چقدر احتمال برخورد این خودروی فضایی با زمین وجود دارد؟ (+عکس)

تنها ۶ درصد این احتمال وجود دارد که خودروی فضایی «رُدستر» طی یک میلیون سال آینده با زمین برخورد کند و البته زمانی که خودروی مذکور وارد جو زمین شود، به یک گلوله آتشین تبدیل می‌شود.

موبنا – «ایلان ماسک» مدیرعامل شرکت فضایی «اسپِیس‌ایکس» هفته گذشته توجه همه مردم جهان را به خود جلب کرد تا خودروی «تِسلا رُدستر» را به فضا پرتاب کند. او این قمار تبلیغاتی بزرگ را فراتر از آنچه که تصور می‌کرد به نمایش گذاشت و توضیح داد «رُدستر» می‌تواند به حرکت خود در مدار مشخص در منظومه شمسی ادامه دهد و این احتمال وجود دارد که پس از برخورد شهاب سنگ‌های کوچک، به مدت چند ده میلیون سال در مدار خود باقی بماند.

چقدر احتمال برخورد این خودروی فضایی با زمین وجود دارد؟ (+عکس)

هم اکنون یک گروه متشکل از کارشناسان مدار زمین نحوه حرکت خودروی آقای ماسک طی چند میلیون سال آینده را بررسی کرده‌اند. آنها می‌گویند احتمال بسیار کمی برای بازگشت این خودرو وجود دارد تا بتواند به زمین برگدد. البته باید توجه داشت بر اساس نقشه‌ای که برای این خودروی فضایی در نظر گرفته شده است، بازگشت آن به کره زمین کاملا غیرممکن است و کارشناسان سازمان «اسپیس‌ایکس» هم می‌گویند شانس بسیار کمی وجود دارد که بار دیگر این سفینه کوچک در کره زمین حضور یابد. بر اساس دقیق‌ترین بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد تنها ۶ درصد این احتمال وجود دارد که خودروی فضایی «رُدستر» طی یک میلیون سال آینده با زمین برخورد کند و البته زمانی که خودروی مذکور وارد جو زمین شود، به یک گلوله آتشین تبدیل می‌شود.

چقدر احتمال برخورد این خودروی فضایی با زمین وجود دارد؟ (+عکس)

«هانو رِین» از محققان دانشگاه تورنتو در کانادا به همراه همکارانش به صورت مداوم مدل حرکت سیاره‌ها در داخل و خارج منظومه شمسی را رصد می‌کند. او در این خصوص گفت: «همه نرم‌افزارهای ما آماده هستند و به کمک آنها از هم اکنون می‌توانید دریابید که در صورت برخورد این اتومبیل فضایی با زمین چه اتفاقی می‌افتد. خودروی فضایی تسلا به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند به مدت چندین میلیون سال در مدار خود حرکت کند».

چقدر احتمال برخورد این خودروی فضایی با زمین وجود دارد؟ (+عکس)

راکت فضایی «فالکون هِوی» که شرکت «اسپِیس‌ایکس» برای پرات خودروی فضایی به مدار مریخ از آن استفاده کرد بسیار هوشمندانه طراحی شده است. نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که سیاره‌ها در یک مدار بیضوی نیروی گرانش خورشید را در اختیار می‌گیرند و این نیرو پیش از آنکه به موقعیت کنونی خودرو برسد، ماه‌ها قبل از مدار مریخ، زمین و زهره عبور کرده است و بنابراین احتمال بروز هرگونه تصادف فضایی برای این خودرو بسیار کم است. رِین می‌گوید مدار پیش‌بینی شده برای خودروی مذکور در یکی از سیارک‌های نزدیک زمین است که شباهت زیادی به کره زمین دارد و این خودرو تا پایان حیات خود در منظومه شمسی به سر می‌برد.

چقدر احتمال برخورد این خودروی فضایی با زمین وجود دارد؟ (+عکس)

گروه دیگری از محققان نوسان حرکت خودرو در فضا را محاسبه کردند و بر اساس آن گفته شد تقریبا هر ۵ دقیقه یکبار خودرو به دور مدار خود یک دور کامل می‌چرخد.

نخستین باری که «رُدستر» در نزدیک‌ترین حالت خود با کره زمین قرار می‌گیرد سال ۲۰۹۱ میلادی است. با این وجود برخی کارشناسان بدبین هم وجود دارند که می‌گویند بی‌نظمی‌های فضایی در مدار سیارک‌ها وجود دارد و چون نمی‌توان با اطمینان کامل حرکت سیاره‌های منظومه شمسی را روی نقشه‌های فضایی محاسبه کرد، احتمال برخورد این خودرو با زمین همچنان وجود دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا