خطر امنیتی یک نرم‌افزار ورزشی برای نیروهای آمریکایی

نرم‌افزاری که مسیرهای طی شده توسط کاربران را نشان می‌دهد، اطلاعاتی حساس درباره نیروهای آمریکا و متحدانش در کشورهایی از جمله عراق و سوریه فاش می‌کند.

موبنا – مقامات سرویس اطلاعات و امنیت ارتش ایالات متحده هشدار داده‌اند، موقعیت سربازانی که از نرم‌افزار ورزشی شرکت استراوا استفاده می‌کنند، به آسانی از طریق سامانه موقعیت‌یاب جهانی (GPS) قابل شناسایی است.

اپلیکیشن Global Heat Map صرفاً برای امور ورزشی و حفظ تناسب اندام طراحی شده اما یکی از ویژگی‌های این نرم‌افزار شناسایی موقعیت سایر کاربران بر روی نقشه برای چت یا مشاوره آن‌لاین است. با توجه به تراکم پایین کاربران در عراق و سوریه، وجود هر نقطه روشن بر روی نقشه به نوعی نمایانگر حضور یا فعالیت سربازان و پرسنل نظامی ارتش ایالات متحده است.

به گفته یکی از مقامات امنیتی آمریکا، هر فرد نظامی با مشاهده وضعیت این نقشه در بیابان‌های عراق و سوریه می‌فهمد که تراکم نقاط نورانی در آن، بیانگر حضور نیروهای آمریکایی چه به صورت انفرادی و چه در قالب پایگاه‌های سیار و ثابت است.

نرم‌افزار Global Heat Map با استفاده از اطلاعات ماهواره‌های GPS نقشه تحرک هر یک از کاربران را در یک بازه زمانی دو ساله و با درخشان کردن نقاط بر روی نقشه نشان می‌دهد.

سخنگوی شرکت استراوا اعلام کرد: در حال حاضر ۲۷ میلیون کاربر از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند که ممکن است در میان آنها، افراد نظامی نیز حضور داشته باشند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این برنامه چیزی را که به نظر می‌رسد مسیرهای خروج نیروها از پایگاه‌هایشان باشد، نشان می‌دهد و این اطلاعاتی است که می‌تواند در بمب‌گذاری‌ها یا حملات مورد استفاده قرار گیرد.

در نقشه این برنامه، کشور عراق به طور عمده تاریک است که استفاده محدود این اپلیکیشن را در این کشور نشان می‌دهد اما تعدادی از پایگاه‌های نظامی شناخته شده که نیروهای آمریکا و متحدانش به آن‌ها اعزام شده‌اند، دراین نقشه مشخص هستند.

نکته خطرناک‌تر این است که امتداد راه‌ها هم در این نقشه مشخص شده‌ است و این موضوع بیانگر آن است که کاربران این برنامه طی جابجایی‌های خود، دستگاه‌های خود را روشن می‌گذارند که احتمالا جزئیاتی را در خصوص مسیرهایی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، به دست می‌دهد.

آدریسیا هریس، سخنگوی پنتاگون به خبرگزاری فرانسه گفت: اطلاعات اخیر بر لزوم آگاهی موقعیتی در هنگام نشر اطلاعات شخصی تأکید می‌کند. وزارت دفاع چنین مسائلی را بسیار جدی می‌گیرد و در حال بررسی این وضعیت است تا احتمال نیاز به آموزش یا راهنمایی‌های بیشتر یا اعمال سیاستی برای حصول اطمینان از پایداری امنیت نیروهای آمریکایی را در داخل کشور و خارج از آن تعیین کند.

به گفته شرکت تولیدکننده این برنامه، این مسأله به راحتی قابل پیشگیری است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا