیل‌ها هم آلاینده‌ترند

در حال حاضر میزان انتشار لاینده‌های مرتبط با ترکیبات آلی فرار در آسمان آمریکا سه برابر بیشتر از حد مجاز است و در مقابل، میزان گازهای گلخانه‌ای موجود در هوای آمریکا ۴۰ درصد بیشتر از استاندارد تعریف شده است.

موبنا – برای سال‌های طولانی تصور می‌شد خودروها مهم‌ترین عامل روی کره زمین محسوب می‌شوند که بیشترین تاثیر را در آلودگی هوا برجا می‌گذارند. ولی این طور که محققان آمریکایی به تازگی متوجه شده‌اند، خودروها دیگر آلاینده‌ترین عامل محسوب نمی‌شوند و عوامل آلاینده‌تر از آن هم وجود دارد.

این خبر نتیجه حاصل از یک مطالعه جدید است که روز گذشته در جریان برگزاری نشست سالانه AAAS در آوستین آمریکا به آن اشاره شد و کارشناسان بر اساس آن اعلام کردند آفت‌کش‌ها، رنگ‌ها، چسب‌ها و دیگر محصولات مصرفی و صنعتی بیشتر از وسایل نقله روی آلودگی هوا تاثیر می‌گذارند.

محققان برای دستیابی به این نتایج جدید ترکیبات آلی فرار (VOC) را مورد آزمایش‌های دقیق قرار دادند. ترکیبات آلی فرار به منظور تولید اُزون در مقابل هوا واکنش نشان می‌دهند و به صورت مجزا ذرات ریزی تولید می‌کنند که باعث ایجاد زنگ روی فلزات می‌شود. هر دو گونه آلاینده مذکور که در هوا منتشر می‌شوند خطرات فراوانی را برای هوا به همراه دارند و برای انسان نیز مشکلات سلامتی ایجاد می‌کنند. این ذرات ریز می‌توانند عامل بروز انواع بیماری‌های تنفسی باشند و به ویژه در مناطق شهری که میزان انشار آنها زیاد است، بیش از دیگر نقاط خطرآفرین هستند.

مواد شیمیایی و آفت‌کش‌ها از اتومبیل‌ها هم آلاینده‌ترند

انتشار گازهای گلخانه‌ای در اتومبیل‌ها برای مدت‌های طولانی مهم‌ترین عامل تولید آلاینده‌های هوا محسوب می‌شد و در بررسی‌های مختلف آن را به عنوان یکی از قاتلان اصلی انسان معرفی کردند. با این وجود بررسی‌های جدید که وضعیت انتشار محصولات شیمیایی در سازمان‌های دولتی و صنایع بزرگ را نشان داد، ثابت کرد که آفت‌کش‌ها، رنگ‌ها، چسب‌ها، جوهرها، و محصولات مراقب شخصی از جمله عطرها می‌توانند دو برابر بیشتر از اتومبیل‌ها در آلوده کردن هوا موثر باشند.

نتایج حاصل از گزارش مذکور که امروز در آخرین شماره از نشریه «ساینس» منتشر شده است برآورد کرد در حال حاضر میزان انتشار لاینده‌های مرتبط با ترکیبات آلی فرار در آسمان آمریکا سه برابر بیشتر از حد مجاز است و در مقابل، میزان گازهای گلخانه‌ای موجود در هوای آمریکا ۴۰ درصد بیشتر از استاندارد تعریف شده است.

بیشتر محصولاتی که مردم در فضای داخل خانه و محل کار خود استفاده می‌کنند نوعی از مواد شیمیایی فرار را شامل می‌شود و محققان میزان انتشار آنها را در فضاهای بسته و باز در شهر لس‌آنجلس کالیفرنیا به طور دقیق تحلیل کردند. در پایان این بررسی مشخص شد غلظت ترکیبات انتشار مواد آلی فرار در فضای بسته هفت برابر بیشتر از محیط باز است.

این مسئله به آن معنی خواهد بود که آلودگی هوا از طریق محصولات صنعتی و مصرفی نسبت به خودروها به شدت در حال افزایش است. این محصولات معمولا در فضای بسته و جایی که افراد بیشترین زمان خود را در آن سپری می‌کند، مورد استفاده قرار می‌گیرند و بر این اساس سلامت مردم را به صورت قابل ملاحظه به خطر می‌اندازند. کارشناسان هشدار دادند همان اندازه که آلایندگی ناشی از تردد خودروها در سراسر جهان مورد توجه قرار می‌گیرد، می‌بایست هرچه سریع‌تر به آلودگی‌های هوایی ناشی از مواد آلی شیمیایی فرار هم توجه شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا