«آیفون ۹» در مقابل «آیفون ایکس‌اس»: همه آنچه که باید بدانید

در اینجا همه تفاوت‌های موجود میان «آیفون ۹» و «آیفون ایکس‌اس» که سال ۲۰۱۸ میلادی وارد بازار می‌شوند آورده شده است.

موبنا – شرکت اپل به مناسبت دهمین سالگرد تولد گوشی‌های هوشمند خود محصول متفاوتی را با نام «آیفون ایکس» روانه بازار کرد و توضیح داد که این دستگاه بهترین و پیشرفته‌ترین گوشی ساخته شده در تاریخ فعالیت‌های اپل محسوب می‌شود. ولی به نظر شما مدل بعدی این گوشی چگونه خواهد بود؟

منابع آگاه هم اکنون برخی گزارش‌هایی را منتشر کرده‌اند که می‌توان اطلاعات کاملی در مورد مدل ۲۰۱۸ گوشی‌های آیفون به دست آورد و آنها را با هم مقایسه کرد.

به جز اخباری که این روزها در مورد «آیفون ایکس‌اس» و «آیفون ایکس‌اس پلاس» منتشر شده است، رسانه‌های خبری گزارش‌هایی را هم در مورد «آیفون ۹» به انتشار رسانده‌اند که قرار است بیشتر از ۵۰ درصد گوشی های فروخته شده اپل در سال جاری میلادی را تشکیل دهد.

قرار است این محصول جایگزین گوشی هوشمند «آیفون ۸» شود و از نظر قیمت هم با آن مشابه باشد. در اینجا همه تفاوت‌های موجود میان «آیفون ۹» و «آیفون ایکس‌اس» که سال ۲۰۱۸ میلادی وارد بازار می‌شوند آورده شده است.

«آیفون ۹» در مقابل «آیفون ایکس‌اس»: همه آنچه که باید بدانید

بدنه کاملا فلزی؟

این طور که رسانه‌های خبری می‌گویند گوشی هوشمند «آیفون ۹» با قیمت ارزان‌تر وارد بازار می‌شود و به همین خاطر بدنه آن به صورت کامل از فلز ساخته شده است و پشت بدنه آن لایه شیشه‌ای قرار ندارد. «مینگ-چی کو» تحلیلگر مرکز «کِی‌جی‌آی» که همواره پیش‌بینی‌های دقیق در مورد گوشی‌های اپل می‌کند اعلام کرد که «آیفون ۹» چارچوب آلومینیومی دارد و این اتفاق نخستین تفاوت میان دو گوشی هوشمند «آیفون ۹» و «آیفون ایکس‌اس» محسوب می‌شود. گوشی هوشمند «آیفون ایکس» که هم اکنون در بازار موجود است بدنه فولادی دارد که اندکی مقاوم‌تر است و هزینه ساخت آن بیشتر است. بنابراین پیش‌بینی شده است اپل برای آنکه قیمت «آیفون ایکس» را پاین نگه دارد از بدنه یکپارچه آلومینیومی در آن استفاده کند و به جای استفاده از چارچوب فولادی گران‌ قیمت، سری ۷۰۰۰ آلیاژ آلومینیوم را مورد استفاده قرار دهد. با این وجود برخی رسانه‌های خبری می‌گویند که این گوشی هوشمند مانند «آیفون ۸» و «آیفون ۸ پلاس» در قسمت پشت بدنه یک لایه شیشه‌ای را شامل می‌شود که مهم ترین دلیل استفاده از آن امکان پشیتبانی از شارژ بی‌سیم است.

شرکت کوالکم هم اکنون تراشه‌ای ساخته است که گوشی های هوشمند به کمک آن می‌توانند با بدنه فلزی بدون افزایش دما به صورت بی‌سیم شارژ شوند. این تراشه «وی‌پاور» نام دارد و با این وجود گوشی‌های هوشمند به صورت معمول از تراشه بی‌سیم Qi کوالکام استفاده می‌کنند. بسیاری از برندها تصمیم گرفته‌اند به جای استفاده از بدنه فلزی سراغ لایه‌ شیشه‌ای بروند تا این مشکل برطرف شود و احتمالا شرکت اپل هم سیاست مشابه را برای طراحی و تولید «آیفون ۹» دنبال کند.

«آیفون ۹» در مقابل «آیفون ایکس‌اس»: همه آنچه که باید بدانید

یک دوربین برای همه کارها

هنوز جزییات زیادی در مورد کیفیت دوربین گوشی‌های جدید اپل منتشر نشده است. با این وجود منابعآگاه می‌گویند که به طور قطع ماژول دوگانه تصویربرداری OIS در گوشی هوشمند «آیفون ایکس» برای دو گوشی «آیفون ایکس‌اس» و «آیفون ایکس‌اس پلاس» هم مورد استفاده قرار گیرد. گوشی هوشمند «آیفون ۹» به دوربین با یک حسگر واحد مجهز شده است که در قسمت پشت بدنه قرار دارد و از این نظر مشابهت‌هایی با «آیفون ۸» دارد.

با این وجود این احتمال هم وجود دارد که اپل ماژول دوربین در گوشی‌های جدید خود را به‌روز کند. اگر قرار باشد اپل چنین کاری را انجام دهد گمانه‌زنی در مورد کیفیت دوربین جدید اپل دشوار خواهد بود. با این وجود دور از ذهن به نظر نمی‌رسد که دوربین در نظر گرفته شده برای هر سه مدل جدید آیفون با کیفیت ۴ هزار پیکسل و با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه تصویربرداری کنند.

این احتمال وجود دارد که دوربین‌های مذکور همچنان قابلیت اتوفوکوس خودکار را مانند مدل‌های کنونی اپل در اختیار داشته باشند و البته در برخی گزارش‌ها اعلام شده است که بزرگنمایی اپتیکال دوربین‌های جدید اپل دو برابر خواهد شد.

«آیفون ۹» در مقابل «آیفون ایکس‌اس»: همه آنچه که باید بدانید

حذف زایده سیاه بالای نمایشگر

اپل تصمیم دارد برای جلب رضایت هرچه بیشتر کاربران در سال جاری میلادی بخش سیاه‌رنگ بالای نمایشگر گوشی هوشمند «آیفون ایکس» را که با انتقادات شدید همراه شد حذف کند و در عوض حسگر دوربین «ترو دِپت» دوربین جلوی دستگاه زیر نمایشگر کار گذاشته شود و حتی در مدل‌های ارزان‌تر آیفون مجهز به نمایشگر ال‌سی‌دی هم فرآیند مشابه دنبال شود. پنل نمایشگرهای «فول اکتیو» ساخت شرکت جِی‌دی‌آی بهترین گزینه در این زمینه محسوب می‌شوند و می‌توانند حسگر «فِیس‌ آی‌دی» را زیر خود جا دهند. در این زمینه برخی جزییات هم در مورد نمایشگر «آیفون ۹» منتشر شده است تا پنل ال‌سی‌دی آن قابلیت مشابه را شامل شود.

البته فقط شرکت جِی‌دی‌آی نیست که نمایشگرهای ال‌سی‌دی با چنین قابلیتی را به تولید می‌رساند و در مقابل بسیاری از کمپانی‌های بزرگ می‌کوشند نسل جدید نمایشگرهای انعطاف‌پذیر را هم با همین قابلیت تولید کنند. نمایشگرهای «فول اکتیو» شرکت «جِی‌دی‌آی» در همه بخش‌های خود ضخامت ۰.۵ میلیمتری دارند و این کار باعث می‌شود تا شرکت‌های تولیدکننده گوشی هوشمند به راحتی بتوانند از آنها برای ساخت محصولاتی استفاده کنند که تنها یک لبه باریک اطراف نمایشگر آنها را می‌پوشاند.

شرکت اپل برای تامین قطعات مورد نیاز گوشی‌های خود با شرکت‌های مختلف مشارکت می‌کند و از مدل «آیفون ایکس» سراغ استاندارد ۱۸:۹ رفته است تا تنها یک لبه باریک اطراف نمایشگر آن را بپوشاند. شرکت جِ‌دی‌آی هم اکنون یک پنل ۶ اینچی با کیفیت ۱۰۸۰ در ۲۱۶۰ پیکسل تولید کرده ست که احتمالا در مدل‌های جدید آیفون مورد استفاده قرار می‌گیرد و شرکت اپل آن را با نام «پیکس‌آی» در سری جدید گوشی‌های خود استفاده می‌کند. این مسئله به آن معنی خواهد بود که «آیفون ۹» نمایشگر متفاوت و کارآمد را در خود جا داده است.

 «آیفون ۹» در مقابل «آیفون ایکس‌اس»: همه آنچه که باید بدانید

پردازنده مشابه، حافظه کمتر

سه گوشی هوشمند «آیفون ۹»، «آیفون ایکس‌اس» و «آیفون ایکس‌اس پلاس» تراشه مشابه را در خود جا داده‌اند که البته حافظه رم در آنها متفاوت است. بر اساس آخرین خبرهای منتشر شده گوشی هوشمند «آیفون ایکس» رم ۳ گیگابایتی دارد و در مقابل دو گوشی دیگر با رم ۴ گیگابایتی و نمایشگر او‌ال‌ای‌دی عرضه می‌شوند. همچنین شایعاتی منتشر شده است که نشان می‌دهد اپل تصمیم دارد مدل بعدی گوشی هوشمند «آیفون ایکس» را با حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی روانه بازار کند.

شرکت سامسونگ هم اکنونیک مدل از تراشه حافظه‌های فلش برای گوشی‌های هوشمند را معرفی کرده است که به احتمال قوی در آیفون‌های بعدی از آن استفاده می‌شود. با احتساب این قطعات پیش‌بینی شده است که گوشی هوشمند «آیفون ۹» با میانگین قیمت ۷۰۰ تا ۸۰۰ دلار وارد بازار شود و حافظه داخلی آن بین ۶۴ تا ۲۵۶ گیگابایت متغیر باشد.

تراشه ۷ نانومتری A12 اپل برای تمام آیفون‌های سال ۲۰۱۸ به صورت مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرد و شرکت اپل از نیمه دوم سال جاری میلادی تولید انبوه آن را آغاز می‌کند. اپل درخواست تولید بیش از ۱۰۰ میلیون قطعه از این تراشه را به شرکت‌های همکار خود ارایه کرده است و این طور که رسانه‌های خبری می‌گویند، شرکت TSMC وظیفه تولید این تراشه ۷ نانومتری را برعهده دارد.

«آیفون ۹» در مقابل «آیفون ایکس‌اس»: همه آنچه که باید بدانید

باتری و مادربورد

بر اساس آخرین شایعات منتشر شده گفته می‌شود که شکل ظاهری باتری گوشی‌های جدید آیفون شبیه به حرف انگلیسی L است و اپل فضای بیشتری از بخش داخلی این گوشی‌ها را به باطری اختصاص داده است تا ظرفیت آن بیشتر شود. باتری گوشی هوشمند «آیفون ایکس» هم به همین شکل طراحی شد و نسبت به مدل‌های معمول آیفون ۳۰ درصد ظرفیت بیشتر داشت.

شرکت اپل تصمیم دارد یک گام فراتر برود و این طور که «مینگ-چی کو» توضیح داده است، «آیفون ایکس» جدید برای سال جاری میلادی باتری به شکل L دارد و البته برای آن یک سلول واحد در نظر گرفته شده است. مدل کنونی «آیفون ایکس» باتری با ظرفیت ۲۷۱۶ میلی‌آمپر را در خود جا داده است و این در حالی است که مدل بعدی گوشی با نمایشگر ۶.۵ اینچی به باتری ۳۳۰۰ تا ۳۴۰۰ میلی‌آمپر مجهز خواهد شد.

برای مدل دیگر این گوشی‌ها با نمایشگر ۶.۱ اینچی ال‌سی‌دی از باتری با ظرفیت ۲۸۵۰ یا ۲۹۵۰ میلی‌آمپری استفاده می‌شود. این اتفاق به اپل امکان می‌دهد که آیفون‌های سال ۲۰۱۸ باتری پردوام‌تری داشته باشند و البته تراشه A12 هم که بر مبنای فناوری ۷ نانومتری ساخته شده است و انرژی کمتری مصرف می‌کند، به طولانی‌تر شدن عمر باتری کمک می‌کند.

«آیفون ۹» در مقابل «آیفون ایکس‌اس»: همه آنچه که باید بدانید

قیمت

گوشی هوشمند «آیفون ۹» اپل که نمایشگر ۶.۱ اینچی از نوع ال‌سی‌دی دارد با حسگر واحد برای دوربین دیجیتالی اصلی با قیمت ۷۰۰ تا ۸۰۰ دلار وارد بازار آمریکا می‌شود و برای دو گوشی هوشمند «آیفون ایکس‌اس» و «آیفون ایکس‌اس پلاس» هم پیش‌بینی‌هایی در این زمینه صورت گرفته است. شرکت اپل معمولا پس از تایید نهایی مدل اولیه در ماه مارس قیمت نهایی گوشی هوشمند خود را مشخص می‌کند و بنابراین هنوز نمی‌توان گمانه‌زنی دقیقی در این زمینه داشت.

با این وجود «مینگ-چی کو» پیش‌بینی کرده است که گوشی هوشمند «آیفون ایکس‌اس» با حداقل قیمت ۸۴۹ دلار و گوشی هوشمند «آیفون ایکس‌اس پلاس» با نمایشگر ۶.۴۶ اینچی با حداقل قیمت ۹۹۹ دلار وارد بازار شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا