درمان آنفلوانزا با اشعه ماورا بنفش (+فیلم)

محققان می گویند با استفاده از نوع خاصی از نور ماورا بنفش می توان ویروس های عامل بیماری آنفلوانزا را از پای درآورد.

موبنا – بیماری آنفلوانزا هر سال جان هزاران نفر را در سراسر جهان می گیرد و در سال های اخیر مقاوم شدن ویروس های عامل این بیماری به علت استفاده مکرر از انواع آنتی بیوتیک ها نگرانی های جدی به وجود آورده است.
حال پژوهشگران دانشگاه کلمبیا می گویند می توان از نوع خاصی از اشعه ماورا بنفش موسوم به far ultraviolet C (far-UVC) برای نابودی ویروس آنفلوانزا استفاده کرد، بدون آنکه از این طریق آسیب خاصی به بافت های بدن وارد شود.

محققان معتقدند استفاده از اشعه یادشده در اماکنی مانند بیمارستان ها، فرودگاه ها و مدارس به کاهش قابل توجه موارد ابتلا به بیماری آنفلوانزا کمک می کند.
دانشمندان پیش از این می دانستند طیف های خاصی از اشعه ماورابنفش برای از بین بردن باکتری ها از طریق شکستن پیوندهای مولکولی آنها قابل استفاده است و لذا از این اشعه برای استرلیزه کردن بسیاری از تجهیزات جراحی استفاده می شود. اما نکته مهم این است که اشعه ماورابنفش ضدباکتری معمولی به سلامت انسان هم آسیب زده و می تواند باعث ابتلای افراد به سرطان و بیماری آب مروارید شود.
اما اشعه far-UVC به علت برد محدود و طیف محدود تابش به درون سلولهای بدن یا چشم نفوذ نکرده و به سلامت انسان آسیب نمی زند. انتظار می رود بعد از تکمیل تحقیقات استفاده از این روش در بسیاری از کشورهای جهان عملیاتی شود.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا