شناسایی یک پروتئین برای مبارزه با گسترش سلول‌های سرطانی

محققان “موسسه تحقیقات اسکریپس” (Scripps Research Institute)یک پروتئین جدید برای پیشگیری از متاستاز سلول‌های سرطان را شناسایی کرده‌اند.

موبنا – دانشمندان “موسسه تحقیقات اسکریپس” (Scripps Research Institute) یک پروتئین که سرعت فرآیند “متاستاز” یا “دگرنشینی” (metastasis) را افزایش می‌دهد، شناسایی کرده‌اند و دریافتند که کاهش سطح این پروتئین می‌تواند مانع رشد تومور شود.
“فاکتور رشد تغییردهنده بتا” (TGF-β) یک پروتئین نشانه‌گذاری است که به طور طبیعی رشد سلول‌های سالم را کنترل می‌کند، اما سرطان به دلیل یک جهش که به آنها اجازه می‌دهد منتشر شده و از شناسایی شدن توسط سیستم ایمنی بدن بگریزند، می‌تواند قوانین را از بین ‌ببرد.
این باعث می‌شود که TGF-β یک هدف بسیار خوب برای مبارزه با سرطان باشد. دانشمندان اخیرا “سلول‌های لنفوسیت تی” (T-cells) را برای سرکوب این پروتئین و پیگیری این سلول‌های سرطانی پنهان شده، طراحی کرده‌اند.
مشکل این است که TGF-β چند عملکرد مثبت نیز در بدن دارد، بنابراین سرکوب کامل این پروتئین درست نیست. درعوض، محققان اسکریپس تلاش‌های خود را بیشتر بر”بالادست” (upstream) مرتبط با این پروتئین که LTBP3 نام دارد، متمرکز کرده‌اند.

شناسایی یک پروتئین برای مبارزه با گسترش سلول‌های سرطانی

این پروتئین برای تنظیم TGF-β شناخته شده است، بنابراین تیم تحقیقاتی، آن را آزمایش کردند تا ببینند نقش این پروتئین در متاستاز سرطان چیست.
دانشمندان موسسه اسکریپس از “رویان جوجه” و موش‌ها استفاده کردند و خطوط سلول تومور انسانی را ایجاد کردند.
در هر یک از این مدل‌ها، محققان بیان و ترشح LTBP3 را مسدود کردند و دریافتند که تومورهای اولیه قادر به متاستاز نبودند.
“النا دریوجینا” (Elena Deryugina) محقق این پژوهش می‌گوید: به طور خاص، به نظر می‌رسد که LTBP3 به تومورها کمک می‌کند تا در یک فرایند به نام “رگ زایی” (angiogenesis)، رگ‌های خونی جدید ایجاد کنند که برای گسترش سلولی تومور است.
این یافته نشان می‌دهد که LTBP3 به تومورها کمک می‌کند تا سریعا رگ‌های خونی جدید تولید کنند و در مراحل اولیه متاستاز شوند
این تحقیق در مجله “Oncogene” منتشر شد.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا