استفاده از توپ های گرافنی برای ساخت باتری های بهتر تلفن همراه

دانشمندان مدتهاست تلاش می کنند باتری های قدرتمندتری برای گوشی های هوشمند و دیگر وسایل الکترونیکی بسازند و کیفیت باتری های لیتیومی را بالا ببرند.

موبنا – باتری های لیتیومی اگر چه می توانند میزان قابل توجهی انرژی ذخیره کنند، اما امنیت چندان بالایی ندارند و بارها اخبار در مورد گرم شدن شدید و حتی انفجار آنها منتشر شده است.
پژوهشگران دانشگاه نورت وسترن آمریکا، مدعی هستند که با استفاده از توپ های کوچک و خرد شده متشکل از گرافن می توان باتری هایی تولید کرد که در زمان شارژ شدن بیش از حد داغ نمی شوند و لذا امنیت افراد را به خطر نمی اندازند.
این دانشمندان می گویند فیبرهای لیتیومی به کار گرفته شده در سطح آند باتری ها در گذر زمان کیفیت خود را از دست می دهند و این امر به اتصال باتری و آتش گرفتن آن منجر می شود. اما با استفاده از روش های متفاوت می توان باتری ها را تقویت کرد تا ضمن هدایت جریان الکتریسیته جلوی اتصالی و آتش سوزی را بگیرند.
به همین منظور محققان به نوعی خاص از گرافن متوسل شدند که اولین بار در سال ۲۰۱۱ابداع شده است. آنان توپ هایی کوچک از جنس این گرافن را تولید کردند و از مجموعه ای از آنها در کنار هم به جای فیبرهای لیتیومی استفاده کردند. نتیجه این امر افزایش ظرفیت ذخیره سازی انرژی و امنیت باتری بوده است. در حال حاضر پژوهشگران به دنبال بهینه سازی طراحی این توپ های گرافنی هستند تا قابلیت شارژ باتری از این طریق را به حداکثر برسانند.

 منبع: مهر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا