فاز جدید رجیستری هفته آینده کلید می‌خورد

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد که تاکنون با اجرای طرح رجیستری گوشی‌ها ی تلفن همراه، حدود ۱۱ هزار و ۵۰۹ گوشی دچار وضعیت بلاک شده‌اند.

موبنا – حمید دهقانی نیا در نشستی خبری به ارائه توضیحاتی درباره نحوه اجرای طرح رجیستری پرداخت و به مشکلاتی که در این زمینه از سوی مردم و فروشندگان اعلام می‌شود، پاسخ داد.وی بخشی از این انتقادات را برگرفته از منافع شخصی دانست و گفت: اینکه عده‌ای می‌گویند ۱۰۰ درصد طرح رجیستری با شکست مواجه می‌شود، موضوعی است که نمی‌دانیم برچه اساس مطرح می‌شود و آیا این افراد از توان پیشگویی برخوردارند که با قطعیت، طرحی را شکست خورده اعلام می‌کنند!؟

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: عده‌ای می‌گویند با اجرای این طرح نوعی رانت ایجاد شده و لازم است واردات انواع گوشی‌های تلفن همراه برای واردکنندگان آزاد باشد و به طور مثال جمعیتی ۵۰ نفری در این بخش فعالیت کنند. حال حرف ما آن است که اکنون تنها برای واردات اپل ۴۶ شرکت مجوز دارند.

دلایل افزایش قیمت گوشی تلفن همراه

دهقانی‌نیا در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به انتقاداتی که اجرای طرح رجیستری را دلیلی بر گران شدن تلفن همراه در بازار می‌داند، توضیح داد: اکنون بالا رفتن نرخ ارز، حذف ارز مبادله‌ای از واردات این بخش و یا اخذ مالیات در کشور مبدا از جمله دلایلی است که باعث افزایش قیمت تلفن همراه می‌شود زیرا در ماه‌های گذشته نرخ ارز به مراتب پایین‌تر از رقم فعلی بوده و برای واردات موبایل نیز ارز مبادله‌ای حذف شده است. از سوی دیگر در ماه‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که در برخی کشورهای مبدا بر خلاف گذشته مالیات‌های متعددی دریافت می‌شود.وی ادامه داد: به نظر می‌رسد بعضی از این انتقادات از سوی افرادی مطرح می‌شود که با اجرای طرح رجیستری منابع خود را در خطر می‌بینند. اگر اکنون پیش‌گویی‌هایی قابل تامل و خارج از استدلال درباره سرنوشت این طرح رخ می‌دهد نیز ، شاید به همین منافع مربوط باشد.

گوشی اتباع خارجی در ایران چه وضعیتی پیدا می‌کند؟

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه صحبت‌های خود درباره گوشی‌هایی که متعلق به توریست‌ها و مسافرانی که به ایران مراجعه می‌کنند، می‌شود، اعلام کرد: گمرک برای این نوع گوشی‌ها یک بازه زمانی ۳۰ روزه در نظر گرفته است اما به طور کلی درباره مسافران ایران باید چند نکته را در نظر گرفت. اول آنکه اگر قرار باشد این افراد بیش از ۳۰ روز در ایران مانده و از سیم‌کارت ایرانی استفاده کنند، گوشی آن‌ها مشمول طرح رجیستری شده و باید وارد سامانه شوند تا این گوشی را به ثبت برسانند.وی ادامه داد: اگر افراد از سیم‌کارت‌های خارجی استفاده کنند، به هیچ عنوان رومینگ شامل اجرای طرح رجیستری نخواهد شد. از سوی دیگر با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده نیازی به آن نیست که افراد در بدو ورود، خود برای ثبت تلفن همراه‌شان به سامانه مربوطه مراجعه کرده یا راهی گمرک شوند. پیشنهاد ما آن است که افراد حتی ۱۰ روز پس از ورود به ایران در صورتی که قصد اقامت بیش از یک ماه دارند، این اقدام را انجام دهند.

با «اپل آی دی» کاری نداریم

دهقانی‌نیا در ادامه در خصوص «اپل‌آی‌دی» گوشی‌های اپل و وضعیت آن‌ها به هنگام فروش گوشی‌های استفاده شده، اظهار کرد: ما در طرح رجیستری با «اپل آی دی» هیچ کاری نداریم و این طرح تنها به تجهیز تلفن همراه مربوط می‌شود.وی در ادامه درباره افرادی که قصد خرید و فروش گوشی‌های استفاده شده را دارند نیز توضیح داد: اگر افراد بخواهند گوشی کارکرده خود را به فروش برسانند، می‌توانند به راحتی این کار را انجام دهند. پس از فروش و بازگشت گوشی به حالت کارخانه، امکان دریافت کد IMEI وجود خواهد داشت.

خریداران گوشی‌های قاچاق چه کنند؟

مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه صحبت‌های خود خطاب به افرادی که گوشی‌های خریداری شده توسط آن‌ها قاچاق بوده و پس از مدتی با مشکل مواجه شده‌اند، اظهار کرد: این افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه‌های تعزیرات یا سازمان حمایت ، مساله را پیگیری کرده یا از طریق شماره ۱۲۴ مشکل خود را دنبال کنند. البته توصیه ما به خریداران گوشی‌های تلفن همراه آن است که به هنگام خرید خود روند امتحان اصالت کالا را انجام دهند .

تمام برندهای موبایل مشمول رجیستری می‌شوند

مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین از تلاش برای اجرای طرح رجیستری بر روی تمام برندهای تلفن همراه خبر داد و گفت: البته تلاش ما آن است که در این زمینه شتاب‌زده عمل نکنیم. بر همین اساس اگر احتمال بروز کوچک‌ترین مشکلی وجود داشته باشد برای اجرای این طرح زمان بیشتری در نظر خواهیم گرفت.

وی در عین حال یادآور شد: تاکنون طرح رجیستری بر روی چهار برند، اجرا شده که محصولات این بخش از نظر کمی ۱۱ درصد و از نظر ارزش ۴۰ درصد گردش مالی بازار تلفن همراه را به خود اختصاص می‌دهند.

ارسال پیامک قطع برای گوشی‌هایی که ‌درگذشته خریداری شده‌اند

دهقانی‌نیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی افراد از دریافت پیامک قطع گوشی‌هایی که پیش از زمان اجرای رجیستری خریداری شده گلایه دارند، گفت: این موضوع به ما‌نیز منتقل شده است اما صحت آن را به طور کامل تایید نمی‌کنیم؛ چرا که برخی افراد در آخرین ساعات پیش از اجرای طرح رجیستری به طور مثال با یک سیم‌کارت، ۶۳ یا حتی در مواردی ۱۶۲ گوشی اپل را روشن کرده‌اند. این افراد به دلیل حجم بالای کاری که در آن دوره انجام می‌دادند، تنها به روشن کردن گوشی‌های خود اکتفا کرده و منتظر دریافت پیامک تایید نشده‌اند؛ بر همین اساس در موارد متعددی این افراد با مشکلاتی مواجه شدند.

آیا با اجرای رجیستری، برندهای مختلف گارانتی‌دار می‌شوند؟

مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به سوالی درباره ارائه گارانتی برای برندهای مختلفی مانند اپل، توضیح داد: برند اپل با توجه به آنکه در ایران نمایندگی رسمی ندارد، امکانی برای ارائه گارانتی خود شرکت برای آن مهیا نیست اما با توجه به جذابیتی که این برند در میان مردم دارد، دولت نگفته است واردات آن به‌طور کلی ممنوع است. اما بر اساس تدبیر دولت قرار بر آن شده که اگر شرکت‌هایی گوشی‌های تلفن همراه را وارد می‌کنند، متعهد به ارائه خدمات پس از فروش باشند. به عبارتی دیگر یکی از نقاط قوت اجرای طرح رجیستری، آن است که افراد به راحتی از حق داشتن ۱۸ ماه خدمات پس از فروش برخوردار می‌شوند.

کثیرالسفرها ، بار اول رجیستر شوند

دهقانی‌نیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه هیچ محدودیتی در ثبت تعداد گوشی‌های تلفن همراه به نام یک فرد وجود ندارد، گفت: افرادی که سفرهای زیادی داشته و ممکن است مراجعت متعددی به ایران داشته باشند، لازم است در مرتبه اول نسبت به ثبت گوشی تلفن همراه خود اقدام کنند؛ چرا که در دفعات بعدی سفر به ایران، امکانی برای انجام این کار وجود نخواهد داشت.

 منبع: قانون

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا