قابلیت «مشاهده تصویر» از جست‌وجوگر اینترنتی گوگل حذف شد

این اصلاحات از هم اکنون اعمال شده است و به موجب آن، از این پس هنگام باز کردن یک عکس در جست‌وجوگر اینترنتی گوگل بخش View Image یا همان «مشاهده تصویر» را در اختیار نخواهید داشت.

موبنا – جست‌وجوگر اینترنتی گوگل تمام اطلاعات جهان را به راحتی در اختیار کاربران می‌گذارد و کافی است یک کلیدواژه در آن وارد شود تا در کوتاه‌ترین زمان همه اطلاعات مربوطه در اختیار کاربر قرار گیرد. البته انتشار این حجم از اطلاعات مشکلاتی را هم به دنبال داشته است و عدم توجه به قانون حق کپی‌رایت در مورد عکس‌ها و نوشته‌ها در برخی موارد گوگل را با مشکل مواجه کرده است.

شرکت گوگل همواره در این زمینه با پرونده‌های قضایی مواجه شده است و به خصوص در زمینه استفاده از علایم تجاری و عدم توجه به کپی‌رایت از آن شکایت شده است. این شرکت بزرگ برای آنکه بخشی از مشکلات خود را در بخش جست‌وجوهای تصویری برطرف کند، قرارداد جدیدی را با شرکت توسعه خدمات تصویری «گِتی ایمِیجز» منعقد کرد.

قابلیت «مشاهده تصویر» از جست‌وجوگر اینترنتی گوگل حذف شد

طبق گزارش‌های موجود چند سال پیش شرکت «گِتی ایمیجز» در یکی از دادگاه‌های اصلی اروپا از گوگل شکایت کرده بود و بر اساس پرونده قضایی مطرح شده گفته شده بود که گوگل بدون اجازه تصاویر آنها را با کیفیت بالا منتشر کرده است. هفته گذشته این دو شرکت بزرگ به یک توافق جدید رسیدند و گوگل سرانجام تصمیم گرفت برای جلب رضایت «گتی ایمیجز»، برخی اصلاحات را در جست‌وجوگر تصویری خود اعمال کند.

این اصلاحات از هم اکنون اعمال شده است و به موجب آن، از این پس هنگام باز کردن یک عکس در جست‌وجوگر اینترنتی گوگل بخش View Image یا همان «مشاهده تصویر» را در اختیار نخواهید داشت و در عوض به صورت مستقیم به سایت اینترنتی که عکس مربوطه در آن منتشر شده است انتقال داده می‌شوید.

قابلیت «مشاهده تصویر» از جست‌وجوگر اینترنتی گوگل حذف شد

تغییر در این دکمه کوچک تاثیرات بسیار زیادی را برجا می‌گذارد و حتی می‌تواند خارج از حیطه کاربران گوگل هم اثرگذار باشد. کلید View Image این امکان را در اختیار کاربران گوگل قرار می‌داد تا به راحتی بدون آنکه نیازی به باز کردن سایت مربوطه داشته باشند، به صورت مستقیم عکس مورد نظر خود را در اختیار بگیرند. با این وجود قابلیت مذکور دردسرهای بزرگی را برای صاحبان تصویر ایجاد کرده بود و دستکم صاحبان عکس‌هایی که تحت قانون کپی‌رایت منتشر شده بودند، از این طریق آسیب می‌دیدند.

شکایت شرکت «گِتی» به این دلیل مطرح شد که گوگل به راحتی دسترسی به عکس‌های این شرکت را فراهم می‌کردند و کاربران می توانستند بدون پرداخت هرگونه هزینه، عکس‌های باکیفیت و پولی این شرکت را در اختیار بگیرند. البته باید توجه داشت این فرضیه درست است که View Image در جست‌وجوگر تصویری گوگل همراه با قوانین کپی‌رایت عمل می‌کند و هیچ گونه قانون یا مجوزی را دور نمی‌زند. ولی یک مشکل دیگر هم در این زمینه وجود دارد. زمانی که یک تصویر به صورت نمونه منتشر می‌شد، گوگل امکان دسترسی به تصاویر مشابه را هم فراهم می‌کرد و کاربر از این طریق می‌توانست به راحتی عکس دلخواه خود را در اختیار بگیرد که این سرویس نیز هم اکنون حذف شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا