برج تبدیل هوای آلوده به زیورآلات در لهستان (+فیلم و عکس)

سازه خارق‌العاده ای که دود و آلودگی‌های هوا را جذب کرده و ضمن پاکسازی هوا آنها را به زیورآلاتی منحصربفرد تبدیل می‌کند، در لهستان مستقر خواهد شد.

موبنا – یک طراح هلندی به نام “دان روسگارد” در سال ۲۰۱۵ یک سازه طراحی کرد که هوای آلوده شهرها را مثل جاروبرقی می‌مکد و آلودگی‌ها را به شکل جواهرات تزئینی درمی‌آورد و حال قرار است در لهستان مستقر شود.
این برج ضد دود هوای اطراف را فیلتر می‌کند تا هوای شهرها را سالم کند.
این برج ها هم اکنون در شهرهای مختلف سراسر جهان استفاده می‌شوند.

دود و آلودگی هوا در شهرهای مختلف سراسر جهان مشکلات اساسی ایجاد کرده‌اند. به عنوان مثال مکان‌هایی مانند مکزیکوسیتی، پکن، قاهره و کراکوف از آلودگی زیاد رنج می‌برند.
دود علاوه بر کاهش دید، اثرات مختلفی بر روی سلامت افراد دارد. بر اساس گفته صندوق دفاع محیط‌زیست(EDF)، دود می‌تواند به راه‌های تنفس مردم آسیب برساند و خطر بیماری‌های جدی قلبی و ریه را افزایش دهد.
دود به خودی خود ترکیبی خطرناک و قدرتمند از آلودگی ایجاد شده توسط آلاینده‌های صنعتی، خودروها، آتش‌سوزی‌ها، سیگار کشیدن و سوزاندن مواد صنعتی است.

برج تبدیل هوای آلوده به زیورآلات در لهستان (+فیلم و عکس)

“دان روسگارد” هنرمند و طراح هلندی یک سازه ابداع کرد که نه تنها به پاکسازی هوا در شهرها کمک می‌کند، بلکه دود را به سنگ‌های تزئینی تبدیل می‌کند.
برج ضد دود روسگارد به شهرها و مردمان آنها کمک می‌کند دوباره هوای سالم تنفس کنند.
پروژه برج ضد دود، از سری نوآوری‌های شهری است که هدف آن کاهش آلودگی هوا در شهرهای مختلف دنیا است و تجربه الهام‌بخش یک آینده پاک را فراهم می‌کند.

برج تبدیل هوای آلوده به زیورآلات در لهستان (+فیلم و عکس)

به طور خلاصه، برج ضد دود یک جاروبرقی عظیم ۷ متری است که با استفاده از تکنولوژی یونیزاسیون مثبت، هوای آلوده اطراف را می‌مکد.
این برج، دود و هوای آلوده را از بالای برج می‌مکد و هوای فیلتر شده را از طریق شش دریچه خود آزاد می‌کند.
برج روسگارد بیشتر از یک کتری برقی انرژی مصرف نمی‌کند و در عین حال می‌تواند عملا بیش از ۳۰ هزار متر مکعب بر ساعت هوای آلوده را تصفیه کند.
نحوه کار این برج بدین گونه است که برج توسط یک جریان مثبت کوچک شارژ می‌شود، یک الکترود، یون‌های مثبت را به هوا می‌فرستد. این یون‌ها خود را به ذرات گرد و غبار متصل می‌کنند. سطح شارژ منفی (الکترود معکوس) سپس یون‌های مثبت را به همراه ذرات گرد و غبار به خود جذب می‌کند. ذرات گرد و غبار که به ما آسیب می‌رسانند، همراه با یون‌ها جمع‌آوری و در داخل برج ذخیره می‌شوند.

برج تبدیل هوای آلوده به زیورآلات در لهستان (+فیلم و عکس)

این فناوری طوری طراحی شده که ذرات مفید دود را که سیستم‌های فیلتر رایج قادر به تمیز آن نیستند، جدا کند.
نوآوری در اینجا متوقف نمی‌شود. این فناوری با استفاده از همان آلودگی جمع‌آوری شده در دریچه‌های خود، آنها را به زیورآلات تبدیل می‌کند.
این برج، ذرات کربنی را جمع‌آوری کرده، متراکم می‌کند و مکعب‌های کوچک و شیک می‌سازد که می‌توان آنها را در قطعات مختلف زیورآلات تعبیه کرد.
هر مکعب کربن ایجاد شده از ۱۰۰۰ متر مکعب هوای آلوده بدست می‌آید.

برج تبدیل هوای آلوده به زیورآلات در لهستان (+فیلم و عکس)

برج ضد دود در سال ۲۰۱۵ در روتردام آغاز به کار کرد و سپس در چهار شهر چین مورد آزمایش قرار گرفت.
یک نمونه از این برج در ماه فوریه امسال، در کراکوف لهستان برای مقابله با آلودگی روزافزون این شهر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا