نهنگی که سخنان انسان را مانند طوطی تقلید می‌کند (+فیلم)

از جمله صداهایی که ویکی به راحتی آنها را تقلیت می‌کند و به راحتی آنها را می‌گوید می‌توان به hello (سلام)، one (یک)، two (دو) و three (سه) اشاره کرد.

موبنا – تکرار کردن سخنان انسان توسط حیوانات از جمله اتفاقاتی بسیار لذت بخش است و تصاویر ویدیویی مربوط به آن میلیون‌ها بار در شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌شود. طوطی‌ها بیشترین استعداد را در این زمینه دارند و از آنها به عنوان ستاره حیوانات برای یادگیری و تکرار سخنان انسان یاد می‌کنند. ولی یک نهنگ قاتل که با بدن مشکی براق و چشم‌های سفید شکل ظاهری بسیار زیبای دارد و او را «ویکی» نامگذاری کرده‌اند هم می‌تواند این کار را بکند. این نهنگ ۱۴ ساله نشان داده است که تا چه اندازه برای صحبت کردن و آواز خواندن به روش‌ انسان‌ها مهارت دارد و چگونه می‌تواند کلماتی که مربی به او می‌گوید را تقلید کند. از جمله کلماتی که این نهنگ زیبا یاد گرفته است می‌توان به Amy یا bye-bye به معنای خداحافظی اشاره کرد.

محققان از ابتدا این نهنگ ماده را برای یاد گرفتن سخنان انسان و تکرار آنها آموزش دادند. در مراحل نخست این نهنگ در شرایطی قرار گرفت که بتواند سیگنال‌های دستی منتشر شده از سوی مربی را دنبال کند. با این سینگال‌ها به نهنگ این پیام داده می‌شد که «این را کپی کن». به عنوان مثال به ویکی طوری آموزش داده شد تا رفتار یک نهنگ دیگر را که از آب بیرون می‌پرید و حرکات نمایشی انجام می‌داد، کپی کند.

سپس محققان صداهایی را برای او پخش کردند که هرگز در زندگی خود آنها را گوش نکرده بود. این اصوات در مجموع صدای پنج نهنگ و شش عبارت کوتاه گفته شده توسط مربیان را شامل می‌شد. در این مرحله مربیان از ویکی خواستند صداهایی که شنیده است را کپی کند.

در تمام آزمایش‌های صورت گرفته ویکی به این فرمان ها پاسخ مثبت داد و درخواست‌هایی که از او برای کپی کردن صداها شده بود را به درستی انجام داد و کارشناسان اعلام کردند رفتاری که ویکی انجام داده است، با صداهایی که برای او پخش شده کاملا مطابقت داشته است. این گروه تحقیقاتی روز جاری گزارشی را در آخرین شماره از «مجموعه مقالات انجمن سلطنتی بریتانیا» منتشر کردند و طی آن گفته شد که ویکی باهوش‌ترین نهنگ جهان محسوب می‌شود. البته در برخی موارد ۱۷ بار طول کشیده است تا ویکی صدایی را که می‌شنود به همان شکل تقلید کند. ولی در بین همه صداهایی که برای او پخش شده است، این نهنگ در چهار مورد اولین باری که صدا را شنید به درستی تقلید کرد. از جمله صداهایی که ویکی به راحتی آنها را تقلیت می‌کند و به راحتی آنها را می‌گوید می‌توان به hello (سلام)، one (یک)، two (دو) و three (سه) اشاره کرد.

نهنگ‌ها از جمله جانوارانی محسوب می‌شوند که در گروه حیوانات وحشی قرار می‌گیرند و البته بررسی‌ها نشان داده است که در بین همه موجودات یکی از قوی‌ترین گوش‌ها را دارند. بنابراین دانشمندان به این نتیجه رسیدند که توانایی آنها برای یادگیری صداهای جدید می‌تواند زیاد باشد و روش جدید تعامل بین آنها و انسان برقرار شود.

دکمه بازگشت به بالا