۹۰ درصد دستگاه‌های دولتی درک درستی از فناوری ندارند

در اواخر دوره صدارت محمود واعظی به‌عنوان وزیر ارتباطات دولت یازدهم بود که او با توجه به افزایش مشکلات شرکت‌های استارتاپی ترتیب برگزاری جلساتی با حضور فعالان این اکوسیستم به همراه وزیران دادگستری، کار و رفاه، نمایندگان وزارت صنعت و… را داد.

موبنا – در دوران وزارت او دو جلسه هم‌اندیشی با فعالان استارتاپی کشور در اواخر سال ۹۵ برگزار شد؛ جلساتی که بیشتر به بیان مشکلات شرکت‌های نوپا خلاصه می شد و واعظی هم وعده می‌داد که با تشکیل کمیته‌های مختلف و هماهنگی با سایر دستگاه‌های دولتی تمام تلاشش را برای رفع مشکلات اکوسیستم استارتاپی کشور به کار می‌بندد. حالا با گذشت بیش از ۶ ماه از این جلسات محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم با ادامه این راه، سومین جلسه هم‌اندیشی با فعالان کسب و کارهای نوپا را برگزار کرد البته بدون حضور وزیران دستگاه‌های مختلف. در این جلسه اکثر مدیران استارتاپی کشور نسبت به اختلالات اخیر در حوزه اینترنت کشور گلایه‌هایی را مطرح کرده و اعلام داشتند که فیلتر شدن تلگرام خسارت‌های زیادی به کسب و کارهای آنلاین کشور وارد کرده است.

نیم نگاه
جهرمی: مرکز تحقیقات مخابرات موظف شده است که جلسات توجیهی در مورد فناوری های آینده برای دستگاه‌های اجرایی برگزار کند که بر این اساس مشخص شده است ۹۰ درصد دست‌اندرکاران این دستگاه‌ها، درک صحیحی از فناوری‌ها نداشته اند که برای بالا بردن سطح آگاهی مسئولان دولتی درهمه لایه‌ها یک برنامه ویژه از سوی شورای عالی فضای مجازی در حال پیگیری است
جهرمی: بنای دولت بر شفافیت است اما در برهه‌ای از زمان، اغتشاشی در کشور صورت گرفت که تصمیم برفیلترینگ ضروری بود و ما بر این اعتقاد هستیم که فناوری اطلاعات تاثیر جدی بر فرهنگ و زندگی بشر دارد و ایستادگی در برابر موج تغییر به وجود آمده منطقی نیست
مدیرعامل یک فروشگاه اپلیکیشن: متأسفانه در کشور یک مرجع واحد برای فیلترشدن یک سرویس وجود ندارد و هر نهادی در این زمینه تصمیم می‌گیرد. چنین تصمیمات بدون برنامه‌ریزی روشن در نهایت به فضای کسب وکاری ما لطمات جدی وارد می‌کند.

از فیلترینگ
تا نهادهای بی‌شمار تصمیم‌گیر
در ابتدای این نشست پویا پیرحسینلو، مدیر یک شرکت فناوری، با اعلام اینکه جامعه استارتاپی قبل از رأی اعتماد مجلس به آذری‌جهرمی از او حمایت کرده بودند گفت:«ما به این دلیل از شما حمایت کردیم که فضای فعلی به جوانی شجاع نیاز دارد تا جلوی رفتارهای دوگانه برخی مسئولان در استفاده از سرویس‌های فضای مجازی را بگیرد.» او با اعلام اینکه هیچ یک از شرکت‌های نوپا موافق فیلتر شدن سرویس‌های خارجی نیستند تأکید کرد که فیلتر شدن سایت‌های خارجی به ضرر سرویس‌های داخلی تمام می‌شود و این نوع سیاستگذاری خیانت به اکوسیستم استارتاپی کشور است.
امین امیرشریفی مدیرعامل یک فروشگاه اپلیکیشن هم در این جلسه با انتقاد نسبت به عوارض از بازی‌های خارجی گفت: متأسفانه در کشور یک مرجع واحد برای فیلترشدن یک سرویس وجود ندارد و هر نهادی در این زمینه تصمیم می‌گیرد. چنین تصمیمات بدون برنامه‌ریزی روشن در نهایت به فضای کسب وکاری ما لطمات جدی وارد می‌کند.
احسان خرم، مدیرعامل یک سرویس تلویزیون اینترنتی هم در این جلسه با اشاره به اختلال چند روز اخیر در اینترنت کشور و خساراتی که به این سرویس وارد شده گفت: با اجرای مصوبه اینترنت غیرحجمی بسیار خوشحال بودیم چرا که میزان استفاده کاربران از سرویس تلویزیون اینترنتی بشدت افزایش پیدا کرده بود و این بسیار به نفع ما بود اما متأسفانه اختلالات اخیر در اینترنت کشور و روی آوردن کاربران به استفاده از وی‌پی‌ان باعث شد که ترافیک ما ۱۲درصد کاهش داشته باشد.
بخشی دیگر از فعالان در این جلسه هم‌اندیشی، ارائه وام از سوی دولت به شرکت‌های استارتاپی را مشکل دیگر این حوزه اعلام کردند. برای مثال رضا زرنوخی، مدیرعامل یک صندوق مالی مرتبط با تکنولوژی اعلام کرد که در حال حاضر همه نهادها دوست دارند به شرکت‌های استارتاپی وام بدهند و این در حالی است که ارائه وام به شرکت‌های استارتاپی از سوی دولت بزرگترین خیانت به آنها است.
او با اشاره به برخی قوانین محدود‌کننده در این حوزه گفت: اخیراً بانک مرکزی بخشنامه‌ای به بانک‌های کشور ابلاغ کرده که براساس آن بانک‌ها حق حضور در نهادهای جدید را ندارند که منظور از این نهادهای جدید صندوق‌های سرمایه‌گذار است. به باور وی این بخشنامه به ضرر اکوسیستم استارتاپی است و یک نوع فیلترینگ نانوشته برای این حوزه است.
در بخش دیگر از این جلسه برخی از مدیران شرکت‌های نوپا به شفاف نبودن تصمیمات در فضای مجازی اشاره کردند. در همین زمینه فرشید هندی، یکی از سرمایه‌گذاران در یک شرکت فناوری گفت: متأسفانه تصمیماتی که در این حوزه توسط دستگاه‌هایی از جمله وزارت ارتباطات گرفته می‌شود مبهم است. برای مثال تلگرام فیلتر و رفع فیلتر می‌شود اما مشخص نیست که آیا دوباره این سرویس در آینده فیلتر خواهد شد یا خیر.
او در ادامه افزود: اگر قرار است این سرویس دوباره فیلتر شود به ما بگویید تا از الان به فکر راه‌حلی باشیم چرا که بخشی از سرویس‌های ما به کمک تلگرام در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.
همچنین گروهی از مدیران کسب و کار نوپا به روز نبودن قوانین و نگاه سنتی مسئولان دولتی را مانع اصلی رشد شرکت‌های استارتاپی در کشور عنوان کردند. در همین زمینه نیما قاضی، مدیر یک شرکت فروش اینترنتی اعلام کرد که مشکل اصلی فضای استارتاپی کشور در سه چیز خلاصه می‌شود یعنی قوانین ناکارآمد، مسئولان ناآگاه و فضای رقابتی نامساعد. او از وزیر ارتباطات خواست تا به صورت جدی روی این مسائل کار شود.
نگاه دولت به فضای مجازی
شفاف است
بعد از پایان گلایه‌ها و خواسته‌های فعالان استارتاپی از وزیر ارتباطات، محمد جواد آذری جهرمی اعلام کرد که دولت پیگیر مطالبات این حوزه است. او با اشاره به گلایه‌مندی بسیاری از کسب و کارها نسبت به فیلترینگ تلگرام و اختلالات چند روزه در شبکه اینترنت کشور گفت: بنای دولت بر شفافیت است اما در برهه‌ای از زمان، اغتشاشی در کشور صورت گرفت که اتخاذ این تصمیم ضروری بود. وزیر ارتباطات با بیان اینکه فناوری اطلاعات تأثیر جدی بر فرهنگ و زندگی بشر دارد و ایستادگی در برابر موج تغییر به وجود آمده منطقی نیست، اعلام کرد: بزودی و با آمدن فناوری بلاک چین (به‌عنوان بایگانی است که اطلاعات روی آن ثبت می‌شود) شاهد تحولی شگرف در فضای مجازی خواهیم بود و حوزه‌هایی مانند ثبت احوال، ثبت اسناد و مفاهیم بانکی تحت تأثیر این فناوری قرار می‌گیرند.آذری جهرمی تصریح کرد: اگر منطبق با این تغییرات حرکت نکنیم دوباره در عرصه رقابت میان فناوری و فرهنگ بازنده و مغلوب فناوری خواهیم شد که بر ما تحمیل می‌شود. او در بخش دیگر از سخنرانی در این جلسه هم‌اندیشی به رشد اقتصاد دیجیتال در دنیا اشاره کرد و گفت:ادغام فناوری و اقتصاد باعث شده سرمایه‌گذاری جدی در حوزه اقتصاد دیجیتال شود که سردمدار این حوزه نیز چین و امریکا هستند. با ایجاد مانع در این حوزه ما به جایی نخواهیم رسید.
آذری جهرمی با تأکید بر اینکه با ایستادگی و مقاومت در برابر این حوزه نمی‌توان موفق بود، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه شاخص خلاقیت ایران از کل کشورهای دنیا بالاتر است، می‌توانیم در مقابل این تحولات، استفاده حداکثری داشته باشیم.
جهرمی در ادامه ساختار قدیمی بدنه دولت را یکی از مشکلات جدی پیش پای اکوسیستم استارتاپی کشور دانست و افزود: تحول در ساختار را از وزارت ارتباطات شروع کرده‌ایم بر همین مبنا با تصویب تغییر ساختار سازمان فناوری اطلاعات در دولت این سازمان از حالت حاکمیتی خارج و به‌سازمان توسعه‌ای تبدیل می‌شود که مانند مرکز تحقیقات مخابرات و پست بانک در اجرای پروژه‌های این بخش مشارکت می‌کند. وزیر ارتباطات گام بعدی برای کاهش مشکلات جامعه استارتاپی کشور را بالا بردن دانش و آگاهی مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس و… عنوان و اعلام کرد باید همراستا با تحولات فناوری‌هایی همچون اینترنت اشیا، واقعیت مجازی و بیگ دیتا حرکت کنیم. در این زمینه مرکز تحقیقات مخابرات موظف شده است که جلسات توجیهی در مورد این فناوری‌های آینده برای دستگاه‌های اجرایی برگزار کند. بر اساس آماری که داشته‌ایم در این جلسات مشخص شد که ۹۰ درصد دست‌اندرکاران این دستگاه‌ها درک صحیحی از این مسأله و فناوری‌های پیش رو نداشتند و ما باید این سواد را در بدنه حاکمیت ایجاد کنیم. جهرمی تأکید کرد که برای بالا بردن سطح آگاهی مسئولان دولتی در همه لایه‌ها یک برنامه ویژه از سوی شورای عالی فضای مجازی در حال پیگیری است.

 منبع: ایران | مانی آشتیانی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا