توانایی پرتوهای کششی در شناور نگه داشتن اجسام (+فیلم)

تکنولوژی علمی- تخیلی که می‌تواند اجسام را در هوا شناور نگه دارد ممکن است به واقعیت تبدیل شود.

موبنا – مهندسین دانشگاه بریستول با استفاده از یک پرتو کششی آکوستیک که طول موج آن بزرگتر از صدای استفاده شده توسط دستگاه است توانسته‌اند اشیاء را به دام بیندازند.
پَرتو کِشِشی (Tractor Beam) نام دستگاهی تخیلی در داستان‌های علمی-تخیلی است که می‌تواند جسمی را از فاصله‌ای دور به سوی خود بکشد.
“آسیر مارزو” ( Asier Marzo) از دانشکده مهندسی مکانیک بریستول گفت: محققان آکوستیک در طول سال‌ها به دلیل محدودیت در اندازه‌ها ناامید شده بودند، بنابراین اکنون پیدا کردن راهی برای غلبه بر آن رضایت بخش است. این کاربردها می‌توانند شامل کنترل بدون دخالت دست کپسول‌های دارویی یا ابزارهای میکرو جراحی درون بدن انسان با استفاده از پرتوهای کششی صوتی باشند.

“بریستول بروس دینکواتر” (Bristol’s Bruce Drinkwater)، که بر روی این پروژه نظارت می‌کرد، گفت: من به ویژه از ایده خطوط تولید اشیا ظریف که بدون دخالت دست مونتاژ می‌شوند، هیجان‌زده هستم. این پیشرفت حاصل استفاده از حلقه‌های به سرعت در حال نوسان است، که این گروه آن را “گردباد صدا” که از ساختار چرخشی مانند، با صدای بلند اطراف هسته خاموش ساخته می‌شود، می‌نامند.
با تغییر جهت چرخشی دینامیک شاره‌ها، محققان توانستند پرتو کششی را تثبیت کرده و اندازه هسته خاموش را افزایش دهند و به آن اجازه دهند تا اشیای بزرگتر را نگه دارد. با استفاده از این تکنیک و امواج اولتراسونیک ۴۰ کیلوهرتز آنها توانستند یک گوی پلی استایرن دو سانتی‌متری بزرگترین جسم که در یک پرتو کششی دنیای واقعی به دام افتاده بود را در هوا شناور نگه دارند.
“میهای کالیپ” (Mihai Caleap)محقق ارشد پروژه گفت: در آینده، با قدرت بیشتر صدا، این پرتو حتی قادر به نگه داشتن اشیای بزرگتر نیز است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا