اقتصاد دیجیتال مفاهیم حکمرانی را تغییر می دهد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع دانشجوایان دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اهمیت اقتصاد دیجیتال تاکید کرد که در آینده نزدیک اقتصاد دیجیتال مفاهیم حکمرانی را تغییر می دهد.

موبنا – به گزارش موبنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهندس آذری جهرمی در جشن انقلاب اسلامی دانشگاه شهید بهشتی و در جمع دانشجویان و اساتید این دانشگاه با اشاره به اینکه در این ایام باید نگاهی هم به گذشته کشور داشته باشیم، گفت : باید سوال کنیم که در گذشته ما چه جایگاهی در فناوری ها، صنعت هسته ای، دفاعی و نانو فناوری داشتیم و قطعا جایگاهی نداشتیم و ورود تکنولوژی ها نیز با هدف مصرف گرایی انجام می شد.
جهرمی بابیان اینکه امروز جوانان در تکنولوژی و فناوری حرف هایی در دنیا دارند، افزود : شاهد ما به لحاظ کار گروهی مشکل داشته باشیم ولی تربیت یافتگان دانشگاهی ما درسطح نخبگان دنیا هستند و باید ببینیم که در آن زمان چه تعداد از جوانان کشور در این سطح حضور داشتند و امروز وضعیت ما چگونه است .
وی با اشاره به اقتدار منطقه ای ایران نیز گفت : مسائل منطقه ای بدون حضور ایران قابل حل نیست و کشورهای دیگر مجبور به مذاکره درباره موضوعات منطقه ای و حقوق هسته ای ایران شدند .
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید به اینکه ما در مسیر حرکت به قله هستیم، گفت : این حرکت سخت است و خستگی، چالش و ریزش دارد اما باید نگاه کنیم ببینیم که کجا بوده ایم و به کجا باید برویم و دهه فجر زمان مناسبی برای طرح این موضوع است .
وی تصریح کرد : متاسفانه ما می بینیم سیاه نمایی بسیاری می شود و هر اشتباه و خطایی بزرگ نمایی شده و به نظام و انقلاب و به دینداری نسبت داده می شود.
جهرمی با بیان اینکه در بزرگ نمایی و سیاه نمایی ها دعواهای سیاسی نیز وجود دارد، گفت : البته این مسائل در فعالیت های سیاسی و مردم سالاری طبیعی است اما گاهی از حدود خیرخواهی و نصیحت خارج شده و هدف تخریب می شود.
وی تصریح کرد:خصلت نظام و مسوولان باید این باشد که اشتباه و انتقادات را بپذیرند و اصلاح کنند و نگران جایگاه خود نیز نباشند .
وی با بیان اینکه، اگر کسی با عدم موفقیت دولت خوشحال می شود بداند که این عدم موفقیت نظام است، افزود : در صورتی که دولت از نظام جدا نیست و اگر دولت موفق باشد به این معنی است که نظام موفق است و اگر دولت موفق نباشد نظام نیز موفق نیست.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود، یکی از دستاورد های بی نظیر بشری را فضای مجازی عنوان کرد و افزود : شاید تا به امروز هیچ چیزی زندگی بشر را تا این حد دستخوش تغییرات نکرده است و تا حدی که تاکنون دستخوش تغییرات کرده است، چندین برابر تغییرات نیزپیش رو وجود دارد.
وی با تاکید به اهمیت فضای مجازی، گفت : فضای مجازی فقط یک پیام رسان نیست و ابعاد و عمق آن از چیزی که امروز می بینیم فراتر است و تحلیل اقتصادانان بزرگ دنیا این است که ما به زودی با انقلاب صنعتی چهارم مواجه هستیم .
جهرمی با بیان اینکه در آینده با مفهوم جدیدی به نام اقتصاد دیجیتال مواجه می شویم، افزود : در آینده با تغییر سبک حکمرانی ، زندگی و فرهنگ مواجه می شویم به طوری که جاری شدن تکنولوژی در زندگی بشر تغییرات شگرفی را به وجود می آورد.
وی بلاک چین را یکی دیگر از تغییرات شگرفی دانست که در دنیا نیز مطرح است و در ادامه خاطر نشان کرد : این تکنولوژی مفاهیم حکمرانی را عوض می کند و ارزهای دیجیتال مفاهیم بانکداری و اینترنت اشیا نیز سبک زندگی را تغییر می دهد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تمام زیرساخت های را درآینده وابسته به فضای مجازی عنوان کرد و افزود : یکی از راه های برخورد با این تغییرات وادادگی است و منتظر باشیم که تکنولوژی بیاید و از مزایا و فرصت های آن استفاده کنیم مانند سال های گذشته که چنین کاری انجام شده است .
وی تاکید کرد : راه دیگر برخورد و مقابله با فضای مجازی است و هر دو این راه ها یک نتیجه دارد که شکست است، این در صورتی است که ما در مقابل این فضا چاره داریم و راه آن هم خلاقیت است .
جهرمی با اشاره به اینکه خلاقیت در مغز و قلب جوان ایرانی وجود دارد، گفت : اما شرایط برای شکوفایی خلاقیت جوانان مهیا نیست و رشد خلاقیت ها نیاز به زیست بوم دارد .
وی با تاکید به اینکه دانش این حوزه در نزد جوانان وجود دارد، افزود: یک نگاه این است که دولت ها به سراغ توسعه این خدمات بروند در صورتی که در دنیا دولت ها بیشتر مقررات گذار هستند و و تصدی گری از دولت ها کنار رفته است و فقط در زیرساخت های حاکمیتی حضور دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا