رفع فیلتر «توئیتر» دغدغه بهارستانی‌ها نیست

چندی پیش محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص عضویت خود در شبکه توئیتر در پاسخ به سؤال کاربران گفت: بنابر قانون فعالیت توئیتر در ایران ممنوع شده است اما فعالیت ایرانیان در توئیتر ممنوع نیست.

موبنا – اخیراً نیز آذری جهرمی در گفت‌ و‌ گو با یکی از خبرگزاری‌ها گفت: «رفع فیلتر توئیتر را نمی‌توان تنها از وزارت ارتباطات مطالبه کرد، برطرف کردن این چالش‌ها که درباره‌شان اختلاف نظر وجود دارد باید با گفت‌وگو به جمع‌بندی رساند و این مهم با ظرفیت شورای عالی فضای مجازی محقق خواهد شد.» استفاده از توئیتر دغدغه بسیاری از کاربران است و زمانی که بسیاری از مقامات کشور در این شبکه اجتماعی فیلتر شده حضور فعالی دارند این سؤال برای بسیاری مطرح می‌شود که چرا باید توئیتر برای کاربران فیلتر و برای مسئولان آزاد باشد. به همین علت رفع فیلتر از این شبکه اجتماعی تبدیل به یکی از مطالبه‌های مردم شده است از این‌رو روزنامه ایران به سراغ نمایندگان مجلس رفت تا بداند نمایندگان چقدر پیگیر این مطالبه هستند.

 

نیم‌نگاه
سید جواد حسینی کیا: مسئولینی که در این شبکه ها حضور دارند و توئیت می کنند بیکار هستند، چرا که مسئولینی که دغدغه کار برای مردم را دارند حتی فرصت تماشا کردن تلویزیون را ندارند چه برسد که بخواهند در این شبکه ها حضور داشته باشند
رمضانعلی سبحانی‌فر: این همه شبکه اجتماعی وجود دارد مردم بروند از آن شبکه ها استفاده کنند. قرار هم نیست نمایندگان در این زمینه کاری انجام دهند از سوی دیگر رفع فیلتر این شبکه باید مراحل قانونی خود را طی کند و در این زمینه باید شورای عالی فضای مجازی و کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ورود کنند
محمود صادقی: تلاش های غیررسمی ام برای رفع فیلتر توئیتر ادامه دارد البته تا به این لحظه تلاش های ما نتایجی در بر نداشته است ولی هنوز اقدام رسمی از سوی نمایندگان صورت نگرفته است به نظر من نمایندگان و اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه باید در این زمینه بیشتر تلاش کنند

اقدام‌های غیررسمی
برای رفع فیلتر توئیتر
محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران بارها خواستار رفع فیلتر توئیتر شده است. وی چندی پیش در این شبکه اجتماعی توئیت کرد: «فیلترینگ توئیتر توجیهی ندارد. فعالیت مقامات عالی نظام و بسیاری از شخصیت‌ها در این شبکه گواه این مدعا است. برای رفع آن تلاش خواهم کرد.» صادقی درباره اینکه چه اقدام‌هایی برای مطالبه مردم برای رفع فیلتر توئیتر کرده است به «ایران» گفت: تلاش‌های غیررسمی‌ام برای رفع فیلتر توئیتر ادامه دارد ولی هنوز اقدام رسمی از سوی من و نمایندگان صورت نگرفته است. نماینده مردم تهران افزود: با نمایندگان صحبت‌های غیررسمی داشتیم ولی اقدام رسمی انجام نداده‌ایم. البته تا به این لحظه تلاش‌های ما نتایجی دربر نداشته است. البته با وزیرارتباطات نیز صحبت‌هایی کرده‌ایم، به نظر من نمایندگان و اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه باید در این زمینه بیشتر تلاش کنند. محمود صادقی گفت: به نظر من دلیل موجهی برای فیلتر توئیتر وجود ندارد چون در این شبکه اجتماعی تنها بحث اطلاع‌رسانی مطرح است همه مسئولان و مقامات رسمی کشور به چند زبان در این شبکه اجتماعی فعال هستند بنابراین نباید مردم را از آن محروم کرد. از این‌رو فعالان و علاقه‌مندان به اطلاع‌رسانی از ما می‌پرسند که چرا باید این شبکه مسدود باشد و از نگاه من نباید فعالان رسانه‌ای را از این شبکه محروم کرد و رفع فیلتر آن یکی از مطالبه‌های مردم است. طیبه سیاوشی عنایتی نماینده مردم تهران نیز از جمله نمایندگانی است که در توئیتر فعال است. سیاوشی به «ایران» گفت: من با استفاده از فیلترشکن از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنم. ما نیز خواهان رفع فیلتر این شبکه اجتماعی هستیم. سیاوشی در پاسخ به این سؤال که آیا نمایندگان مجلس رفع فیلتر توئیتر را که مطالبه فعالان رسانه‌ای است پیگیری می‌کنند، گفت: تاکنون در مجلس صحبتی درباره رفع فیلتر این شبکه اجتماعی نشده است ولی باید خود وزیر ارتباطات که می‌گوید فعالیت ایرانیان در این شبکه اجتماعی ممنوع نیست، اقدام کند. از سوی دیگر رفع فیلتر توئیتر به شورای عالی فضای مجازی مربوط است از این‌رو وزیر و دست اندرکاران باید با این شورا رایزنی کنند تا این شبکه اجتماعی رفع فیلتر شود.
اشتغال دغدغه مردم است نه توئیتر
روزنامه ایران سپس سراغ نمایندگان کمیسیون صنعت، معدن و تجارت، کمیسیونی که پیگیری مسائل فضای مجازی و ارتباطات را بر عهده دارد، رفت تا بداند این گروه از نمایندگان چه اقدام‌هایی را برای مطالبه فعالان رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی انجام داده‌اند.
داریوش اسماعیلی نماینده اصولگرای سروستان و رضا انصاری نماینده اصلاح‌طلب داراب که عضو کمیسیون صنعت، معدن و تجارت هستند، حاضر به اظهارنظر در این زمینه نشدند. اسماعیلی گفت: هر نماینده‌ باید با توجه به تخصص‌اش صحبت کند و تخصص من در زمینه صنعت و معدن و تجارت است. نماینده سروستان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه افرادی که در این شبکه اجتماعی توئیتر فعالند، خواهان رفع فیلتر این شبکه اجتماعی که صرفاً جنبه اطلاع‌رسانی دارد، هستند بنابراین شما باید فارغ از بحث تخصص به‌عنوان نماینده مردم پیگیر این خواسته مردم باشید، گفت: هر نماینده‌ به صورت تخصصی باید در هر زمینه‌ ورود کند وقتی اینگونه عمل شود، بیشتر به درد مردم می‌خورد؛ باید حساب شده حرف زد و عمل کرد. در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نیز گزارش‌های کمیسیون‌های تخصصی ملاک قرار می‌گیرد، چرا که تمام نمایندگان نمی‌توانند در همه حوزه‌ها به صورت تخصصی وارد شوند به همین خاطر ما را از اظهارنظر در این زمینه معاف کنید.
رضا انصاری دیگر عضو کمیسیون صنعت، معدن و تجارت نیز علت اظهارنظر نکردنش را نداشتن تخصص در این زمینه عنوان کرد و ما را به نماینده‌های تخصصی حوزه کمیته ارتباطات ارجاع داد. وی گفت: من در حوزه غیرتخصصی خود صحبت و اظهارنظری نمی‌کنم. سیدجواد حسینی کیا نماینده اصولگرای مجلس و عضو کمیسیون صنعت و معدن و تجارت با بیان اینکه به دلایل امنیتی اینستاگرام، تلگرام و توئیتر بسته شده و به نوبت هم بازگشایی شدند گفت :باز شدن فضای مجازی فیلتر شده نیاز به تصمیم و رأی شورای امنیت ملی دارد. حسینی‌کیا در پاسخ به سؤال «ایران»که توئیتر مدت‌ها قبل از تلگرام و اینستاگرام فیلتر شده و به ناآرامی‌های اخیر ارتباطی ندارد، گفت: به هر صورت قانونی این کار صورت گرفته است و ما باید قانون دستگاه قضایی را بپذیریم و قبول کنیم نماینده مجلس، وزیر ارتباطات حتی رئیس جمهوری نیز نمی‌توانند فراتر از قانون حرف زده وغیر قانونی عمل کنند چرا که ملاک برای همه قانون است.
این نماینده مردم سنقر در پاسخ به این سؤال که آیا نمایندگان مجلس برنامه‌ای برای پیگیری این مطالبه مردم دارند یا خیر، گفت: مگر چند درصد مردم دغدغه رفع فیلتر توئیتر را دارند که نیاز است نمایندگان مجلس برای آن وقت بگذارند چرا که ما با مشکلات بزرگتری همچون اشتغال دست به گریبان هستیم. حسینی کیا در خصوص فعالیت مسئولان در شبکه اجتماعی توئیتر نیز بر این عقیده است که مسئولینی که در این شبکه‌ها حضور دارند و توئیت می‌کنند بیکار هستند چرا که مسئولینی که دغدغه کار برای مردم را دارند حتی فرصت تماشا کردن تلویزیون ندارند چه برسد که بخواهند در این شبکه‌ها حضور داشته باشند
کلید رفع فیلتر
در دستان شورای عالی فضای مجازی
رمضانعلی سبحانی فر نماینده سبزوار و عزیز اکبریان نماینده کرج، عضو کمیته ارتباطات کمیسیون صنعت، معدن و تجارت هستند. کمیته‌ای تخصصی که فضای مجازی و ارتباطات را پیگیری می‌کند. رمضانعلی سبحانی فر درباره رفع فیلتر شبکه اجتماعی توئیتر به «ایران»گفت: این همه شبکه اجتماعی وجود دارد و مردم بروند از آن شبکه‌ها استفاده کنند. قرار هم نیست نمایندگان در این زمینه کاری انجام دهند. سبحانی‌فر در پاسخ به این سؤال که برای رفع فیلتر توئیتر چه باید کرد؟ گفت: باید مراحل قانونی خود را طی کند و در این زمینه باید شورای عالی فضای مجازی و کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ورود کنند. قانون وجود دارد و‌طبق قانون می‌توانند جایی را ببندند و باز کنند از این‌رو این نهادها می‌توانند تنها در این زمینه اظهارنظر کنند.
عزیز اکبریان نماینده کرج نیز به‌«ایران» گفت: هر شبکه اجتماعی خارجی بپذیرد که قوانین ما را رعایت کند و سرورهای خود را به داخل کشور بیاورد، مشکلی ندارد و می‌تواند طبق شرایطی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعیین می‌کند، به فعالیت خود در این کشور ادامه دهد و فیلتر نخواهد بود.
اکبریان افزود: مجلس و کمیته ارتباطات کمیسیون صنعت، معدن و تجارت نیز تاکنون در زمینه رفع فیلتر این شبکه اجتماعی اقدامی نکرده است، چرا که معتقد است باید شبکه‌های اجتماعی خارجی سرورهای خود را به داخل ایران بیاورند. عضو کمیسیون صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سؤال دیگر که شبکه اجتماعی توئیتر با دیگر شبکه‌ها متفاوت است و صرفاً همه مردم از آن برای اطلاع‌رسانی استفاده می‌کنند از این‌رو به نظر می‌رسد برای رفع فیلتر این شبکه باید اقدامی صورت بگیرد، گفت: این دیگر دست قوه قضائیه است و نمایندگان برای رفع آن هیچ برنامه‌ای در دستور کار خود ندارند.

 منبع: روزنامه ایران | سوسن صادقی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا