این بسته بندی ها را با خیال راحت بخورید! (+عکس)

موبنا – تصور کنید اگر ظرف نگهدارنده بطری آب، غذاهای آماده، قهوه و سوپ از مواد خوراکی ساخته می‌شد، تا چه میزان می‌توانستیم در تولید زباله‌های پلاستیکی، کاغذی و … صرفه‌جویی کنیم. بر اساس آمار ثبت شده سال گذشته ۲۵۴ میلیون تن زباله در کشور آمریکا تولید شد که از این میان ۸۷ میلیون تن آن معادل ۳۴.۳ درصد بازیافت شد. با رقم یاد شده کارشناسان می‌گویند هر آمریکایی به طور میانگین سال گذشته حدود دو کیلوگرم زباله تولید کرده است که یک‌سوم آن بازیافت شده است.

در اینجا فهرستی از ۱۳ ماده بسته‌بندی و نگهدارنده خوراکی آورده شده است که ظروف ساخته شده با آنها برای استفاده روزانه توسط مردم کمی عجیب به نظر می‌رسد. شما اگر در چنین موقعیتی قرار بگیرید، پس از نوشیدن قهوه حاضرید فنجان آن را هم بخورید؟

 

بطری آب خوراکی

آیا این حباب عجیب و غریب می‌تواند نحوه تولید بطری‌های پلاستیکی آب را کاملا تغییر دهد؟ شرکت Ooho بسته‌بندی‌های پلاستیکی برای بطری‌های آب را به طور کامل حذف کرده است و می‌گوید که این پلاستیک‌ها برای محیط زیست یکی از بزرگترین عوارض محسوب می‌شوند و بیشترین آسیب را به آن وارد می‌کنند. در عوض این شرکت یک نوع ژل خوراکی برای ساخت محفظه آب معدنی استفاده می‌کند که فرد پس از نوشیدن آب می‌تواند بطری را هم آرام آرام بخورد.

نکته مهم اینجاست که بطری خوراکی این کمپانی ارزان‌تر از بطری‌های پلاستیکی کنونی برای آب تهیه می‌شود، با این وجود یک مشکل اصلی وجود دارد و آن هم تمیز نگه داشتن بطری است تا فرد پس از اتمام کار بتواند آن را بخورد. این بطری انواع مواد بازیافت شدنی و یک لایه زیست تخریب‌پذیر را در قسمت بیرونی خود شامل می‌شود.

 

همبرگرهای پیچیده شده در کاغذهای خوراکی

به نظر شما کاغذی که به دور همبرگر پیچیده می‌شود چه طعمی می‌تواند داشته باشد؟ به تازگی یک شرکت آمریکایی کاغذهایی تولید کرده است که فرد می‌تواند هنگام خوردن همبرگر آن را هم گاز بزند و نوش جان کند. این شرکت جزییاتی را در مورد جنس و نوع کاغذ منتشر کرده است و توضیح می‌دهد که چگونه می‌توان از این کاغذها استفاده کرد.

البته باید گفت کاغذهای خوراکی مخصوص همبرگر در مرحله نخست برای یک دوره زمانی محدود در رستوران زنجیره‌ای Bob مورد استفاده قرار گرفتند. استفاده از این کاغذها یک پروژه کاملا موفق بود و حتی یک مشتری هم پس از مطلع شدن از این اتفاق کاغذ همبرگر را درو نیانداخت و همه آن را خوردند. ولی این پروژه متوقف شد و هنوز سرمایه‌گذاری جدید دیگری روی آن انجام نشده است.

 

لیوان و کاسه‌های خوراکی گیاهی

تصور کنید در منزل خود یا دوستان، پس از خوردن یک سوپ مورد علاقه خود شروع به گاز زدن کاسه آن کنید یا اینکه در یک روز گرم تابستان، حین نوشیدن آب خنک لیوان آن را هم کم کم بخورید. این اتفاق هم اکنون صورت گرفته است.

یک شرکت تازه‌کار آمریکای ظرف‌هایی ساخته است که شکل بسیار زیبایی دارند و تمام مجموعه وسایل آشپزی آن که شبیه به مجسمه‌های تزیینی است، به طور کامل از موارد خوراکی و زیست تخریب‌پذیر ساخته شده است. این مواد در اصل ورقه‌های فشرده شده از مواد گیاهی هستند که گوجه‌ فرنگی، هویج، فلفل و نخود فرنگی را شامل می‌شوند.

 

لوازم خانگی خوراکی

اگر شرایط خیلی بد پیش برود و به دلیل جنگ،‌ زلزله،‌ قحطی یا … هیچ چیز برای خوردن وجود نداشته باشد، ‌لوازم خانگی می‌توانند به کمک شما بیایند و شما را از گرسنگی نجات دهند. همک اکنون مدل اولیه از یک سری لوازم خانگی شامل مبل و تخت خواب ساخته شده است که کاملا خوراکی هستند و کاربرد آنها با انواع عادی و معمولی خود هیچ فرقی نمی‌کند. شرکت سازنده این محصولات معتقد است که داشتن مبلمان خوراکی می‌تواند مزایای فراوانی برای مردم به دنبال داشته باشد و در شرایط بحرانی به آنها کمک کند.

استدیوی طراحی «لانزاوِکیا + وای» یک سری کامل از لوازم خانگی خوراکی طراحی و تولید کرده است که پایه اصلی آنها را یک چارچوب فلزی مشکی تشکیل می‌دهد و روی آن قطعات خوراکی نصب شده است و فرد می‌تواند همه بخش‌های تشکیل دهنده این محصولات را بخورد تا فقط چارچوب فلزی از آن باقی بماند. مواد خوراکی به کار برده شده در این وسایل تخت‌ خواب با تکه‌های فشرده برنج، یک پتوی نرم از لوبیا، صندلی‌های ساخته شده از شکلات‌های سخت، و میزهای ساخته شده از فندق را شامل می‌شود.

 

بشقاب و قاشق خوشمزه

در بسیاری از موارد فرصت شستن ظرف‌ها وجود ندارد و شما به دلیل مشغله‌های روزانه نمی‌توانید زمان زیادی برای این کار صرف کنید. ولی یک شرکت جدید مشکل شما را حل کرده است و از این پس می‌توانید در بشقاب و قاشق‌‌هایی غذای مورد علاقه خود را نوش جان کنید که در پایان کار، امکان خوردن همین ظروف هم فراهم شده است.

این ظروف با آرد و آب ساخته شده‌اند و البته باید توجه داشته باشید که برای سرو غذاهای خیلی داغ، سوپ یا بریدن قطعات گوش چنان مناسب نیستند و در عوض بشقاب‌های ماهی، برنج و سبزیجات به راحتی در آن سرو می‌شوند. این اتفاق یکی از بهترین طرح‌های مربوط به کاهش تولید زباله است که می‌تواند در خانه‌ها و رستوران‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

 

مدادشمعی خوراکی

بچه‌ها علاقه زیادی دارند که هر آنچه پیرامون خود می‌بینند را در دهان خود بگذارند و این مسئله به یکی از بزرگترین نگرانی مادران تبدیل شده است. بر این اساس چرا ابزاری که کودکان با آن سر و کار دارند خوراکی نباشد؟

این مدادشمعی‌ها را شرکت Luxirare تولید کرده است و نه تنها رنگ‌های شفاف و باکیفیت را برجا می‌گذارند، بلکه هر رنگی از آنها را که در اختیار داشته باشید به راحتی می‌توانید بخورید و از اینکه فرزند شما آن را در دهان خود می‌گذارد نگران نباشید. طعم هر یک از رنگ‌های این مداد شمعی با رنگ آن همخوانی دارد و به عنوان مثال رنگ نارنجی آن طعم پرتقال می‌دهد یا رنگ سبز آن از عصاره نعناع ساخته شده است. همه بخش‌های این مداد شمعی‌ها از مواد خوراکی ساخته شده‌اند و به عنوان مثال شرکت سازنده رنگ زرد آن را با ذرت تولید کرده است و از شکلات‌های مارشمالو برای ساخت رنگ سفید آن استفاده شده است.

 

فنجان‌های کلوچه‌ای

نوشیدن قهوه از معمول‌های کارهای روزانه محسوب می‌شود و هر فرد از صبح که بیدار می‌شود ممکن است چند فنجان قهوه بنوشد. در این میان اگر قرار باشد که در یک بار در میانه راه خود قهوه بنوشید، این احتمال وجود دارد که آن را در فنجان‌های پلاستیکی برای شما سرو کند که همین فنجان‌های کوچک می‌توانند یکی از بزرگترین خطرات برای محیط زیست باشند. ولی به نظر شما این اتفاق خوشایند نیست که قهوه اسپرسوی مورد علاقه خود را در فنجان‌های کلوچه‌ای نوش جان کنید؟

این فنجان‌ها را شرکت ایتالیایی Lavazza از بزرگترین کمپانی‌های تولید قهوه در جهان ارایه کرده است و می‌گوید که برای تولید آنها شیرینی‌های مغذی ایتالیایی را به کار برده است تا طعم آن با قهوه ترکیب خوبی داشته باشد و در نهایت از خوردن آنها لذت ببرید.

 

ظرف‌های فست‌فود خوراکی

حتما این اتفاق برای شما هم افتاده است که در رستوران مورد علاقه خود سیب زمینی سرخ شده را در یک ظرف کاغذی در اختیار بگیرید. این کاغذها به جز آنکه می‌توانند برای محیط زیست مضر باشند مشکلاتی را هم برای شما ایجاد می‌کنند. کاغذهایی که سیب‌ زمینی سرخ شده در آنها سرو می‌شود روغن را به خود جذب می‌کنند و در عوض مواد تشکیل دهنده خود از جمله سرب را به سیب‌زمینی روغنی انتقال می‌دهند که این مسئله می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

با این وجود یکی از دانشجویان دانشگاه هنرهای زیبا در بریتانیا به نام «روبرت گوردون» ظرف ویژه‌ای برای بسته‌بندی غذاهای آماده ارایه کرده است که به راحتی می‌توان آن را خورد. این ظرف از جنس نان تورتیلا ساخته شده است. طراحی این ظرف به گونه‌ای است که برای قرار دادن سیب زمینی سرخ شده در آن بسیار مناسب است و البته دیگر غذاهای آماده کوچک هم می‌توانند به راحتی داخل آن ریخته شوند.

 

قاشق‌هایی به خوشمزگی ذرت

خوردن غذا در رستوران‌ها مشکلاتی هم به دنبال دارد. حتما برای شما هم پیش آمده است که غذای مورد علاقه‌تان در یک رستوران کوچک با ظروف پلاستیکی سرو شود و مجبور شوید غذای مورد نظر را با قاشق پلاستیکی بخورید.

به تازگی قاشق‌هایی ساخته شده‌اند که طعم ذرت می‌دهند و به عنوان مثال، در روزهای سرد زمستان سوپی که در حال خوردن آن هستید را خوشمزه‌تر می‌کنند تا در پایان بتوانید قاشق را هم بخورید. این قاشق‌های سازگار با محیط زیست در شرکتی به نام «ترینگل‌تری» ساخته شده‌اند و مواد تشکیل دهنده آنها ۱۰۰ درصد طبیعی هستند. ماده اصلی ساخت این قاشق را ذرت تشکیل می‌دهد و می‌توان از آن در عموم رستوران‌ها برای سرو کردن سوپ، سالاد، برنج و … استفاده کرد. این شرکت می‌کوشد مدل ارزان قاشق‌های مذکور را برای استفاده خانگی هم روانه بازار کند.

 

ظرف‌های با طعم میوه برای سرو بستنی

«ویکی‌فود» یکی از آزمایشگاه‌های تخصصی در جهان محسوب می‌شود که روی پروژه‌های مختلف برای ساخت ظروف خوراکی کار می‌کند و تصمیم گرفته است صنعت بسته‌بندی و سرو غذا را به طول کامل متحول کند. این مرکز از مواد طبیعی، خوراکی و پوست‌های میوه برای تولید ظروف خود استفاده می‌کند و یکی از خوشمزه‌ترین ظروف را در جهان می‌سازد. از بهترین محصولاتی که این شرکت ارایه کرده است می‌توان به ظروف میوه‌ای اشاره کرد که بسیار مقوم هستند و می‌توانند خوراکی‌هایی که درون آنها ظرف می‌شود را به گونه‌ای نگه دارند که هیچ آسیبی نبینند.

یک نوع از این ظروف به صورت ویژه برای بستنی‌های یخ زده ساخته شده است. این ظروف خوشمزه به قدری مقاوم هستند که لایه‌های بیرونی آن می‌توانند در دمای هوای منفی در فریزر هم بدون مشکل باقی بمانند و شما با پرداخت هزینه کم می‌توانید آنها را خریداری کنید. این ظرف‌ها در اندازه‌های کوچک ساخته شده‌اند و شما برحسب سلیقه خود می‌توانید آنها را با طعم گوجه فرنگی، سیب، توت فرنگی یا …. خریداری کنید. حتی این امکان وجود دارد که پیش از مصرف و خوردن این ظرف‌های کوچک، آنها را بشویید.

 

شیشه‌های ساخته شده از شکر

ظروف شیشه‌ای بسیار زیبا هستند و توصیه می‌شود برای نوشیدن مایعات از چنین ظروفی استفاده شود. ولی به تازگی لیوان‌های شیشه‌ای و شفاف از جنس شکر ساخته شده است که به اندازه یک مجسمه تزیینی زیبا هستند و پس از آنکه از نوشیدن نوشیدنی مورد علاقه خود در آن لذت بردید، می‌توانید این لیوان زیبا را هم میل کنید.

این لیوان‌ها توسط یک هنرمند مکزیکی به نام «فرناندو لاپوسه» ساخته شده است و به جز زیبایی خاص لیوان‌ها، در آن از مواد کاملا خوراکی استفاده شده است. ماده اصلی این لیوان‌ها را شکر تشکیل می‌دهد و دمای نوشیدنی باعث خراب شدن آن نمی‌شود. لیوان‌ها معمولا شیرین هستند و به همین خاطر اگر با آن هر مایعی را سرو کنید ممکن است اندکی شیرین شود. هنگامی که مایع داخلی را به طور کامل نوشیدید، می‌توانید از خوردن این لیوان هم لذت ببرید.

 

بسته‌بندی‌های خوراکی که با آب حل می‌شوند

کیسه‌های خوراکی برای نگهداری از چای، جو پرک شده، گیاهان دارویی یا دیگر مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند به گونه‌ای ساخته شده‌اند که اگر آنها را داخل آب داغ قرار دهید به راحتی تجزیه می‌شوند و هیچ گونه طعم و اثری را از خود برجا نمی‌گذارند.

این یک ایده بسیار مناسب است که شرکت MonoSol آن را عملی کرده است تا بتوانیم کیسه‌هایی در اختیار داشته باشیم که برای دم کردن چای، آماده کردن سوپ‌های آماده و … آنها را از داخل کیسه‌های مربوطه خارج نکنیم و به راحتی مواد اولیه را داخل آب جوش قرار دهیم. این شرکت همچنین بسته بندی‌های تجزیه شدنی برای مواد شوینده و کودهای شیمیایی را هم به تولید رسانده است.

 

بشقاب‌های رنگارنگ خوشمزه

این بشقاب‌ها را یک کمپانی آمریکایی به نام «دایان بیسون» تولید می‌کند و نکته مهم اینجاست که هر رنگ از آنها را که خریداری کنید، یک طعم خوشمزه و جدید در اختیار خواهید داشت. این بشقاب‌ها از سبزیجات ساخته شده‌اند و طعم آنها بسیار خوشمزه است.

بشقا‌ب‌های خوراکی و زیست تخریب‌پذیر انواع مختلف دارند رنگ‌ها و اشکال آنها متفاوت است تا علاقه مردم برای خرید آنها بیشتر شود. به عنوان مثال بشقاب‌های سبز از جنس اسفناج ساخته شده‌اند یا ماده تشکیل دهنده رنگ قرمز آنها لبو است. این ظروف هیچ گونه ماده نگهدارنده، رنگ مصنوعی یا قند را شامل نمی‌شوند و برای سلامتی کاملا مفید هستند.

خروج از نسخه موبایل