فهرست بهترین گوشی‌های هوشمند تاریخ در یک دهه گذشته (+عکس)

در این گزارش شش گوشی هوشمند برتر جهان طی یک دهه گذشته معرفی شده‌اند که هر کدام از آنها توانستند یکی از بزرگترین تحولات را در این زمینه برجا بگذارند.

موبنا – سال ۲۰۰۸ میلادی در صنعت گوشی‌های هوشمند اهمیت بسیار زیادی داشت. در این سال سیستم‌های عاملی مانند «سیمبین» و «بلبکبری او‌اِس» وجود داشتند که بسیار مورد توجه مردم بودند و بازار جهانی در دستان آنها بود. همان سال پلتفرم‌های جدید هم روی کار آمدند و کاربران توانستند از نمایشگر لمسی استفاده‌های بیشتری بکنند. البته آن روزها گوشی‌های کاربردی فراوانی هم روانه بازار می‌شدند که نمایشگر لمسی نداشتند و طولی نکشید که همه کمپانی‌ها روی نمایشگر لمسی در این دستگاه‌های موبایلی تمرکز کردند.

اگر شما هم آن روزها گوشی هوشمند در دست داشتید، این گزارش می‌تواند خاطرات ده سال شما از این عرصه را زنده کند. در این گزارش شش گوشی هوشمند برتر جهان طی یک دهه گذشته معرفی شده‌اند که هر کدام از آنها توانستند یکی از بزرگترین تحولات را در این زمینه برجا بگذارند.

توجه داشته باشید گوشی‌هایی که در این لیست مشاهده می‌کنید به ترتیب حروف الفبای انگلیسی آورده شده‌اند و به همین خاطر مشاهده نام یکی از آنها در ابتدا یا انتهای لیست به معنی بهتر یا بدتر بودن آنها نیست.

فهرست بهترین گوشی‌های هوشمند تاریخ در یک دهه گذشته (+عکس)

آیفون ۳جی اپل

چه هوادار محصولات اپل باشید و چه گوشی‌های اندرویدی را ترجیح دهید، باید بپذیرید که ورود گوشی هوشمند آیفون در سال ۲۰۰۷ میلادی توانست یکی از بزرگترین تحولات را در این زمینه ایجاد کند. این گوشی هوشمند نمی‌توانست خدمات نسل سوم شبکه‌های مخابراتی یا ۳G را در اختیار کاربران بگذارد و البته گیرنده ماهواره‌ای GPS هم نداشت. خوشبختانه یک سال پس از عرضه این محصول شرکت اپل در سال ۲۰۰۸ میلادی مدل جدیدی از گوشی هوشمند خود را روانه بازار کرد که «آیفون ۳جی» نام داشت. این گوشی هوشمند در حالی روانه بازار شد که اپل فروشگاه اینترنتی «اپ استور» را تنها با ۵۰۰ اپلیکیشن اولیه در دسترس کاربران خود قرار داد.

گوشی هوشمند «آیفون ۳جی» اپل نسبت به مدل قبلی تفاوت زیادی نداشت و مانند آن یک نمایشگر ۳.۵ اینچی با کیفیت ۳۰ در ۴۸۰ پیکسل را شامل می‌شد و برای این گوشی هوشمند حافظه داخلی ۱۶ گیگابایتی در نظر گرفته شده بود. دوربین این گوشی با کیفیت ۲ مگاپیکسلی تصویربرداری می‌کند و شکل ظاهری آن هم مانند مدل قبلی بود. البته شرکت اپل در این گوشی هوشمند بدنه را از جنس آلومینیوم و پلاستیک تولید کرده بود و این در حالی بود که مدل قبلی بدنه پلاستیکی داشت.

فهرست بهترین گوشی‌های هوشمند تاریخ در یک دهه گذشته (+عکس)

بلک‌بری بولد ۹۰۰۰

یک دهه قبل شرکت کانادایی RIM که هم اکنون با نام بلک‌بری شناخته می‌شود بزرگترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در جهان بود و نسبت به دیگر کمپانی‌های آمریکایی تعداد بیشتری گوشی می‌فروخت. این شرکت در سری محصولات Curve و Pearl دستگاه‌هایی روانه بازار کرده بود که فروش بسیار بالایی داشت. شرکت RIM برای توسعه فعالیت‌های خود در سال ۲۰۰۸ میلادی گوشی هوشمندی را با نام «بلک‌بری بولد ۹۰۰۰»  عرضه کرد.

این محصول پیشرفته‌ترین گوشی هوشمند زمان خود محسوب می‌شود و اندازه آن نسبت به محصولات سری Curve و Pearl بزرگتر بود. برای این گوشی هوشمند یک صفحه‌کلید سخت‌افزاری QWERTY در نظر گرفته شده بود که در نوع خود بی‌نظیر بود و همچنین نمایشگر بزرگ ۲.۶ اینچی آن می‌توانست تصاویر را با کیفیت ۴۸۰ در ۳۲۰ پیکسل پخش کند.

گوشی هوشمند «بولد ۹۰۰۰» قدرتمندترین محصولی بود که با برند بلک‌بری وارد بازار شد. برای این محصول پردازنده ۶۲۴ هرتزی در نظر گرفته شده بود و یک نسخه جدید از سیستم عامل «بلک‌بری او‌اس» هم روی آن نصب شده بود. علاوه بر موارد یاد شده این گوشی هوشمند می‌توانست گیرنده شبکه مخابراتی ۳G، شبکه بی‌سیم وای-فای، گیرنده ماهواره‌ای جی‌پی‌اس و اسپیکرهای استریو داشت. همه این قابلیت‌ها باعث شد گوشی مذکور به موفقیت برسد. در سال ۲۰۱۱ میلادی بلک‌بری اعلام کرد که سری محصولات بولد دیگر تولید نمی‌شوند تا آیفون و اندروید این عرصه را در دست بگیرند.

فهرست بهترین گوشی‌های هوشمند تاریخ در یک دهه گذشته (+عکس)

اچ‌تی‌سی دریم / تی-موبایل جی۱

اگر چه شرکت گوگل سال ۲۰۰۷ میلادی برای نخستین بار سیستم عامل اندروید را معرفی کرد،‌ولی نخستین گوشی هوشمند مبتنی بر این پلتفرم اکتبر ۲۰۰۸ روانه بازار شد. این گوشی هوشمند در بازار آمریکا «تی-موبایل جی۱» نام داشت و البته کاربران جهانی آن را با نام «اچ‌تی‌سی دریم» خریداری می‌کردند.

نخستین گوشی هوشمند اندرویدی جهان بسیار محبوب بود. این دستگاه نمایشگر ۳.۲ اینچی با کیفیت ۳۲۰ در ۴۸۰ پیکسل لمسی داشت که زیر آن چهار کلید سخت‌افزاری تعبیه شده بود و یک صفحه‌کلید سخت‌افزاری کشویی QWERTY هم در اختیار کاربر قرار می‌گرفت. طراحی این گوشی هوشمند بسیار متفاوت بود و اینکه سیستم عامل متن باز گوگل روی آن نصب شده بود، امکان استفاده مستقیم از سرویس‌های مختلف گوگل از جمله جیمیل، مپس،‌ یویتیوب و … را فراهم می‌کرد.

البته این گوشی هوشمند از قابلیت چند-لمسی پشتیبانی نمی‌کرد و به عبارت دیگر در آن واحد فقط یک نقطه قابل لمس روی نمایشگر را تشخیص می‌داد. آپریل ۲۰۰۹ گفته شد که در کشور آمریکا یک میلیون دستگاه گوشی «تی-موبایل جی۱» فروخته شده است. هم اکنون ۱۰ سال از زمان عرضه این محصول می‌گذرد و آخرین آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد گوشی‌هایی که مردم جهان از آنها استفاده می‌کنند نمایشگر لمسی دارد.

فهرست بهترین گوشی‌های هوشمند تاریخ در یک دهه گذشته (+عکس)

اچ‌تی‌سی تاچ اچ‌دی

سال ۲۰۰۸ برای شرکت تایوانی اچ‌تی‌سی یکی از بزرگترین و موفق‌ترین سال‌ها در تاریخ فعالیت‌های این شرکت بود. آن زمان اچ‌تی‌سی تازه همکاری‌های خود را با گوگل غاز کرده بود و نخستین گوشی هوشمند اندرویدی جهان را روانه بازار کرد. ولی علاوه بر این شرکت مذکور بزرگترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل «ویندوز موبایل» مایکروسافت محسوب می‌شد و بخش اعظم موفقیت‌های خود را هم مدیون همین سیستم عامل بود. یکی از بهترین گوشی‌های ویندوزی که این شرکت روانه بازار کرد «اچ‌تی‌سی تاچ اچ‌دی» نام داشت.

این محصول نخستین پرچمداری بود برای رقابت با آیفون عرضه شد. برای این گوشی هوشمند نمایشگر لمسی بزرگ در نظر گرفته شده بود و اندازه این نمایشگر نسبت به آیفون بزرگتر بود و البته کیفیت بالاتری هم داشت. اچ‌تی‌سی این دستگاه موبایلی را به نمایشگر ۳.۸ اینچی با کیفیت ۴۸۰ در ۸۰۰ پیکسل مجهز کرد.

گوشی هوشمند «اچ‌تی‌سی تاچ اچ‌دی» از بهترین دستگا‌ه‌های سخت‌افزاری موبایلی سال ۲۰۰۸ بود. ولی در نهایت عرصه را به آیفون واگذار کرد. زیرا ویندوز موبایل در اواخر دوران محبوبیت خود به سر می‌برد و مایکروسافت هرگز نتوانست این پلتفرم را زنده کند.

فهرست بهترین گوشی‌های هوشمند تاریخ در یک دهه گذشته (+عکس)

نوکیا ای۷۱

یکی از بهترین گوشی‌های تاریخ مجهز به صفحه‌کلید کامل QWERTY که شرکت غیر از بلک‌بری تولید و عرضه شد «نوکیا ای۷۱» بود که قیمت بسیار مناسبی هم داشت. این گوشی هوشمند آن زمان ۴۵۰ دلار فروخته می‌شد و تجربه بسیار متفاوتی در اختیار کاربران می‌گذاشت. بدنه این گوشی هوشمند طراحی بسیار زیبا داشت و از فلز ساخته شده بود. در حالی که آن زمان بسیاری از مدیران شرکت «نوکیا ای۷۱»  می‌خریدند، این گوشی توانست بین کاربران خانگی هم محبوبیت زیادی کسب کند.

روی این گوشی هوشمند سیستم عامل سیمبین نصب شده بود و آیکون‌های منتشر شده روی نمایشگر می‌توانستند برحسب سلیقه کاربر تغییر کنند. این گوشی فنلاندی نمایشگر ۲.۴ اینچی با کیفیت ۳۲۰ در ۲۴۰ پیکسل را در خود جا داده بود که البته این نمایشگر لمسی نبود. از دیگر امکانات این گوشی می‌توان به گیرنده مخابراتی ۳G، گیرنده بی‌سیم وای-فای، گیرنده ماهواره‌ای جی‌پی‌اس، مرورگر اینترنتی پرسرعت، نقشه هوشمند نوکیا و … اشاره کرد.

فهرست بهترین گوشی‌های هوشمند تاریخ در یک دهه گذشته (+عکس)

سامسونگ اومنیا

این گوشی هوشمند اواسط سال ۲۰۰۸ میلادی وارد بازا رشد و یکی از بهترین و زیباترین محصولات سامسونگ در آن زمان بود و پیش از آنکه سامسونگ روی سیستم عامل اندروید تمرکز کند، موفقیت فراوانی را به دست آورد. این گوشی هوشمند با سیستم عامل ویندوز موبایل ساخته شده بود که نمایشگر لمسی ۳.۲ اینچی با کیفیت ۲۴۰ در ۴۰۰ مگاپیکسلی را شامل می‌شد و برای آن دوربین دیجیتالی ۵ مگاپیکسلی در نظر گرفته شده بود. طراحی بدنه این گوشی هوشمند بسیار زیبا بود و سامسونگ آن را به رابط کاربری تاچ‌ویز مجهز کرده بود که بعدها این رابط کاربری با سیستم عامل اندروید سازگارشد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا