آیا فرمان رهبری منجر به واگذاری ایرانسل خواهد شد؟‌

هفته گذشته خبری از سوی امیر سرتیپ امیر حاتمی،‌ وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منتشر شد مبنی بر اینکه به دستور فرمانده کل‌ قوا، وزیر دفاع، مامور پیگیری واگذاری بنگاه‌های اقتصادی نیروهای مسلح شده است.

موبنا – خبرگزاری تسنیم در ادامه این مطلب و به نقل از سرتیپ امیر حاتمی آورده است که «مسئولیت این کار از طرف مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا به ستاد کل نیروهای مسلح واگذار شده و ستاد کل در کل نیروهای مسلح این موضوع را دنبال می‌کند تا این نیروها از کارهای اقتصادی غیرمرتبط به هر دلیل، خارج شوند.» امیر سرتیپ حاتمی افزود که فعالیت‌های نیروهای مسلح در حوزه سازندگی نیز براساس نیاز دولت ادامه پیدا می‌کند.
دولت از سال‌ها پیش به دنبال خروج نیروهای مسلح از انجام فعالیت‌های اقتصادی بوده است. پیش از این نیز بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی قرار بود که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی دولتی با ورود به بورس و یا به شکل واگذاری به بخش خصوصی منتقل شوند. این مهم اما حداقل در بخش بنگاه‌های مربوط به حوزه آی‌سی‌تی صورت نگرفت و مهمترین و بزرگترین واگذاری این بخش یعنی شرکت مخابرات ایران از یک شرکت دولتی اکنون در اختیار چندین نهاد نیمه دولتی وابسته به تشکل‌های خاص قرار گرفته است. نکته‌ای که اکنون توجه‌ها را به سمت خود جلب کرده فرمان جدید مبنی بر واگذاری‌های فعالیت‌ها اقتصادی نهادهای نظامی است. در این بخش نیز سال‌هاست که اپراتور دوم تلفن همراه ایران یعنی ایرانسل به عنوان بخشی زیر مجموعه از وزارت دفاع در حال فعالیت است. در پروانه این اپراتور واگذاری بخشی از سهام این اپراتور در بورس پیش‌بینی شده بود اما این نکته سال‌هاست که محل مناقشه میان کارشناسان این حوزه بوده و متاسفانه دولت فعلی و سه دولت قبلی نیز از پی‌گیری این موضوع بارها و بارها شانه خالی کرده‌اند. حال باید ببینیم آیا با توجه به فرمان فرمانده کل قوا مبنی بر واگذاری نهادهای اقتصادی زیر مجموعه نیروهای مسلح، آیا سرانجام سهام ایرانسل در بورس واگذار می‌شود یا همچنان بخش اصلی سهام این شرکت در اختیار وزارت دفاع قرار خواهد داشت.

 م.ر.بهنام رئوف | دبیر تاچ‌پلاس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا